Tallinna-Tartu GP võit läks Itaaliasse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Tiit Reinart, Risto Mets
Copy

Täna peetud Tallinn – Tartu Grand Prix 2011 kiireim mees oli Angelo Furlan tiimist Christina Watches – Onfone, kes kulutas 180 km läbimiseks 4:41:40.

Võistlusele anti üles 116 ratturit, kellest lõpetas 106, teatas klubi Tartu Maraton.

Homme peetakse Estonian Cycling Weekendi teine võistluspäev ning profiratturid asuvad Tartu Grand Prix 2011 starti. Rajale kihutatakse kell 13.30.

Reedene Tallinna-Tartu GP otseülekanne:

Finiš Tartu kesklinnas kell 16.03. Võitja on itaallane Angelo Furlan.(Christina Watches - Onfone). Teine oli rootslane Jonas Ahlstrand (Team Sykelcity.se) ning kolmas Alexandre Blain (Endura Racing). Parima eestlasena sai 4. koha Jaan Kirsipuu, vahendas reporter Tiit Reinart finišipaigast.
. . .
Viis kilomeetrit enne finišit vajub gruppi ka Martin Puusepp. Nüüd otsustavad võistluse saatuse need, kel lõpus teravamad jalad.
. . .
Seitse kilomeetrit enne lõppu on ette jäänud vaid üks mees, vahendab reporter Tiit Reinart rajalt. Eestlane Martin Puusepp püsib peagrupist 25 sekundit ees. Linna ümbruses on aga avarad põllud ning tänase tuulega läheb Puusepal edu säilitamine väga raskeks.
. . .
Peagrupp vajutab nüüd tõsiselt pedaalidele. 10 km enne finišit on vahe jooksikutega vaid 25 sekundit. Lähte tõusud on möödas ning Tartuni jääb sile maa.
. . .
Lähte tõusu võtavad ees jätkuvalt neli ratturit, kuhu kuuluvad ka valgevenelane Aliaksei Tsikhnau, rootslane Rober Pölder, Martin Puusepp Eestist ning üks Poola sportlane. Vahe vähenes 50 sekundile.
. . .
Vastupidiselt ootustele oli Äksis liidrite edumaa hoopis kasvanud ning vahe peagrupiga 1.40. Võimalik, et grupifinišit täna siiski ei tule, teatas reporter Tiit Reinart võistlusrajalt.
. . .
Sõita on jäänud veel viimased 25 kilomeetrit. Reporter Tiit Reinart teatab Tabivere lähistelt, et vahepeal soolosõitu teinud valgevenelane Aliaksei Tsikhanau püüti kinni ning ees pedaalib neli ratturit. Peagrupp on taas leidnud üksmeele ning vahe jooksikutega väheneb kiiresti. Viimastel kilomeetritel sõidetakse 1 minuti ja 20 sekundiline ajavahe tõenäoliselt tagasi.
. . .
Kassinurmes, kus Tartusse oli sõita jäänud veel 35 km, oli vahe liidrite ja jälitajate vahel kahanenud. 1.40 peale. Juhtgruppi vedanud Erki Pütsep sai pahaseks, et keegi teine ei taha tempo tegemist enda peale võtta. Nii laskis ta ratturite keeli «jala sirgeks» ning pedaalib praegu peagrupis.
Üksinda on praegu ees Valgevene rattur Aliaksei Tsikhanau. Teda jälitab umbes 30 sekundi kaugusel kolmik, kuhu kuulub ka eestlane Martin Puusepp.
. . .
Reporter Tiit Reinart teatab Jõgevalt, et Tallinna-Tartu GP-d juhivad kaks eestlast. Teise vahefiniši võitis Erki Pütsep, teine oli Martin Puusepp ning kolmas rootslane Robert Pölder. Vahe jälitajatega on taas kahanenud. Peagrupp on viimase 20 kilomeetriga tublisti lähenenud ning vahe on praegu 2.35.
. . .
Järgmise seisu tänasel Tallinna-Tartu rattasõidul teatab Postimees Jõgevalt, kus asub võistluse teine vahefiniš. Sealt jääb Tartusse sõita veel 50 km.
Vaatamata tuulisele ilmale saab rattaspordile osaks päris suur publikuhuvi. Nii Vägeval kui Vaimastveres ootavad inimesed, lipud käes, ratturite saabumist.
. . .
Reporter Tiit Reinart teatab Piibelt, kus Tartuni jäi sõita veel 73 kilomeetrit, et vahe liidrite ning peagrupi vahel on kahanenud 4.20 peale.
. . .
Kella 13.50 paiku jõudsid ratturid Koeru lähistele Kapule ning jätkuvalt oli eest ära viiemeheline juhtgrupp. Neid jälitav peagrupp on aga hakanud tugevamalt pedaalidele vajutama ning vahe liidritega on kahanenud viie minuti peale. Suure grupi eesotsas pedaalib Dimitriy Sorokin Läti rahvuskoondisest. Liidritel on raske vahet säilitada, sest puhub tugev külg- ja vastutuul.
. . .

