Londoni olümpiamängudel võib näha sõudmise eraldistarti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Allar Raja (vasakul) ja Kaspar Taimsoo.
Allar Raja (vasakul) ja Kaspar Taimsoo. Foto: Fred Killing

Seni on kõik spordisõbrad harjunud sõudevõistlust vaadates nägema, kuidas stardijoonele asuvad korraga kuus paati, kuid eilsel Müncheni MK-etapil katsetati hoopis eraldistarti. Säärast pilti võib näha ka järgmisel aastal Londoni olümpiamängudel.
 



Lisaks eraldistardile oli eilne Müncheni MK-etapp eestlaste jaoks oluline ka selle poolest, et selgus paatkond, kes sai õiguse võistelda sügisesel MMil meeste paarisaerulisel kahepaadil.

2009. aastal MMil pronksmedali võitnud Allar Raja ja Kaspar Taimsoo võitsid Münchenis paarisaeruliste kahepaatide esimese eelsõidu ja kindlustasid endale sellega ka MM-piletid.

MK-etapi eel püsis veel õhus intriig, kas MMile saavad kahepaadil Raja ja Taimsoo või Andrei Jämsä ja Igor Kuzmin, kuid Jämsä ja Kuzmin pidid eile viimase haiguse tõttu stardist loobuma.

MM-pilet jagatud

«MMile mineja sai seekord ilma suurema punnimiseta selgeks. Tegelikult oli seis enne MK-etappi päris põnev ja oleksime nendega hea meelega lõpuni võistelnud,» rääkis Kaspar Taimsoo.

«Samas saame nüüd keskenduda vaid oma etteastele MK-etapil. Siht on kindlasti finaali jõuda. Ja seal on hea õnne korral juba kõik võimalik.»

Tulevikku vaadates pakub kindlasti huvi ka asjaolu, et Londoni olümpiamängude tarbeks harjutati eile sõudmise jaoks harjumatut eraldistarti.

«Ühes sõidus on samamoodi kuus paati, kuid starditakse kahelt rajalt ning paadid lastakse rajale 30-sekundiliste vahedega,» tutvustas Taimsoo kasutatud süsteemi.

«Eraldistarti prooviti Londoni olümpiamängudel varitseva ohu tõttu, et sõudekanalil võib ühel rajal olla tugev tuul ja mõnel teisel pole üldse tuult. Teema on üleval pärast eelmise aasta Uus-Meremaal toimunud MMi ja nüüd üritatakse seal juhtunut ennetada.»

Samas pole kindlasti ka eraldistart selline võistlusformaat, mis tagab paatkondadele täieliku võrdsuse. «Esimesena startijatel on kindlasti eelis. Meie alustasime oma sõidus teisena ja tõmbasime kohe meie ees sõitnud ameeriklastele järele,» kirjeldas eestlane. «Jäimegi nende lainesse ning sealt oli jälle raske läbi tõmmata. Kolm korda käisime sealt läbi ja päris närvi ajas.»

Võrreldes tavapärase sõudevõistlusega on eripäraks ka see, et parim paatkond ei selgu kohe. «Ennast ei saa teistega reaalajas võrrelda ja kogu aeg käib tuim andmine. Ringivahtimisest pole ka mingit kasu,» rääkis Taimsoo. «Me ei kuulnud kohe ka staadionidiktorit ning kümme minutit pärast finišit saime teada, et pääsesime otse poolfinaali.»

Plaan olümpiani

Uuendus pole sõudjate seas suurt poolehoidu leidnud. «Rääkisin sakslaste kahepaadi ühe liikmega ning tema ütles selle kohta, et ta ei tea kedagi, kellele see meeldiks,» sõnas Taimsoo, kes lisas, et eile lihtsalt proovitigi uut süsteemi ning tegelikult valitsesid võistluspaigas ideaalsed olud.

Et Raja ja Taimsoo kindlustasid endale MMi koha, kavatsetakse seda võimalust kindlasti ka kasutada ning koos Jämsä ja Kuzminiga neljapaati ei kolita.

«Ei näe varianti, miks me peaksime tahtma mõnes teises paadis sõita,» põhjendas Taimsoo. «See on juba nagu südameprojekt meie jaoks ja tahaks ikka minna olümpiamängudeni välja. Oleme selle heaks mitu aastat tööd teinud ja tahaks midagi ka korda saata. Esimene aasta läks meil koos päris hästi.»

Teistel paatkondadel Münchenis väga hästi ei läinud. Meeste ühepaadil eelsõidus 3. koha saanud Tõnu Endrekson pidi lohutussõidus leppima alles 4. kohaga ja uks poolfinaali jäi suletuks.

Naiste ühepaadil langes Kaisa Pajusalu samuti lohutussõitu, kus tuli samuti leppida neljanda positsiooniga ja kohaga C-finaalis. Lisaks jäi poolfinaalist välja Eesti roolijata neljapaat (Artur Maier, Andrus Sabiin, Sten Villmann, Valeri Prosvirnin).

Tagasi üles