Miks jäid sakslanna ja tema otsasõidu ohver võikas avariis ellu?

Viljar Voog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Püüdevõrk võttis Sophia Flörschi masinal kiirust maha.
Püüdevõrk võttis Sophia Flörschi masinal kiirust maha. Foto: China Stringer Network/Reuters/Scanpix

Möödunud nädalavahetusel pakkus maailma ringrajaspordis enim kõneainet sakslanna Sophia Flörschiga juhtunu – Macau tänavaringrajal tehtud hirmsa avarii tulemusel sai 17-aastane piiga selgroomõra ja vajas operatsiooni. Et õnnetuse hetkel oli tema kiirus aga 276,2 km/h, võinuks kõik lõppeda ka palju kurvemalt. Motorsport.com selgitas, miks Flörsch ja kõik teised õnnetuses osalenud ellu jäid.

Esmalt õnnetuse põhjustest: Flörsch üritas F3 MM-sõidus mööduda Jehan Daruvalast, kes võttis aga enda ees kollaseid hoiatuslippe nähes hoo maha. «Sophia oli Jehanile väga lähedal, nii et kui Jehan varakult pidurdas, polnud tal reageerimiseks aega. Ta tabas Jehani masina paremat tagaosa, see pani ta Lissaboni kurvi lähenedes piruetti ja ta lendas teisele masinale sisse,» kirjeldas juhtunud hiinlane Guan Yu Shou, kes sõitis õnnetusse sattunud paari järel. 

Nüüd aga kõigi osaliste elu päästnud teguritest.

Uued äärekivid

Macau võistluse korraldajad vahetasid tänavuseks aastaks välja tänavaringraja äärekivid, muutes need kõrgemaks, et sõitjad kurve ei lõikaks. See tähendab, et kui Flörsch juhitavatu masinaga äärekivid ületas, viskasid need ta õhku.

Harilikult on see väga halb. Seekord võis see aga päästa Sho Tsuboi elu, sest sakslanna vormel ei ramminud teda enam täpselt kokpiti, vaid kerkis kõrgemale – nagu näitab järgnev pilt.

Kui üldiselt ehitatakse vormelid vastu pidama väga suurtele avariikoormustele, siis tasub kordamist Flörschi avarii kiirus - 276,2 km/h. Olgu inseneritöö kui hea tahes, seal ei pruugi sellest piisata.

Püüdeaed

Kõige tavalisem turvameede ringradadel on rehvivall, mis välja sõitnud piloodi ja masina peaks peatama. Flörschi vormel läks aga lendu ja ületas rehvivalli. Õnneks ei piirdu turvalahendused üksnes sellega, vaid õhku tõusnud masina hoogu peaks pidurdama püüdeaed. Õnneks oli selle kõrgust Macaus paar aastat tagasi märkimisväärselt tõstetud.

Kuigi püüdeaed ei pidurdanud Flörschi hoogu täielikult, võttis ta seda siiski vähemaks. Lisaks pööras selle tabamine vormelit nõnda, et võrgu taga olnud fotograafide tööpunkrit tabas esmalt vormeli tagaosa – sellises suunas mõjuvaid G-jõude talub inimkeha kõige paremini.

Lisaks Flörschile said õnnetuses viga ka kaks fotograafi ja üks rajajulgestaja, kes punkris tööd tegid, kuid ilma paarkümmend aastat tagasi kasutusele võetud kaitseehitiseta oleks töötajate elud palju suuremad ohus. Lisaks oleks selle puudumisel ka Flörschi lend olnud pikem ja ta võinuks tabada mõnda statsionaarset ehitist, mis oleks olnud palju jäigem ja seega ka avarii tulemus rängem.

Selgroomõraga pääsenud Flörsch läbis eile haiglas seitsmetunnise operatsiooni ja ta peaks avariist täielikult taastuma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles