Mehhiko MM-ralli oli Hyundai meeskonna jaoks väikestviisi õudusunenägu. Ott Tänak tõusis sombreeromaal küll poodiumi teisele astmele, kuid Thierry Neuville ja Dani Sordo olid sunnitud tehniliste probleemide tõttu katkestama. Sellele vaatamata suurendas Toyota konstruktorite arvestuses oma edumaad aga kõigest 11 punkti võrra. Kuidas nii?
Miks teenivad WRC-tiimid punkte ka teises kümnes lõpetanud sõitjate eest?
Enne Mehhiko rallit oli Toyotal 73 ja Hyundail 63 punkti ehk kahte kanget lahutas kõigest 10 punkti. Kuna nii Neuville'i kui ka Sordo katkestasid Mehhiko ralli, võiks ju esmapilgul tõesti eeldada, et nüüd on Jaapani autotootja edu igirivaali ees mäekõrgune. Ent nii see pole. Toyotal on koos 110 punkti, Hyundail 89 ehk vahe suurenes kõigest 11 silma võrra.
Konks peitub asjaolus, et laupäeval rally-2 süsteemis rajale naasnud Neuville jõudis ikkagi finišisse. Ning olgugi, et üldarvestuses leiab belglase nime alles 16. kohalt, tõi ta meeskondlikus mõttes Hyundaile väärtuslikud kuuenda koha punktid*.
*Meeskondlikult arvestatakse iga tiimi puhul ainult kahe parema sõitja lõppkohta, ülejäänud ekipaažid kustutakse mõttelisest paremusjärjestusest.
Palju päästerõngaid võib aga meeskondadele visata? Esmalt lubatakse mees rajale tagasi rally-2 süsteemis ning seejärel antakse ikkagi Hyundaile punkte? Seda hoolimata asjaolust, et absoluutarvestuses jäi belglast viimasest punktikohast lahutama 27 minutit. Kas see vähe ebaõiglane pole?
«See olukord häirib ka mind,» tunnistas Postimehe ja Kanal 2 rallikommentaator Miko Niinemäe. «See on veider, et neid punkte nii jaotatakse, sest kui võtame absoluutarvestuse punktid, siis neid nii ümber ei jaotata. Nõnda nagu kohad jäävad viimase katse lõpus, nii ka on. Aga see on ilmselt soetud sellega, et kõik autod sõidaks ralli lõppuni.
Kui auto ei jõua lõpupoodiumile, siis ta ka punkte ei saa. Ehk FIA (Rahvusvaheline Autoliit – K.J) tagab selle reegliga selle, et võimalikult paljud autod sõidaksid ralli lõpuni. Kui Rally-2 süsteemis sõidab WRC-auto, kel on võimalik saada üks punkt, siis meeskond sõidutab ta ikkagi lõpuni, mitte ei võta enne punktikatset maha. Vanasti oli selliseid hetki küll, kus masin võeti ühel hetkel lihtsalt maha, sest polnud vaja teda kusagil 30. koha kandis sõidutada. Aga rahvas jäi sellest siis ilma,» selgitas ta.
Pikemalt saab Niinemäe mõtteid kuulata Postimehe sporditoimetuse podcastist «Kehakultuur», kus lisaks Mehhiko rallile vaadati tagasi ka teistele möödunud nädala spordisündmustele.