Ajalootund: Tänaku tiitlišansid on suhteliselt teoreetilised

Ott Tänak

FOTO: David Davies / PA Wire/PA Images

Autoralli MM-sarja 40-aastases ajaloos on vaid kolm korda juhtunud, et piloot, kes on kaks etappi enne hooaja lõppu kolmandal kohal, suudab lõpuks maailmameistriks tulla. Tegelikult näib Thierry Neuville’i seis priimamast priimam, sest üldse on viimaste rallidega suudetud liider esikohalt tõugata kümnel juhul!

2009 – Mikko Hirvonenil oli kaks rallit enne hooaja lõppu 78, Sebastien Loebil 73 punkti. Loeb võitis aga viimased kaks etappi, Hirvonen sai Hispaanias kolmanda ja Suurbritannias teise koha ning kaotas tiitli ühe punktiga (soomlasel 92, Loebil 93).

Sebastien Loeb vs. Mikko Hirvonen

FOTO: Alastair Grant / AP

2007 – Taas Loebi ja soomlase duell. Marcus Grönholm oli kaks etappi enne hooaja lõppu neljapunktilises eduseisus, kui mõlemad mehed Jaapanis katkestasid. Grönholm jäi raja kõrvale ka Iirimaal, kus Loeb võitis. Walesis lõpetati teise-kolmandana ja Grönholm kaotas tiitli seisuga 112-116.

2003 – Tänavusel Hispaania rallil Polo R5 rooli istuva Petter Solbergi MM-tiitel tuli seisust, kus veel kaks etappi enne hooaja lõppu jagas ta Richard Burnsiga 58 punktiga teist kohta. Liider oli Carlos Sainz 61 punktiga. Solberg sai Hispaanias aga neljanda koha ja võitis Walesis, mis tõi talle 72 punktiga MM-tiitli. Loeb, kes lõpetas hooaja kahe teise kohaga, kerkis neljandalt kohalt teiseks, kaotades norrakale vaid ühe punktiga.

2001 – Viimane kord, kui kaks etappi enne hooaja lõppu kolmandat kohta hoidnud piloot suutis lõpuks võitjana triumfeerida. Tegu on stsenaariumiga, mida tänavuse Walesi ralli otsepildis jälgijad hästi teavad, sest pikematel pausidel näidati WRC All Live ülekandes toonase võistluse tipphetki.

Kaks etappi enne hooaja lõppu jagasid liidrikohta Colin McRae ja Tommi Mäkinen, kel oli mõlemal koos 40 punkti, aga vastavalt kolme ja kahe rallivõiduga. Kolmas mees oli Richard Burns 34 silma peal. Eelviimasel rallil Austraalias sai ta aga teise koha, samas kui McRae pidi leppima viienda (kaks punkti), Mäkinen kuuenda (üks) kohaga. Walesis kaotas esmalt rumalas õnnetuses ratta Mäkinen ja seepeale käis üle nipli ka McRae ehk Burns sai kindla peale kolmandana finišeerida ja sellest piisas MM-tiitliks. Burns sai hooaja peale vaid ühe rallivõidu (Uus-Meremaal) ja teenis kokku 44 punkti, mis on ajaloo väikseim MM-tiitli toonud skoor.

1998 – Mäkinen oli enne viimast kahte rallit kogunud 48, Carlos Sainz 50 punkti, kuid soomlase võit Austraalias ja mõlema mehe katkestamine Suurbritannias tähendas võitu Mäkinenile.

1995 – Suhteline, kas seda Colin McRae MM-tiitlit saab siia nimekirja lisada või mitte, sest tehniliselt oli ta enne kahte viimast rallit Juha Kankkuneni järel teine, kuid MM-sarja üldarvestuses see ei kajastu, kuna Toyota meeskond sai reeglite rikkumise tõttu disklahvi ja Kankkuneni tulemused tühistati.

1992 – Carlos Sainz tuli maailmameistriks Hispaanias ja Suurbritannias saadud rallivõitudega. Veel kaks etappi varem oli ta Didier Aurioli ja Kankkuneni järel kolmandal kohal, kuid lõpuks sai paremusjärjestus pööratud: Auriol, kes suutis viimastelt rallidelt korjata vaid ühe punkti langes kolmandaks (121), Kankunen (134) lõpetas teisena ja Sainz (144) võitjana.

1991 – Kankkunen teenis viimaselt kahelt rallilt võidu ja teise koha, samas kui Sainz pidi leppima katkestamise ja kolmanda kohaga. MM-tiitli sai seitsmepunktilise eduga lõpuks soomlane.

1983 – Hannu Mikkola oli Itaalia ralli järel kogunud 95 punkti. Walter Röhrl juhtis MM-arvestust 102 silmaga, Markku Alen oli kahe punkti kaugusel teine. Viimased rallid toimusid Elevandiluurannikul ja Suurbritannias, kus Mikkola lõpetas kaks korda teisena, samas kui rivaalid jäid mõlemal korral nullile. Tiitel tuli lõpuks 125 punktiga.

1981 – Praegune Eesti Autospordiliidu president Ari Vatanen keeras Aafrika läänerannikul ja Suurbritannias kahepunktilise kaotuse seitsmepunktilise eduga MM-tiitliks. Soomlane teenis viimasel saadud teise kohaga kokku 96, saareriigis katkestanud Guy Frequelin aga 89 punkti.

Tagasi üles