Esimehe vahefiniši Järva-Jaanis võitis Martin Puusepp Eesti rahvuskoondisest valgevenelase Aliaksei Tsikhanau ja Erki Pütsepa (Alpha Baltic) ees. Vahe jälitajatega on mõnevõrra vähenenud, kuid see ulatub ikka kuue minutini. Sõidetud on 80 km, finišini on jäänud 100 km.

. . .

Kell on 13.13. Kümmekond kilomeetrit enne esimest vahefinišit Järva Jaanis on viiene jooksikute grupp jätkuvalt  peagrupist turvalises kauguses.

...

Reporter Tiit Reinart teatab rajalt: 20 km enne esimest vahefinišit Järva-Jaanis on eest ära jätkuvalt viis meest. Vahe jooksikute ja peagrupi vahel on juba 6.50.

. . .
Kell 12.45 paiku jõuti Valgehobusemäele. Ees on viiest mehest koosnev juhtgrupp, kuhu kuuluvad valgevenelane Aliaksei Tsikhanau, rootslane Rober Pölder, eestlased Erki Pütsep ja Martin Puusepp ning poolakas Kornel Sojka.

. . .
Reporter Tiit Reinart teatab rajalt: Rasiveres on jooksikute ja peagrupi vahe juba 3.30.

. . .
Lükatil on juhtgrupp 2.55 eest ära läinud. Neile järgneb valgevenelane Alesandr Tsikhanau ning seejärel peagrupp.

. . .

Kiviloo lähedal on vahe jooksikute ja peagrupi vahel minut ja 40 sekundit.

. . .

Jooksikud on vahe 50 sekundiliseks saanud. Peagrupp on pikaks veninud.

. . .

Tiit Reinart annab teada: Kolmene grupp on 30 sekundit teistest  Peningi kandis ette rebinud. Kolmikus on rootslane Robert Pölder (Team Cykelcity), Erki Pütsep ja Martin Puusepp.

. . .

Grupp on taas koos. Gytan Lilholt (Cristina Watches) jäi grupist korraks maha, esiratas vajas vahetust. Rattavahetuse vajajaid tuleb veel juurde.

. . .

Tiit Reinart teatab võistlusrajalt: Esimene äramineku katse tuli pärast 10 kilomeetrit, kui kahekesi läksid ees Shiarei Sakavets Valgevene rahvuskoondisest ja John Anderson Endura Racingust.

. . .

Esimesel kümnel kilomeetril on ratturid püsinud üksmeelselt koos, teatab reporter Tiit Reinart rajalt.

...

Pealtvaatajate huvi võistluste vastu on vähemalt Tallinna pool trassi otsas suur. Igas vähegi asustatud punktis on teeservad palistatud pildistavate-filmivate-uudistavate kaasaelajatega. Ka ilm on vahepeal päikeselisemaks läinud.

.  . .

11.20. Ametlik start.  Läks tõsiseks võidusõiduks. 116 tippratturit asuvad selgitama, kes neist on on  parim ECW esimesel osavõistlusel. Pilt on selge hiljemalt 15.30.  

. . .

Kell on 11. Pidulik start on antud. Ratturid siirduvad linnast välja tehnilisse starti.

. . .

Veerand tundi piduliku stardini. Ratturid on stardiallkirjad andnud ja valmistuvad stardiks.

. . .

Piduliku stardini on jäänud  veidi üle tunni. Juba on näha esimesi võistlusvormis rattureid stardiala ümber liikumas. Peagi hakatakse poodiumil stardiallkirju andma.

. . .

Hommikune Tallinn-Tartu GP stardipaik  Tallinnas Ülemiste hotelli ees ootab paar tundi enne starti võistlejaid suhteliselt jaheda ja tuulise ilmaga. Sooja on 11-13 kraadi ja päike on pilvede taha varjunud.

. . .

Võistluse start on kell 11.00 Ülemiste hotelli eest, kust 180 km võistlusrada kulgeb Suur Sõjamäe teed mööda Tallinnast välja, ületab Lagedi raudteeviadukti ja suundub Lagedi-Aruküla-Alavere-Albu-Aravate kaudu Piibe maanteele. Piibe maanteed mööda liigub võistluskolonn läbi Järva-Jaani-Jõgeva-Tabivere Tartusse. Tartu linna sisenetakse marsruudil Aruküla tee-Puiestee-tn- Narva mnt-Laia tn sild- Vabaduse pst-Turu tn.

Seoses võistluskolonni startimisega Tallinnast on oodata lühiajalist liikluse häirumist Tartu mnt-Järvevana ristmikul ja Suur-Sõjamäe teel kell 11.00-11.10.

Võistluskolonni liikumist kogu trassi ulatuses julgestab politsei kes peatab vastutuleva liiklusvoo teepeenrale kolonni läbimise ajaks.


Liiklusseisakud nii võistlusrajal kui ka sellega ristuvatel ristmikel ei tohiks ületada 10-15 min. Kolonni lõpetab politseibuss, mille järel liiklus taastub tavareeglite kohaseks. Võistluskolonni taga, peale politseiautot, on lubatud sõita ka tavaliiklejatel, kuid kolonnist möödumine on keelatud.


Orienteeruvad ratturite karavani liikumisajad on alljärgnevad:

11.00     Suur-Sõjamäe tn Tallinnas;
11.13     Lagedi viadukt;
11.35     Aruküla;
12.00     Alavere;
12.30     Albu;
12.40     Aravete
13.00     Järva-Jaani
14.00     Jõgeva;
14.35     Tabivere;
15.05     Tartu.

. . .

Tükike Estonian Cycling Weekendi ajalugu

Tartu Tänavasõit oli väga pikkade traditsioonidega võistlus, mis sai alguse juba Nõukogude ajal. Kunagise kevadise Eesti tänavasõitude sarja populaarsus langes aastatega ja seetõttu otsustati Tartu Tänavasõit ühitada Tartu Rattaralli korraldamisega. Rõhk langes noorteklassi sõitudele, sest paremad meesratturid olid seotud välisklubidega ja võistluse tase polnud piisav, et pikka sõitu ette võtta.

Kuna Eestist võrsunud ratturid on maailmas nii mõndagi korda saatnud, sai eesmärgiks tuua meie rattakuulsused, võimalusel koos nende klubidega kokku ühele Eestimaal peetavale võistlusele. Proovivõistlus kutsutud rattaproffide osalusel sai teoks 2001. aastal.

Rahvusvahelise Jalgratturite Liidu UCI vaatleja positiivne hinnang võimaldas aasta hiljem korraldada juba rahvusvahelisse UCI kalendrisse kuuluva 1.5 kategooria võidusõidu, mis oli esimene sellise tunnustuse saanud võistlus Balti riikides.

Motiveerimaks profiklubisid suhteliselt kauget reisi ette võtma, sündis 2002. aastal kolmest võidusõidust koosnev üritus ESTONIAN CYCLING WEEKEND. Pro Jalgratturite Klubi poolt korraldatav EOS TALLINN GRAND PRIX sõideti reedel Tallinnas, laupäeval toimus Ühispanga Tartu Tänavasõit Tartus ning pühapäeval osaleti koos suure hulga harrastusratturitega Tartu Rattarallil. Selline võistluste ajakava on väikeste muutustega käigus olnud 2007. aastani.

Võidusõitude klass on esimesest UCI võistlusest 2002. aastal järjest tõusnud: 2003. aastal oli Ühispanga Tartu Tänavasõit klassi võrra kõrgem, 1.3 kategooria jalgrattavõistlus. 2004. aastal sai võistluse nimeks ÜHISPANGA TARTU GRAND PRIX ja 2005. aastast tõsteti võistlus koguni 1. kategooriani, nii ka 2006. aastal.

2007. aasta kevadel olid korraldajad klubi ja UCI kalendri lahknevuse tõttu sunnitud võistluse klassi alandama 1.2-ni. See andis võimaluse kõgil Eesti tõsisematel rattaklubidel Tartu publiku silme all mõõtu võtta.

2008. aastast loobus Pro Jalgratturite Klubi Tallinna GP võidusõidu korraldamisest, mis toob Klubile Tartu Maraton juurde lisaväljakutse ning Estonian Cycling Weekendi võistlustele uutmoodi avavõistluse - toimus esimene Tallinn-Tartu GP.

Aastate jooksul on Tartu võistlusele leidnud tee mitmed maailmas tuntud jalgratturite profiklubid, nende seas AG2R, Oktos, Cofidis, Landbouwcredit Colnago, Jartazi jne. Ka võitjate nimekiri on esinduslik: Tartu GP ja selle eelkäija Tartu Tänavasõidu neljakordne võitj on Jaan Kirsipuu.

Tagasi üles