WRC-sarja tegevjuht: Rally Estoniat ei saa praegu MM-kalendrisse võtta mitmel põhjusel

Viljar Voog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
MM-rallit eestisse veel niipea ei tule. Küll on Rally Estonia aga justkui pisi-WRC.
MM-rallit eestisse veel niipea ei tule. Küll on Rally Estonia aga justkui pisi-WRC. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Eile astus Eesti esindusralli Rally Estonia suure sammu edasi – allkirjad sai leping, mille järgi peetakse tänavune võistlus WRC egiidi all ehk kõik tehasetiimid tulevad starti vähemalt ühe tippmasinaga. Päris Eestis toimuvat MM-etappi WRC-sarja peakorraldaja Oliver Ciesla aga lähitulevikus ette ei näe.

Tänavune Shell Helix Rally Estonia toimub 12.-14. juulini ja võistluste süda on nagu ikka Otepääl. Üleüldiselt on kõik enamvähem sama nagu mullu: kiiruskatseid on rohkem, aga teeninduspause jätkuvalt palju, et kõik neli MM-tiimi saaksid Soome ralli eel seadeid sättida. Osapooled nimetavad võistlust ametlikult promotsiooniralliks, mis maakeeli võiks kostuda kui reklaamrallit: eestlased reklaamivad end WRC logoga ja võistlussari reklaamib läbi enda kanalite Eestit. Millestki enamast ei saa hetkel rääkida, kinnitab Ciesla.

Kui suur samm on see allkirja saanud leping Rally Estonia teel saamaks reaalselt WRC-etapiks?

Esimese sammuna on see kõigile osapooltele kasulik, sest ralli saab edu sellest, kui WRC-autod ja -piloodid osa võtavad, aga samas on see hea ka meie sarjale, sest Eesti on praegu väga entusiastlik ralliriik – nii fännide aga ka ajakirjanduse poolest. Meile on puhas rõõm siia tulla ja kaasa lüüa.

Aga pikemas perspektiivis MM-sarja osaks saamise poolelt see midagi erilist ei tähenda. Hetkel pole see mitmel põhjusel võimalik. Kalender peaks paisuma Aasia, Aafrika etappidega, meil pole Lähis-Ida kõrberallit, midagi Põhja-Ameerikas (ingliskeelsel turul, Mehhikos siiski sõidetakse - toim). Need on kalendri arendamisel prioriteedid. Seetõttu ei saa me mõelda, et praegune on esimene samm siin MM-nädalavahetuse pidamise osas.

Aga see promotsiooniralli on nii lähedal WRC-etapile, kui võimalik. Päris autod, päris inimesed, päris sõitjad – fännide jaoks on see loodetavasti oivaline kogemus näha WRCd Tartus ja see säästab neile ühe nädalavahetuse jagu kuhugi mujale reisimise vaeva, mis on neile kergendus ja meile võimalus.

Kuidas võistluse formaat võrreldes varasemaga muutub? Pidite ju selle reklaamralli kontseptsiooni nullist looma – varasemalt midagi sellist maailmas tehtud pole.

Võistlus selle koostööga kuidagi ei muutugi. Kui kõrvale jätta sportlik pool, et siin võistlevad WRC-autod ja -piloodid ja -kaardilugejad, tuleme me kohale oma taristuga. Meil on siin omad kaubaletid, võib-olla meie mängumasin – nii palju osi WRC-etapist, kui on võimalik tavalisel MM-rallil näha, et anda võimalikult ehe elamus WRC-karuselli osa olemisest. Eesmärk on näidata Eestis WRC-sarja nendele fännidele, kes ei saa meiega mööda maailma ringi käia.

Tegu pole seega sobitumisega kuidagi meie võistlusformaati, Rally Estonia jääb osaks kohalikest meistrivõistlustest ja maksavad nende reeglid. Aga me paigutame selle oma WRC-brändi alla, et see saaks Eestis veelgi tuntumaks ja ka vastupidi – Eesti ja Rally Estonia saavad sellest kasu, kui me reklaamime üritust väljaspool Eestit. Paneme võistluse üles WRC+ lehele, oma sotsiaalmeediasse, osaleme teleülekannete tootmisel ja kasutame seda Soome ralli ametlikes eelmaterjalides – ehk Eesti ja siinne rallisport saavad maailmapildile. Nii reklaamime üksteist.

WRC-sarja juht Oliver Ciesla ja Rally Estonia üks peakorraldajaid Tarmo Hõbe
WRC-sarja juht Oliver Ciesla ja Rally Estonia üks peakorraldajaid Tarmo Hõbe Foto: Jaanus Ree

Eelmisel aastal käisid Eestis võistlemas kolm tiimi. Milline oli neilt tulnud tagasiside?

