/nginx/o/2018/10/26/11527399t1h605a.jpg)
Mainekaim mootorispordiportaal Autosport peab Ott Tänakut lõppeva aasta paremuselt neljandaks autosportlaseks. Eestlane pääses tabelis, kuhu koondatakse kõikvõimalike sarjade võidusõitjad, esikümnesse esmakordselt.
Mainekaim mootorispordiportaal Autosport peab Ott Tänakut lõppeva aasta paremuselt neljandaks autosportlaseks. Eestlane pääses tabelis, kuhu koondatakse kõikvõimalike sarjade võidusõitjad, esikümnesse esmakordselt.
Mullu sai Tänak aasta parimate edetabelis 12. ning aasta varem 43. koha. Väärib märkimist, et Autosport asetas tänavuse rallihooaja koos kaardilugeja Martin Järveojaga kolmandana lõpetanud eestlase ettepoole mõlemast põhikonkurendist. MM-sarja teine mees Thierry Neuville pälvis tänavu 14. koha. Põnevas konkurentsis alles hooaja viimasel rallil Austraalias kuuenda maailmameistritiitli kindlustanud prantslane Sebastien Ogier on tabelis aga 7. kohal, loovutades mullusega võrreldes kaks kohta.
Maailma parimaks võidusõitjaks peab Autosport teist aastat järjest vormel 1 sarja maailmameistrit Lewis Hamiltoni. Teise koha sai Le Mansi võitjaks kroonitud ja sportautode MM-sarjas liidrikohta hoidev, vormel 1 sarjast tänavuse hooaja lõppedes lahkunud Fernando Alonso ning kolmas oli vormel E sarja meister Jean-Eric Vergne. Pooled esikümne kohtadest hõivasid vormel 1 sarja sõitjad.
«Sademed Rootsi-Norra piiril, üks Portugali kivi ja Toyota habras esiots maksid Ott Tänakule tänavu tema esimese MM-tiitli,» on väljaanne eestlase hooajale hinnangut andes ühtaegu kõrgelennuline ja otsekohene. «Kui tema ja Ogier poleks teisel rallil pidanud lumesahka mängides halvimates tingimustes sõitma; kui ta poleks Portugalis sõidujäljes olnud jalgpallisuurust kivi tabanud või saanud kirja mõnegi tulemuse neist, mis tundusid tal juba käes olevat, oleks tiitel rännanud esmakordselt Eestisse.»
Seejärel märgitakse küll ära, et iga sõitjat võib tabada ebaõnn, ent Tänakult röövis see tänavu esikoha. «Tema jäine pilk hetkel, mil ta istus Austraalia ralli lõpus oma katkisõidetud Toyota Yarise pagasiluugi serval, oli märk sellest, et ta ei kavatse järgmisel aastal enam samas seisus olla. Nelja võidu ja tiitlišansi juures oli Tänaku hooaeg niigi piisavalt võimas, aga kui arvestada, et ta sõitis esimest aastat Toyota meeskonnas, võib seda lugeda veelgi kõvemaks,» märgib Autosport.
«MM-sarjas pole lihtne uue meeskonnaga liituda. Tõmbad vanas kohas joone alla novembri lõpus ja juba jaanuaris veered Montes uue auto roolis üle stardipoodiumi. Veab, kui saad kaks-kolm päeva Prantsuse Alpides testida. Ja veel rohkem veab, kui tingimused ligilähedaseltki eesootavaid meenutavad,» lisab väljanne.
Tänak lõpetas aga Montes teisena ning andis tormihoiatuse, mida õnnetuks kujunenud Rootsi ja Mehhiko ralli vaid korraks vaigistasid. «Korsikal tuli jälle teine koht ja seejärel Argentinas esimene võit. Toyota uue kangelase kõrghetk oli Soomes, Saksamaal ja Türgis tehtud kübaratrikk. Raske on ette kujutada kolme erinevamat rallit, mida seovad ühe mehe ja ühe auto esikohad,» laulab Autosport Tänakule kiidulaulu. «Andke aga 2019. aasta ette!»
Lisaks selgitatakse, miks on Tänak kuuekordsest maailmameistrist Ogier'st tabelis suisa kolm kohta kõrgemal, ehkki MM-tabelis jäi mehi lõpuks lahutama 38 punkti. «Hooaja 13 MM-rallil läbiti 250 kiiruskatset. Tänak võitis neist 70 ehk 28%, olles kiireim laias laastus igal neljandal katsel. Keegi teine ei jõudnud sellele isegi lähedale. Katsevõitude arvult oli järgmine mees Thierry Neuville 40 esikohaga,» seab väljaanne kuivad numbrid ritta.
«Veel muljetavaldavam on see, et Tänak ei läbinud kõiki 250 katset. Õigupoolest jõudis ta finišisse vaid 216 katsel, seega oli ta tegelikult kiireim 32 protsendil läbitud katsetest ehk võitis neist ühe kolmandiku,» jätkab Autosport. «Lisaks tasub arvestada, et pärast katkestamist ei ründa keegi järgmisel päeval sama innukalt nagu esikohakonkurentsis olles.»
Mõistagi möönab ka Autosport, et ralli on sageli maraton, mitte sprint, ning edu saadab kõige stabiilsemat, mitte kõige kiiremat sõitjat. «Tiitli toob oskus leida kõige lihtsam tee. Kolm päeva noateral toovad kaasa riski, aga ka võimaliku autasu. Nii sünnivad kangelased, vahel ka mõni kurjam. Tänak läks tänavu igal rallil starti ühe eesmärgiga - mitte lihtsalt võita, vaid rallit valitseda ja vastased sadulast lüüa. Igal rallil sai ta kirja vähemalt ühe katsevõidu ja juhtis vähemalt korra kõiki osavõistlusi peale Monte Carlo, Mehhiko, Korsika ja Sardiinia,» meenutab väljaanne.
Toyota oli küll kiire auto, kuid Autosport märgib, et tegu oli ka üsna kapriisse autoga. «Portugalis, Sardiinias ja Walesis saadud kolmest esiosavigastuses vähemalt kaks ei oleks tohtinud autot isegi aeglustada, veel vähem lõhkuda. Kaasnesid probleemid ülekuumenemise ja jõukaoga, mis Tänakut Mehhiko kõrguses ja kuumuses kõvasti pidurdasid. Ometigi valitses ta katsevõitude arvestust,» tunnustab Autosport.
Viienda vormel 1 MM-tiitli võitnud Lewis Hamilton on Mercedese rajaäärse inseneride osakonna juhi Andrew Shovlini sõnul tänaseks päevaks täiuslik sõitja, kes kannatab välja võrdluse seitsmekordse meistri Michael Schumacheriga.
«Lewise autotunnetus on erakordne. Ta ei sõida andmete põhjal, tal on lihtsalt sisetunne, mis ütleb ette, kuidas auto või rehvid käituvad. Kõik sõitjad suudavad seda, aga küsimus on, millisel tasemel. Lewis suudab autot häälestada mitte ainult rooli, vaid ka esi- ja tagasilla või pidurite tasakaaluga. Tegu on täppistööga ja Lewis suudab seda kõigist paremini,» rääkis Shovlin mehe kohta, kelle Autosport valis taas aasta võidusõitjaks.
«Lewis ei rahuluda kunagi teise ega kolmanda kohaga, talle kõlbab vaid võit. Aga kui päev on kehv ja auto tõesti võita ei võimalda, võtab ta olukorrast alati maksimumi. Ta on alati halastamatult sihikindel olnud, lihtsalt nüüd suudab ta seda tungi veel paremini kontrollida kui viie aasta eest. Toores kiirus on tal alati olemas olnud, nüüd on temast saanud ka nõrkusteta sõitja ja võistkonna liider,» lisas Shovlin.