Ilmselt kerkib paljudel huulile küsimus: miks nad seda teevad? Milleks usaldada oma elu mõne teise inimese kätte ning lasta end autos raputada?
Sõitjadki on maininud, et nemad võivad ju sõgedad olla, aga mehed, kes on nõus nende kõrvale istuma, peavad olema veel hullemad. Tegelikkuses ei ole asi nii hirmus: iga kaardilugeja naudib oma tööd.
Kaardilugeja amet on pealtnäha lihtne – loe vaid raamatust maha, kuhu tee keerab, ja ongi kõik. Tegelikult ei ole kaardilugeja ülesanne ainult kurve ette lugeda, vaid üldiselt on kogu organiseerimine kaardilugeja teha.
Kaardilugeja töö kirjeldamiseks alustagem algusest. Üldjuhul algab ettevalmistus nädalaid enne rallit: kaardilugeja töötab läbi kõik dokumendid ning koostab nende põhjal plaani võistlusnädalavahetuseks. Lisaks töötab kaardilugeja läbi varasemate aastate rajalegendid, mis on samalt rallilt kirja pandud, kuna katsed kattuvad tihti.
Rallinädalaks on kaardilugejad juba tunde tööd teinud, kuid siis hakkab tegelik üritus alles pihta. Legendi koostamine katsetel on kaardilugeja jaoks suure tõenäosusega ralli kõige raskem osa, sest protseduur peab olema ülima täpsusega tehtud.
Esmasel katse läbimisel kirjeldab juht teed nii täpselt kui võimalik, samal ajal kirjutab kaardilugeja jutu tingmärkidega legendivihikusse. Tegu pole maailma kõige kergema ülesandega, sest infot on palju ning käänulistel teedel kirjutamine pole üldse kõige mugavam toiming.
Pärast katse esimest kirjapanekut sõidetakse sama kiiruskatse uuesti läbi, aga teisel korral on kiirus juba tunduvalt suurem – vastavalt reeglitele on maksimaalne lubatud kiirus üldjuhul 80–90 km/h. Selle kiiruse pealt tehakse legendi täiendusi ja parandusi. Niisamagi sellise kiirusega kitsaid kurvilisi kruusateid läbida on üsna hirmutav ning ebameeldiv, kaardilugejad peavad samal ajal aga lugema juhile legendi ette, ise pidevalt täiendusi kirja pannes. Ja muidugi, kordame – vigu teha ei tohi!