Shell Helix Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava võtab vastutusrikast tööd kui elustiili ning unistab maailma parima ralli tegemisest. Juhuse tahtel sattusime Aavat intervjueerima päeval, mil tuli uudis, et kodumaisel ralli tippsündmusel hakkab kodupubliku ees oskusi näitama ka Ott Tänak.
Tipprallisõitjast Rally Estonia peakorraldajaks: Urmo Aava tahab teha maailma parimat rallit (1)
Alustame rõõmusõnumist. Kui oluline on Shell Helix Rally Estonia (edasi Rally Estonia – toim) jaoks fakt, et ekipaažide nimekirja lisandusid ka Ott Tänak – Martin Järveoja?
See on äärmiselt tähtis. Tegelikult ütlesime omakeskis algusest peale, et ei kujuta sellist sündmust ilma Eesti kõige parema rallisõitjata (rallipaarita) ette. Paraku tuleb arvestada, et selliste kokkulepete saavutamine ei käi nii lihtsalt. Tegemist on WRC tehasemeeskonnaga ning need teemad vajavad kinnitamist kõige kõrgemal tasemel. Põhimõtteline nõusolek oli meil olemas juba paar nädalat tagasi, ent et nüüd on asi ametlik, on süda rahul.
Kas Eesti rallisõbrad võivad olla valmis veel mõneks põnevaks uudiseks?
Tegevus ralli atraktiivsemaks muutmise osas käib iga päev, ent pigem tulevad uudised R5 klassis. Kui keegi unistab sellest, et Ford tuleks oma WRC-masinatega võistlema, siis see oleks pigem juba hea maitse piiri ületamine. Meie jaoks on olulised suhted Rahvusvahelise Autospordiliidu ja WRC-promootoriga, me ei taha pakkuda konkurentsi, vaid olla atraktiivne ralli. Tunnetamise küsimus.
Kuidas olete aga senise nimekirjaga rahul? Tänak, Craig Breen, Hayden Paddon, leedukate Dakari mees Benediktas Vanagas on ju kõik juba väga nimekad sõitjad.
Üldiselt on teravama tipuga läinud nii, nagu me oleme planeerinud. Ent ei saa unustada, et kohale tulevad ka Baltikumi, Venemaa, Skandinaavia ja Poola tippsõitjad. Me oleme autorallina siiski Baltikumi põhiline tõmbenumber, meile tahetakse tulla.
Autoralli on väga populaarne olnud juba Markko Märtini aegadest, ent Ott Tänaku tuules on populaarsus lausa meeletu. Kui meediahuvi vaadata, siis on Tänak ilmselt kõige menukam sportlane. Kas huvi tõusu on kuidagi tunda ka ralli korraldajatele?
Kindlasti tunnetame ralli populaarsust, aga pean ütlema, et tegelikult on huvi meie vastu olnud 2010. aastast, mil Rally Estoniaga üldse tegelema hakkasime. Koostööpartnereid näiteks oleme vahetanud minimaalselt ja need ei lõpe kunagi ebastabiilsete suhete tõttu, vaid sõbralikult. Tänak –Järveoja edu muidugi aitab ralli populariseerimisele väga palju kaasa. Ent ala populariseerimisel ei mängi rolli ainult tippsportlane masside vedurina. Rally Estonia on oluline kasvulava noortele talentidele ning siin peab olema võistlus, kus oma oskusi näidata. Kooslus tippsõitja WRCs – tugev kodune võistlus aitavad üheskoos spordiala edasi.
Aga publik? Kas märgata on kasvu piletimüügis ja mitut silmapaari Rally Estonia üldse on suuteline ära teenindama?
Piletimüük käib tõusude ja mõõnadega. Vahel on mais pigem vaikne ja juunis läheb müük lakke, mõni aasta on jällegi vastupidi. Tänavu mais oli müük juba väga korralik, ent eks näis, mida toob Ott Tänaku uudis. Lõpliku hinnangu saab anda alles ralli lõpus, kui on kokku löödud eelmüügist ja kohapeal müüdavad piletid. Ootame rallile kuni 35 000 inimest, kellele suudaksime pakkuda sujuva rallikogemuse. Küll aga pole inimeste ja võimalike probleemide kasvamine lineaarne – mida rohkem on inimesi, seda progresseeruvamad on võimalikud probleemid, eriti võimendub see liikluskorralduses. Oleme püüdnud võimalikke murekohti ette näha ning sel aastal sisaldab pass näiteks parkimiskohti metsakatsetele: iga sekund, mis parkimispileti ostmiseks kulutad, võib mõjutada rallit, seega muutsime liikumise võimalikult mugavaks ja sujuvaks.