See oli väga positiivne ja see oli ka põhjus, miks kõik olid huvitatud siia tagasi tulemisest. Nad ei näe siin kasu üksnes selles, et näitavad end siin erakordselt kirglikele fännidele ja meediale, aga nad lõikavad siit ka sportlikku kasu, sest teede lähedane iseloom Soome omadega annab neile selleks võistluseks hea ettevalmistuse.

MM-kalendrisse soovivad pääseda paljud rallid. Kas näete tulevikus võimalust, et kalendris hakkab tekkima rotatsioon, kus mõned rallid on kavas näiteks üle aasta?

Ideena on see hea, sest see lubaks meil kalendrisse kaasata rohkem riike. Aga võistluste korraldajate jaoks on seis kardinaalselt erinev, sest neil on vaja rahastust, sponsoreid ja töötajaid enda juures hoida ka sel aastal, kus MM-rallit ei toimu. Ehk seni pole veel ükski rallikorraldaja, kellega suhelnud oleme, seda plaani jätkusuutlikuks pidanud. Seega kahjuks pole tegu väga realistliku, kuigi suurepärase ideega.

Kas 14 rallit ühel hooajal on piir või võib see veel paari ralli võrra kasvada?

Ja millal see võiks juhtuda?! Meie ideaalnägemus on paisuda kuni 16 rallit mahutava kalendrini, aga see ei juhtu üleöö. Oleme siin meeskondadega täiesti ühel nõul, et nende ja meie eelarved seavad piirid, kuhu ja kui kaugele me saame reisida. Hetkel seega on 14 meile hea kogus etappe.

Kas rohkem rallisid tooks kaasa lühemad võistlused?

Üldse mitte. Käisime need arvutused korduvalt läbi ja päeva või poole võrra ralli lühendamine ei muuda meeskondade kulude osas suurt midagi – nad peaksid niikuinii kohale tooma enamvähem sama arvu varuosi ja veetma kohapeal sisuliselt sama arvu päevi. Ja ka võistluste korraldajate jaoks tähendab see küll vähem kulusid, aga ka vähem tulusid, sest katseid on vähem. Hetkel ei huvita see plaan enam kedagi, sest keegi ei näe, et sellega kaasneks kulude kokkuhoid. Ja kui seda ei kaasne, siis ei pea me oma formaati kuidagi muutma, et rallide arvu suurendada.

Kui rallidest on ukse taga järjekord, siis tiime on WRC-sarja tipus vaid neli. Kuidas seda arvu oleks võimalik suurendada?

Esiteks üritame MM-sarja muuta võimalikult atraktiivseks. Kuidas? Ühest küljest mõistagi läbi meie meediatöö. Avaldame selle uudise järgmisel nädalal, aga võin teile juba praegu öelda, et meeskondade meediatähelepanu on ajast, kui võtsime sportlikult poolelt kasutusele punktikatse, aga tagasime ka palju parema otsekajastuse, märgatavalt kasvanud. Kõik meie neli tehasetiimi said 2018. aastal eetriaega vähemalt 100 miljoni euro eest – ja seda üksnes teleülekannete läbi, kus näidati nende logo ja nende masinat.

Teine asi on kohapealsete fännide entusiasm – eelmisel aastal käis 13 rallilt kohapeal vaatamas neli miljonit fänni. Ja sinna otsa siis veel digitaalne meedia, sealt inimeste endale külge haakimine, mis WRC-sarjas meeletu kiirusega kasvab. See annab kõigile osalevatele brändidele – mitte ainult autotootjatele aga ka rehvifirmadele või muudele sponsoritele – kasumlikkuse sarjas osalemiseks ja me oleme neile atraktiivsed.

Järgnevalt tuleb meil ka minna õigetesse riikidesse, kus on tähtsad autoturud. Muidu ei ole me sobilik platvorm ja hakkame tootjaid kaotama.

Ja lõpetuseks auto ise, mis on väga tähtis nüanss, millega FIA praegu tegeleb. Meie spordialal tuleb kasutada jõuallikat, mida autotootjad tulevikus turundada sooviksid. Hetkel on meil kasutusel sisepõlemismootor ja suured autofirmad üle maailma vaatavad selle suunas, et siia me oma turunduseelarvet küll suunata ei soovi. On oluline siin ajaga kaasas käia, et autotootjad pardale tuleks.

Ja üks asi veel, mis on sama tähtis kui autotootjate vaheldusrikkus: sõitjad. Sest pealtvaatajad ju elavad kaasa oma kohalikele sangaritele. Seda peame meie, FIA ja kohalikud autospordiliidud arutama: kuidas tagada, et tulevikus on WRC-autodes rohkem mehi rohkematest riikidest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles