Soome rallisõitja Jari-Matti Latvala jaoks on tänavune aasta olnud tõeline košmaar - armastus sai otsa, Toyotast uut lepingut ei antud ning kodumaa maksuamet nõuab hirmsuuri summasid. Sellest hoolimata on kogenud autosportlane optimistlik ja vaatab uue aasta poole lootusrikkalt.
Visa hingega Latvala: ma ei lõpeta karjääri, sõidan isiklike rahadega edasi
«Võib tõesti väita, et 2019. aasta oli minu jaoks läbikukkumine. Ootan 2020. aastat ning loodan vana elu kiiret möödumist. Kõik hakkas rappa kiskuma juba aasta esimesest päevast alates,» alustas Latvala sõnavõttu Helsingin Sanomati veergudel.
Soomlane vihjas seeläbi intsidendile, mis juhtus vahetult enne Monte Carlo etappi. Latvala kaotas testisõidu ajal masina üle kontrolli ja libises tee pealt välja. Kõrvalistmel olnud endine Toyota ralliäss Juho Hänninen sai vahejuhtumi tulemusena peapõrutuse. Kui WRC autode MM-hooajale avapauk anti, siis oli selge, et edaspidised ajad saavad olema keerulised. Kõikide võistluste peale kokku jäi tema saldosse vaid kaks kolmandat kohta.
«Tegemist oli karjääri halvima aastaga. Hindan väga Tommi Mäkineni selle eest, kuidas ta minuga käitus. Endise rallisõitjana on ta hea tiimipealik, kes oskab sellistes olukordades toeks olla,» kiitis Latvala endise tööandja juhti. «Kolm aastat Toyotas olid suurepärased. Jaapanlased jälgivat rallit südamega ja võtavad kõike tõsiselt.»
Olgugi, et senine koostöö Toyotaga ei jätku, ei tähenda see Jari-Matti jaoks profitee lõppu. Temast saab iseseisev võistleja. «Ma ei ole oma karjääri lõpetamas. Rendin Tommilt auto, et sõita Soomes, Rootsis ja võibolla ka Walesis. Rohkem ma investeerida ei saa, sest juba ühel rallil osalemine on suur risk ning väljaminek.»
Avalikus inforuumis leviva jutu kohaselt maksab ühe modernse ralliauto rentimine ligi 200 000 eurot. «Kõik tuleb Tommi Mäkinen Racing meeskonnalt. Sain neilt hea pakkumise ja langetasin otsuse,» selgitas soomlane edaspidise elu tagamaasid. «Mõned peavad mind hulluks, et isiklike rahadega sõidan. Samas ei ole mul teist valikut, sest pärast vaheaastat on tippu naasta veelgi keerulisem. Keegi ei mäleta neid, kes ei sõida.»
Tunneli lõpus paistab siiski valgus ning mehel on põhjust uute tuulte saabumist oodata. «2021. aastaks peaks Toyotas üks koht vabanema ning ka Hyundais vähemalt pool kohta vabaks jääma,» hellitas kogenud roolikeeraja helgema tuleviku osas lootuseid.
Ebaõnnesõduri maine teeninud Latvala paistis silma ka eraeluliste probleemidega. Sügisel kajas läbi meedia kumin, et soomlase tüdruksõber Maisa Torppa naudib armuvõlusid teise inimesega. Mõni aeg hiljem teatasid mõlemad osapooled, et kihlumine on katkestatud ning leivad võetakse ühest kapist ära. «Ajalehtedes oli väga palju valeinformatsiooni. Ma juba muretsen, et ei saa kuskil käia ilma, et keegi minust pilti teeks ja ajakirjade esikaanele topiks.»
Lisaks luhta läinud armastusele kollitab meest ka Soome maksuamet, kes nõuab temalt miljoneid eurosid. Ametnikud tahavad kuulsalt kodanikult tagasi summasid, mis oleksid pidanud riigikassasse laekuma vahemikus 2013-2018. Olukorras, kus Latvala on alates 2008. aastast registreeritud elama maksuparadiisi Monacosse, tundub riigitöötajate käitumine pisut ahistav. «Olen võitlemas Soome ametnikega selle üle, kas mind saab määrata maksumaksjaks. Minu jaoks oli väga üllatav näha, kuidas maksuamet minu reisimist tõlgendab. Kui jõuan näiteks õhtul kell 23:55 Prantsusmaalt Soome, arvestavad ametnikud kohe, et veetsin terve päeva Soomes,» lõpetab ralliäss.