Autoralli MM-sari ei suuda alustuseks kuidagi ühes riigis püsida. Kui Monte Carlo ralli sõideti suuresti Prantsusmaa teedel, siis Rootsi etapp käib vahepeal ära ka Norras. See on võistluseelne statistikapomm.
Rootsi ralli statistikapomm: Tänak on kiireim, Loebi jaoks pika puuga halvim ralli
Sel nädalavahetusel ootavad ees 19 kiiruskatset kogupikkusega 316,80 km. Ralli ülddistants on 1460,59 km (+ testikatsega seotud kilometraaž).
19 kiiruskatset on kavas teoorias. Kas ilmataat lubab neid kõiki ka läbi viia, on juba teine küsimus. 2016. aastal tuli liiga sooja ilma tõttu ära jätta suisa üheksa katset. Tänavu on olud paremad, teepõhi jäisem ja plusskraadid vaid päeval, aga garantiisid, et kõik katsed toimuvad, pole.
Vaid 14,4 protsenti kogukilometraažist on värskendatud: Röjdeni katse on 600 meetrit lühem, Rämmenit läbitakse tagurpidi.
Enamik reedestest katsetest on kavas üle piiri Norras. Elagu Schengeni piiriruum!
Ralli süda asub nagu alati Torsby lennujaamale püsti pandud teenindusalas.
Võistlusteks on üles antud 62 ekipaaži. Mõnest neist lähemalt:
22-aastane Jari-Matti Latvala võitis 2008 Rootsis karjääri esimese MM-etapi. Tänavune võistlus on ta karjääri 197. WRC-sarjas, millega ta tõuseb rekordimeheks.
Flashback to @RallySweden 2008 when I won my first WRC event. I became the youngest driver to win a #WRC event at 22 years old.
— Jari-Matti Latvala (@JariMattiWRC) February 8, 2019
Next week, I will be in Sweden for my 197th race. Competing there with the #TOYOTA #YarisWRC will make me the recordman in the number of WRC starts! ?? pic.twitter.com/0Lvsyc4a9F
Marcus Grönholm, kahekordne maailmameister ja viiekordne Rootsi ralli tšempion, naaseb 51-aastasena oma lõbuks võistlustulle. Tema kasutada on sõber Tommi Mäkineni laenatud Toyota Yaris WRC. Viimati nägi Grönholmi WRC-rallil sõitmas 2017, kui tegi kodumaal Soomes Harju publikukatsel Toyotaga sõud. Võistles ta viimati aga 2010 ja ikka Rootsis, kus sai oma paariaastavanusel Ford Focusel elektroonikaprobleemide tõttu 21. koha.
? @rallyemag @GronholmM @RautiainenTimo @GRX_Family @Marcus2Sweden @TGR_WRC @OfficialWRC @RallySweden pic.twitter.com/KjYo6Aq6vL
— eWRC-results (@eWRCresults) February 12, 2019
Esimest korda on MM-rallil uue põlvkonna WRC-masinal kihutamas kaks erasõitjat: Grönholmi kõrval ka soomlane Janne Tuohino.
Sebastien Loeb võistles viimati Rootsis 2013. aastal, kui sai teise koha. Tegu on prantslasele haruldaselt ebasobiva ralliga, sest temast sai küll 2004. aastal esimene mitteskandinaavlane, kes Rootsis võitnud, aga see jäi ka tema (seni ainsaks) võiduks sealsel lumel. Ees ootab aga juba 12. start WRC-autol!
Teised MM-rallid, kus Loeb on võitnud vaid ühe korra: Austraalia (6 starti), Jaapan (6), Jordaania (3), Norra (2). Üheksakordne maailmameister pole vaid ühel (WRC-autol) osaletud etapil võidurõõmu mekkinud: 2002 jäi ta oma ainsal Safari rallil viiendaks. Järgmisel aastal, kui Keenia etapp MM-kalendrisse naaseb, on Hyundaiga kaheaastase lepingu sõlminud Loebil võimalus viga vast parandada.
Kokku on Rootsi ralli võitnud kolm mitteskandinaavlast, kes ka kõik tänavu stardis: Loeb, Sebastien Ogier ja mullust võitu kaitsev Thierry Neuville.
137,8 km/h keskmise kiirusega läbisid Ott Tänak ja Martin Järveoja oma M-Sporti Ford Fiestal 31,6-kilomeetrise Knoni kiiruskatse püstitades sellega uue põlvkonna WRC-autode rekordi. See hirmutas korraldajad nii ära, et katse teine läbimine jäeti turvalisuskaalutlustel ära.
Rootsi kunn on Stig Blomqvist, kelle käes on kõik mõeldavad rekordid: 7 võitu, 16 poodiumikohta, 35 osalemist ja 131 katsevõitu.
#OnThisDay 35 years ago ?? Stig Blomqvist won @RallySweden ahead of Michele Mouton. His 7th o/a win in Sweden ? Results (looking for full stage results) ▶️ https://t.co/36KgpS791k pic.twitter.com/uOWE3TxMFE
— eWRC-results (@eWRCresults) February 12, 2019
Rehvivalikumuret Rootsis pole – valikus on vaid üks naeltega talverehv. Ainus küsimus on, kas varurattaid võtta kaasa üks või kaks.
Igas rehvis on esialgu 384 naela kaaluga 4 grammi ja pikkusega 20 millimeetrit. Mustrist ulatub sellest välja 6,5 mm.
Kui auto paigal seisab, puutuvad nelja ratta peale korraga maad 72-80 naela. Seda siis enne katsele minekut, sest võistluskiirusel hakkavad need kärmelt rehvi seest välja lendama.
Kõik terasest ja volframist naelad on pandud rehvi käsitsi! Seda ei tee mitte rehvitootja Michelin ise, vaid nende alltöövõtja Däckproffsen Rootsis.
Kui suure tööga tegu on? Igal WRC-masinal on saadaval 24+6 rehvi, WRC2-sõitjatel 22+6. Kokku on rehve kahe võistlusklassi (uus WRC2 Pro sisse arvestatud) peale Rootsis kasutusel 1048.
WRC talverehvide ideaalne töötemperatuur on -30 kuni 0 kraadi Celsiuse järgi. Tänavune Rootsi ilm neile pigem eriti ei meeldi.
1973. aasta Rootsi rallil (MM-sarja sünniaastal) oli naastrehvide kasutamine keelatud.
Rootsis rallitati esimest korda 1950. aastal ja seda suvel – võistlust tunti kui Kesköise päikese rallit.
Võistlus on ära jäänud kahel korral – 1974 oli kütuse-, 1990 lumekriis. 2009. ei olnud rallit kavaski, kuna see ei mahtunud etapiringluse tõttu MM-kalendrisse.
Rootsi ralli üks ikoonilisemaid paiku on Vargåseni katsel paiknev Colin’s Crest ehk legendaarse ralliässa Colin McRae järgi nime saanud nukk, mis autosid lennutab. Selle pikima hüppe rekord ei ole sugugi mitte WRC-auto käes, vaid 2016. aastal lendas 45 meetri kaugusele Eyvind Brynildsen oma Ford Fiesta R5 Evol. WRC-rekordit jagavad Neuville (vana generatsiooni Hyundai) ja Mads Østberg (uue põlvkonna Ford) 44 meetriga.