Mida üldse kujutab endast nii suure ürituse peakorraldaja amet? Kas see on töö kestab pigem kaheksast viieni või 24/7?
Kindlasti pole see tüüpiline kaheksast viieni istumine, vaid ikka pigem elustiil. Kõiki töötunde kokku lugeda on sisuliselt võimatu. Võib öelda, et mina, Silver Kütt ja turunduse poolelt Tarmo Hõbe teevad tööd aastaringselt. Meil kõigil on põhitööd ka – mina ja Silver müüme autohoolduskeemiat, Tarmo on Saku Suurhalli tegevjuht – aga Rally Estonia on samamoodi vähemalt põhikohaga töö. Teemasid, millega tegeleda, on äärmiselt palju: erinevad rahastused, lepingud, suhtlemised eri valdkonna inimestega, ralli tehniline korraldus, IT-platvormide korrashoid, turundus üle Baltikumi ja palju-palju muud. Näiteks sel aastal teeme Rally Estonia raames Tartu kesklinnas autoteemalise LHV AUTOLAEN AUTOEXPO, ka sinna läheb rohkesti auru. Umbes 20 inimest panustavad eri valdkondade juhtidena märkimisväärselt oma aega ning oleme neile selle ääretult tänulikud, et nad jagavad meie kirge ja aitavad Rally Estoniat viia uuele tasemele. Meil on ühine visioon ja üksteise toetamine on maksimaalne.
2017. aastal Rally Estoniat ei toimunud, otsustati aeg maha võtta. Miks see periood oli oluline?
Kuigi teenisime Euroopa parima ralli tiitli, hakkasime aastatel 2015–2016 tundma tiimisiseselt, et suund, kuhu me liigume, pole päris õige. Tiimisisene põlemine kadus ära. Seepärast võtsime aja maha ja analüüsisime, mis meid võiks motiveerida. Jõudsime ühiselt otsusele, et tiim on noor ja meie eesmärk võiks olla WRC-ralli ning see idee meeldis kõigile. Küll aga pean lisama, et WRC-sarja saamine on väga keeruline ning ka igal kohtumisel rõhutame, et me ei saa seda garanteerida – lubada saame aga, et anname endast absoluutse parima, et saada kvaliteedilt maailma tippu. Tahame teha parimat rallit maailmas ja loodame, et avaldame sellega muljet.
Kui nüüd WRC-teemani jõudsime: millal võiks eestlased unistama hakata, et Rally Estonia MM-sarja kavasse võetakse?
Kui rääkida puhtalt numbritest, siis Eesti rahvaarv ja turg on nii väiksed, et siia pole MM-sarjal strateegiliselt kasulik tulla. Euroopas on juba niigi liiga palju rallisid. Seepärast peame tegema rallimaailmas revolutsiooni, midagi täiesti innovaatilist.
Seega on meie ülesandeks muuta ralli vaatamine kui toode lihtsamaks, atraktiivsemaks ja turvalisemaks. Need on mingil määral justkui vastandlikud soovid, ent selle poole püüdleme. Meie plaan on luua rallivaatamise linnakud, kus inimestel on kõik vajalik ühel maa-alal olemas: korralikud tribüünid parima vaatega, suured ekraanid koos live-ülekannetega, söögikohad, käimlad, meelelahutus ja muu parimaks ajaveetmiseks. Parim aja veetmise võimalus peaks olema kõigil ühes paigas.
Lisaks on meil töös ainulaadne platvorm, mis oleks ühel ajal nii navigaator kui ajaplaneerija – aplikatsioon annaks infot, kas rallifänn jõuab ajaliselt soovitud kohta või mitte. Tundub justkui lihtne ülesanne, ent tõeliselt tarka navigaatorit praegu maailmas pole.
Tahame kolme aastaga välja arendada platvormi, mis suudab kõiki inimesi, alustades turva- ja kiirabitöötajatest, lõpetades sportlaste ja pealtvaatajatega, reaalajas jälgida ja kontrollida. See muudaks ralli oluliselt turvalisemaks ja lihtsasti jälgitavamaks. Eestis teeb IT-innovatsioon võidukäiku ja loodame väga, et saame selle tuules ülesandega hakkama.
Kas Shell Helixi tulek peasponsoriks on ka kuidagi märgiline?
Meie eelmine suursponsor Auto24 oli meie vastu väga aus. Nad jätkavad küll meie toetaja ja partnerina, ent mitte nimisponsorina, sest strateegiliselt pole neil mõistlik nii suurte ambitsioonidega jätkata. Toon võrdluseks kasvõi rahalise mastaabi: kui Euroopa meistrivõistluste ralli eelarve on umbes 800 000 eurot, siis WRC-ralli korraldamine 3,5 miljonit eurot. Vahe on mitmekordne. Seega oli meil mõistlik leida partner, kes oleks juba WRC-toetamise kogemusega, kes näeks Baltikumis potentsiaali ning suudaks läbi rahvusvahelise äri toetuse muuta ärikasumiks.
Algas koostöö Shelliga, mille üle meil on väga hea meel.
Kindlasti tahan aga lisada, et WRC-ralli poleks ainult kuluartikkel, vaid tooks rallifännide näol potentsiaalselt väga suure tulu. Õnneks on järjest rohkem poliitikuid ja ametnikke, kes jagavad meiega seda vaadet.
Millal endine tippsõitja Urmo Aava ise järgmisel korral võistlusauto rooli istub? Kas igatsust pole peal?
Kui ma praegu ralliauto rooli püsivalt istuksin, mõtleksid inimesed ümberringi, kas Urmo Aava on lolliks läinud või väga rikkaks saanud. Olles maailma tipu lähedal olnud, siis selleks, et sõita täpselt nii, nagu ma tahan, vajan täielikku pühendumist ja väga palju raha. Ütleme nii, et alla 300 000 € poleks see võimalik ja ratsionaalse inimesena ma ei näe, et see oleks võimalik. Praegu naudin hoopis seda, et loon rallit korraldades oma teadmistega suuremat väärtust.
Erinevate sportmängude puhul küsitakse sageli mängijatelt, kes pärast karjääri treeneriks hakkavad – kumb töö on pingelisem, kas jalgpalluri või treeneri oma. Küsiks seda nüüd teilt: kas pingelisem on sõitja või peakorraldaja töö?
Tegelikult teen Poolas ka treeneritööd, seega oskan asju vaadata isegi kolme nurga alt. Kõige paremini oskan tuua sisse ajamõõtme. Kui oled tippsportlasena autoroolis, siis loeb mõtlemise kiirus – ei loe mitte sekundid, vaid tuhandikud, mille jooksul peab tunnetus olema nii hea, et kahelda ei tohi. Eksimused võivad olla saatuslikud ja isegi fataalsed. Treenerina istud kõrval ja ja saad juhi otsuseid analüüsida ning siis soovitada, see mõtlemiskiirus käib umbes minutite jooksul. Peakorraldajana on otsused aga strateegilised, võtavad sageli mitu kuud ning nende mõju on näha alles hiljem. Ehk siis sõitja ja peakorraldaja vastutust saab mõõta ajaga.
Kas on midagi, mida te tahaksite kõigile rallihuvilistele südamele panna, kes tulevad Rally Estoniat vaatama?
Loodan, et paljud rallifännid loevad selle artikli läbi ning nõustuvad jagama meiega samu väärtusi, milline võiks tuleviku ralli olla. Tahame, et see oleks lihtsasti jälgitav kogupereüritus, kus mitte keegi pole ohus. Ralli korraldajad, võistlejad ja pealtvaatajad peavad moodustama ühe organismi.
Ma ei taha ka kedagi manitsema hakata, et ärge kihutage, ärge jooge või midagi muud. Mind rõõmustab, et Eesti rallifänn on muutumas üha teadlikumaks, kuidas rallidel käituda. Küll aga tahan öelda, et vanemad olijad võiks aidata nõu ja jõuga neid, kes esmakordselt Rally Estoniale satuvad. Nii teeme üheskoos suurepärase ralli.