Vormeliekspert: Mercedeses keskendutakse tulemuste saavutamisele, mitte teiste süüdistamisele

Vormeliekspert Tarmo Klaar, kes enda sõnul on heas mõttes sügava võidusõidupuudega.

FOTO: Eero Vabamägi

Tänavune vormel 1 hooaeg on alanud Mercedese jõudemonstratsiooniga, viis etappi ja viis kaksikvõitu. Kunagi varem pole sellist hooaja algust ühe meeskonna poolt nähtud. Mis on «Hõbenoolte» fenomen?

«Neil on head sõitjad ja kogu organisatsioon toimib,» lausus vormeliekspert Tarmo Klaar. «Tundub, et Mercedeses lähenetakse asjadele metoodiliselt – emotsiooni on vähem ja keskendutakse tulemuste saavutamisele, mitte teiste süüdistamisele,» sõnas Klaar, kes tõi seejärel näite Ferrari ja Michael Schumacheri hiilgeaegadest, kui tiimis oli rahvusvaheline seltskond. Meeskonnatöö toimis samamoodi nagu praegu Mercedesel.

Praegu, kui hooaja lõpuni jääb kihutada 16 etappi, räägivad vormelisõbrad üsna kindlas kõneviisis, et Mercedes nopib jälle nii sõitjate kui ka meeskondliku maailmameistritiitli. «Mina nii ennatlikke järeldusi ei teeks, kuigi jah, olukord on pehmelt öeldes masendav. Praeguse seisu järgi võib neile kohe medalid kaela riputada ja lõpetame hooaja ära, pole mõtet raha kulutada,» naljatles Klaar.

Lewis Hamilton, Dieter Zetsche, Valtteri Bottas 2019. aasta Hispaania GP poodiumil.

FOTO: XPB / XPB Images/Press Association Images

Suur küsimus: kes võidab meistritiitli sõitjate arvestuses? Valtteri Bottas teeb selgelt elu parimat hooaega ja võib Lewis Hamiltoni triumfi nurjata. Kus on soomlane juurde pannud? «Peale selle, et ta on habeme kasvatanud, otsis ta talvel abi ajuinsenerilt. Ta keskendub oma asjadele. Lisaks on Bottasel uus võistlusinsener ja see mängib suurt rolli,» analüüsis Klaar.

Mercedese uskumatu kaksikvõiduseeria võib Klaari sõnul lõppeda järgmisel etapil Monacos, äärmisel juhul seitsmendal etapil Kanadas. «Olgem ausad: mõlemad on tänavaringrajad ja seal võib igasugu naljakaid asju juhtuda. Tundub, et Montrealis saab Mercedese hea auto ja jõuallikas maksumusele, aga Monaco on ettearvamatu – pikki sirgeid ja kiireid kurve peale tunneli pole, aerodünaamika maksumusele ei pääse. Ma väga loodan, et kaardipakk lüüakse segamini,» on vormeliekspert optimistlik.

Vettel saab jälle peksa?

Mercedes on sel hooajal erinevalt Ferrarist põhimõtteliselt kõik õigesti teinud. Ferrari on sisse lubanud strateegilisi apsakaid, nagu näiteks läinud nädalavahetusel Hispaanias, kus Sebastian Vettel ja Charles Leclerc sõitsid võidu, kuid oleks võinud mõelda meeskondlikult ja poodiumikohta rünnata. «Takkajärele on välja tulnud, et seal oli kommunikatsiooniprobleem. Üks käsi ei tea, mis teine teeb. Hea, et nad kokku ei pannud,» selgitas Klaar.

Sebastian Vettel ja Daniel Ricciardo 2014. aastal.

FOTO: Mark Thompson / AFP

Kuigi sarja üldarvestuses edestab Vettel praegu Leclerci seitsme punktiga, siis enamike vormelisõprade silmis on sakslasest neljakordne maailmameister meeskonnas selgelt 21-aastase monacolase järel teine piloot. «Mulle meenub Vetteli viimane hooaeg (2014. aasta) Red Bullis, kui sinna tuli Ricciardo, kelle käest ta peksa sai. Praegu kipub olevat samamoodi. Leclerc on kiire ning noorusest hoolimata ka üsna külma peaga kalkuleeriv sõitja,» sõnas Klaar, kes meenutas seejärel Leclerci möödunud hooaega Sauberis.

«Leclerc näitas end eelmisel aastal õppimisvõimelisena. Ta oli algul Sauberis aeglasem kui Marcus Ericsson. See oli mulle suur üllatus, aga siis tuli välja, et talle meeldis kergelt ülejuhitav auto ja Sauberiga sai kiiret ringi sõita alajuhitava autoga. See tähendas sõidustiili muutmist ja ta oli võimeline selle muutuse tegema. Insenerid olid temast vaimustuses. Ta kohanes ja ülejäänud on juba ajalugu,» kõlas Klaari kiidulaul Leclerci suunas.

Verstappeni kvaliteet

Kui Mercedeses ja Ferraris saab rääkida mingisugusest meeskonnasisesest duellist, siis Red Bullis pole sellest haisugi, sest selgelt lati alt läbi läinud Pierre Gasly on Max Verstappeni hale vari. «Gasly kurdab kogu aeg, et ei saa autoga sinapeale. Auto tagaosa käitumine ei sobi talle. Ta peab tegema Leclerci ehk sõidustiili muutma või on põhjuseks sõitja ja võistlusinseneri vaheline keemia,» spekuleeris Klaar.

Max Verstappen on 2019. aastal kerkinud poodiumi kolmandale astmele kaks korda.

FOTO: JON NAZCA / REUTERS

Klaar nõustus, et Verstappen on sel hooajal näidanud sisu ja saavutanud sisuliselt maksimumi, olles üldarvestuses Hamiltoni ja Bottase järel kolmandal kohal, ent punktivahe on kärisenud suureks. «Küsimus on selles, kas Red Bull suudab koos Hondaga midagi uut välja tuua, millega autole kiirust juurde saada. Kui nad alustavad hooaega natuke loiult, siis koguvad samm-sammult kiirust,» võrdles Klaar tänavuse hooaja Red Bulli mulluse ja ka varasemate aastatega.

2019. aasta vormel 1 hooaeg jätkub järgmisel nädalal, kui Monte Carlo tänavaringrajal on kavas Monaco GP.

MM-sarja üldseis (5/21): 1. Lewis Hamilton (Mercedes) 112 punkti, 2. Valtteri Bottas (Mercedes) 105, 3. Max Verstappen (Red Bull) 66, 4. Sebastian Vettel (Ferrari) 64, 5. Charles Leclerc (Ferrari) 57, 6. Pierre Gasly (Red Bull) 21.

Tagasi üles