Sel nädalavahetusel sõidetava Singapuri vormel 1 etapi valguses on paras hetk heita pilk piinlikule sündmusele, mis toimus samal rajal kümne aasta eest. Aset leidis vormelisarja lähiajaloo üks häbiväärsemaid pettusi, mis maksis mõnelegi mehele ameti ja karjääri, kõige puhtamalt tuli inetust vahejuhtumist aga välja suurim kasusaaja ehk kahekordne maailmameister.
Kümme aastat häbematust vormelipettusest: kus on asjaosalised täna? (1)
Selles, et Renault' piloot Nelson Piquet Jr võistluse 14. ringil seina põrutas, polnud midagi ebatavalist. Brasiillane oli hooaja jooksul varemgi sõiduvigu teinud. Kummalisel kombel lõikas avariist aga seekord suurimat kasu tema meeskonnakaaslane Fernando Alonso. Ebaõnnestunud kvalifikatsiooni järel alles 15. ruudust startinud hispaanlane oli kaks ringi varem boksis käinud ja liitus teiste sõitjatega alles võistlejaterivi lõpus.
Renault ei olnud ligi kaks aastat ainsatki etappi võitnud ja väidetavalt kaalus Prantsusmaa tootja tõsiselt sarjast lahkumist. Nüüd avanes neile aga ootamatult õnnelik võimalus – Piquet Jr oli juhtumisi seina sõitnud raja ühes väheses kohas, kus ei olnud võimalik kasutada auto teisaldamiseks kraanat, seega tuli rajale turvaauto.
Kaval taktika või...?
2008. aasta reeglid nägid ette, et boksi ei võinud keegi tulla enne, kui turvaauto oli sõitjad enda selja taha korjanud. Nii juhtuski, et turvaauto lahkudes oli rivi ees Alonso, talle järgnes veel mitu aeglasemat sõitjat ning alles seejärel kõik soosikud, kes olid boksipeatusega aega kaotanud. Alonso suutis edu hoida, võitis ja juubeldas. Tiim möönis küll, et neil oli ka õnne, kuid kiitis Alonso taktikalist taipu ja oskusi.
Renault palkas järgmiseks hooajaks samad sõitjad, kuid suve lõpuks sai neile selgeks, et Piquet Jr pole piisavalt hea sõitja. Brasiillasele näidati ust, lahkumine kujunes inetuks – Piquet Jr kritiseeris avalikult nii võistkonda kui ka tiimipealikku Flavio Briatoret.
Pomm lõhkes 30. augustil, kui Brasiilia telekanal Rede Globo teatas, et Piquet Jr'i väitel oli tema aastatagune avarii Singapuris meelega tekitatud. FIA avas otsekohe uurimise ja kõigest mõni päev hiljem esitati Renault'le juba petuskeemis ametlik süüdistus. Telemeetriaandmed näitasid tõepoolest, et brasiillane ei üritanud spinni teinud autos pidurdada, vaid hoidis kuni seina tabamiseni gaasi põhjas. Sellest piisas, et juurdlus hoo sisse saaks.
Piquet tegi FIA-le mitu avaldust, kinnitades, et sõitis seina Briatore ja peainseneri Pat Symondsi käsul. Alonso väitis omakorda, et temal polnud plaanist aimugi, ehkki Piquet Jr seadis sellise jutu kahtluse alla. «Miks tal ei tekkinud ainsatki küsimust selle kohta, et ta startis väikese kütusekogusega, peatumaks boksis juba 12. ringil?» arutles brasiillane.
Renault ajas algul sõrad vastu ja süüdistas hoopis Piquet Jr'i väljapressimises. FIA pakkus seejuures Symondsile samuti immuniteeti, kui ta kõik ausalt üles tunnistab, ent Symonds väitis seepeale, et idee avarii korraldamiseks olevat pärinenud hoopis Piquet Jr'ilt.
Prantslased tunnistasid pattu
16. septembril teatas tiim siiski, et võtab FIA süüdistuse omaks. Päev hiljem kinnitati aga, et Briatore ja Symonds on võistkonnast lahkunud. «Lähen, et tiimi päästa. See on minu kohus,» maalis Briatore seejuures avalikkuse silmis endast märtri.
Siiski kogunes 21. septembril Pariisis Maailma Mootorispordinõukogu ning võttis poolteist tundi kestnud istungil vastu hulga otsuseid. Võtmetähtsusega olid seejuures tundmatuks jäänud tunnistaja ütlused – too mees viibis samuti sõitja ja tiimijuhtide vestluse juures, kuid lükkas pettuseplaani otsustavalt tagasi. Hiljem avalikustas Daily Mail, et «tundmatu» oli Renault' võidusõiduinsener Alan Permane.
Renault sai kaheks aastaks tingimisi võistluskeelu. Symondsit, kes juhtunut lõpuks südamest kahetses, karistati viieaastase tegutsemiskeeluga. Alonso ja tema mehaanikute osaluse kohta ei leitud mingeid tõendeid ning nii mõisteti kahekordne maailmameister õigeks.
Kõige karmimalt koheldi aga Briatoret, kes raius lõpuni, et pole midagi valesti teinud. Talle määrati eluaegne keeld vormel 1 sarjas tegutseda, lisaks sätestas nõukogu, et tulevikus ei anta ühelegi tema kui mänedžeriga seotud sõitjale vajalikku superlitsentsi.
Renault jäi skandaali järel ilma mitmest peasponsorist – päevapealt lahkusid tiimi juurest nii ING kui ka Mutua Madrileña. Briatore ei taandunud aga võitluseta, andes nõukogu otsuse kohtusse. Töötribunal andiski õiguse talle ja Symondsile, kuid lõpuks jõuti FIAga kohtuvälisele kokkuleppele. Mõlemad mehed nõustusid, et ei tööta vormel 1 sarjas kuni 2013. aastani ning üheski teises FIA sarjas 2011. aastani. Kuna Renault oli süüdistanud Piquet'd ja tema isa Nelsonit valetamises, läksid brasiillasedki võistkonna vastu kohtusse ja said seal võidu. Renault pidi maksma valuraha ja esinema avaliku vabandusega.
Mis sai edasi?
Mis siis kohtujandi tulemusel muutus? Piquet Jr ei sõitnud enam iial vormel 1 sarjas. Ehkki selle põhjusena on pragmaatikud nimetanud ka lihtlabast asjaolu, et ta polnud kuningliku sarja jaoks piisavalt hea sõitja, usuvad paljud, et ükski tiim ei tahtnud lihtsalt «pealekaebajat» enda ridadesse võtta. Brasiillane võistles mitu aastat Nascaris ning proovis kätt rallikrossis ja ringrajasõidus, kuni liitus 2014. aastal loodud vormel-e sarjaga. Seal krooniti ta teiste endiste vormel 1 sõitjate Sebastien Buemi ja Lucas di Grassi ees kohe sarja kõigi aegade esimese hooaja võitjaks. Elektrivormelitel võistleb ta tänaseni, ehkki pole ühegi hooaja kokkuvõttes enam tippkonkurentsi sekkunud. Peale selle on Piquet Jr kaasa teinud ka näiteks Le Mansi ööpäevasõidul.
Alonso siirdus 2010. aastal Ferrarisse eesmärgiga tuua tiimile ihaldatud MM-tiitel, kuid ei suutnud seda teha. Pärast Ferrarist lahkumist ja nelja aasta pikkust virelemist konkurentsivõimetu McLareni roolis kuulutas hispaanlane tänavu, et lahkub hooaja lõppedes vormel 1 sarjast ning võtab sihikule uued eesmärgid. Tänavu suvel võidutses ta Le Mansis ning mootorispordi mitteametlikust kuldsest kolmikust lahutab teda nüüd vaid esikoht Indianapolise 500 miili sõidul. Ilmselt ongi Alonso järgmine sihtpunkt IndyCari sari.
Symonds naases sunnitud pausilt 2011. aastal, asudes tööle Virgini võistkonna konsultandina. Sahistati, et pärast tehnikadirektori Nick Wirthi ametist lahkumist sai temast sisuliselt tiimijuht, kuid ametlikult oli ta keelu tõttu jätkuvalt ametis kui «abiline». Lisaks kirjutas ta kolumni ajakirjale F1 Racing ning kui tema töökeeld 2013. aastal lõppes, palgati ta otsekohe Williamsisse. Sealt lahkus Symonds 2016. aastal ning tegutseb praegu Sky Sportsi telekanalis ekspertkommentaatorina.
Briatore, keda imetlejad nimetavad karismaatiliseks tegelaseks ja kriitikud otsesõnu kaabakaks, pole vormel 1 sarjas enam tööd leidnud. Tõsi, enda sõnul pole ta seda seal otsinudki. Itaallane on viimastel aastatel tegelenud erinevate äridega, omanud paar aastat toona Inglismaa kõrgliigasse kuulunud Queens Park Rangersi jalgpalliklubi («See on hea mõte ainult siis, kui olete väga rikas ja tahate oma rahast lahti saada. Kahe aasta pärast olete sellest murest prii, sest teie taskud on tühjad,» torises ta hiljem), saanud endast kolmkümmend aastat noorema pesumodelliga lapse (ja pärast seda naisest lahku läinud) ning käinud mõistagi vahepeal ka maksuametiga kohut.
Mida ta aga arvab vormel 1 sarjast? «See pole enam gladiaatorite, vaid raamatupidajate sport,» ohkas Briatore kord. «See pole enam vormel 1.»