Ott Tänak, Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi tõid tänavu Toyotale WRC-sarja võistkondlikku meistritiitli. Tegu on Jaapani autotootja ajaloo neljanda MM-tiitliga, millega kerkiti samale pulgale Volkswageni ja Fordiga - viimase mullune esikoht pärineb sealjuures M-Sporti erameeskonnalt.
Ajajoon: Toyota tee neljanda MM-tiitlini algas 45 aastat tagasi
Milline on Toyota ajalugu WRC-sarjas?
1973, jaanuar – Monte Carlos näeb ilmavalgust autoralli MM-sari. Esimese etapi võit läheb Jean-Claude Andrue’le (Alpine-Renault A110).
1973, november – Toyota esimene rallivõit, kui USA Press-on-Regardless rallil võidutseb kanadalane Water Boyce Corolla TE20-l
1975, august – esimene võit Toyota tehasemeeskonnale ning kus siis mujal kui Soomes. Võidu jätab koju Hannu Mikkola, autoks Corolla Levin TE27.
1984, august – Toyota võidukäik Safari rallil saab alguse. Celica Twin Cam Turbo TA64 roolis võidab 1984. aastal Björn Waldegård, aasta hiljem Juha Kankkunen ning 1986. aastal on võidukas taas Waldegård.
1990, oktoober – Lõpuks ometi tuleb Toyota sõitja maailmameistriks - Carlos Sainz kindlustab San Remo ralli võiduga MM-tiitli.
1991, oktoober – Esimene jaapani rallisõitja võidab MM-etapi kui Kenjiro Shinozuka on kiireim Elevandiluurannikul. Tema sõitis küll Mitsubishi Galantiga.
1992, aprill – Toyota Celica võidukäik jätkub, kui GT-Four ST185 roolis võidab Safari ralli Carlos Sainz, 1993. aastal Juha Kankkunen, 1994. aastal Ian Duncan ja 1995. aastal Yoshiro Fujimoto.
1992, november – Carlos Sainz võidab teise järjestikuse MM-tiitli
1993, september – Toyota teeb puhta töö - kindlustatakse nii Juha Kankkuneni individuaalne tiitel kui esimene meeskondlik tiitel.
1994, august – Toyota kindlustab teise järjestikuse meeskondliku MM-tiitli. Sõitjateks Carlos Sainz ja Didier Auriol.
1994, november – Didier Auriolist saab kolmas Toyota meeskonna maailmameister
1996 – Toyota saab aastaks võistluskeelu, sest rikutakse mootorireegleid ja nihverdatakse turbo õhuvõtuklapiga. Seejuures saab Toyota FIA toonaselt presidendilt Max Mosleylt isegi tunnustava kommentaari: «See on viimase 30 aasta kõige geniaalsem tegu.»
1999, november – Toyota võidab kolmanda meeskondliku MM-tiitli. Tommi Mäkinen võidab Mitsubishiga oma neljanda järjestikuse individuaalse MM-tiitli. Toyota lahkub MM-sarjast, et keskenduda rohkem LeMansi prototüübile ja F1-sarjadele. Tuleb mainida, et seal aastail 2002-09 ühtegi etapivõitu ei saadud.
2014 – Tommi Mäkinen saab Toyota juhilt Akio Toyodalt tellimuse ehitada neljarattaveoline GR 86 masin. Ringleva hakkavad kuulujutud, et Toyota tahab MM-sarja tagasi tulla, aga Toyoda lükkab need väited ümber.
2017 – Toyota naaseb lõpuks MM-sarja. Debüüthooajal on Toyota sõitjad Juho Hänninen, Jari-Matti Latvala, hiljem ülendatakse tiimi Esapekka Lappi.
2017, veebruar – Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila võidavad Yarisega Rootsi ralli.
2017, august – Esapekka Lappi ja Janne Ferm võidavad Yarisega Soome ralli. Tegu on mõlema esimese MM-etapivõiduga.
2018 – Hännineni asemel liitub meeskonnaga Ott Tänak
2018, aprill – Tänak teenib oma esimese MM-rallivõidu Toyotas, kui võidab koos Martin Järveojaga Argentina ralli.
2018, november – Toyota võidab võistkondliku MM-tiitli.