Autoralli maailmameister Ott Tänak andis intervjuu Hyundai meeskonna pealikule Andrea Adamole. Meestel jätkus jututeemat pooleks tunniks ning muuhulgas andis eestlane vastuse, mis tunne on olla Ott Tänak Eestimaal.
Adamo intervjuu Tänakuga ⟩ «Mulle ei meeldi, kui purjus inimesed tulevad õpetama mind rallit sõitma.»
Milline on sinu parim punktikatse mälestus?
Tavaliselt meeldivad mulle sellised punktikatsed, kus saan koos rallivõiduga maksimumpunktid. Vahepeal on seda palju paluda. Kui lähed esikoha pealt punktikatsele ja tahad veel viit lisapunkti, siis see tähendab palju rohkem riske. Kuid minu jaoks parim punktikatse oli ilmselt 2018. aastal Soomes. Võitsin seal esimest korda ja sain ka punktikatselt maksimumi. Tol hetkel oli see meistrivõistluste jaoks oluline.
Kui palju sa rallit igatsed?
Palju. Kui aus olla, siis hakkasin nii palju igatsema, et ostsin selle simulaatori, mille saab telekaga ühendada. Proovisin seda paar korda, kuid seda ei saa metsas sõidetava ralliga võrrelda. Igatsen väga hooldusalas koos inimestega töötamist, oma bossile ja inseneridele kurtmist. See tunne, kui paned kiivri pähe – mitte miski ei tekita mulle nii palju põnevust.
Kuidas sa oma aega praegu üldse sisustad?
Mingis mõttes pole see võistluspaus isegi halb, sest saan keskenduda oma eraelule. Ralli võtab üldiselt väga palju aega. Aastas saab võib-olla vaid mõnel korral paar nädalat järjest kodus olla. Mõistan praegu palju rohkem, mis kodus iga päev toimub. See vaatenurk on hästi erinev. Iga päev kodus koos abikaasa ja lastega olla on hoopis midagi muud kui üle maailma rallit sõita. Olen kodust aega nautinud.
Kumba rallit sa eelistad – kas kruusa või asfaldi oma?
Vanasti eelistasin kiiret kruusarallit. Mulle meeldis väga ka lumekate, aga viimastel aastatel on sellega keeruline olnud. Olen aina enam asfaltkatet nautima hakanud. Võib-olla sellepärast, et selliseid etappe pole kalendris just palju. Ütleksin jätkuvalt, et eelistan kruusa, aga saan mõlemal teekattel hästi hakkama. Selle eest mulle ju makstaksegi. Ma saan oma tööga hakkama, pole probleemi!
Mulle meeldis su viimane lause, aga sa ütlesid seda ainult selleks, et mind õnnelikuks teha. Sa oled tark kutt.
Aga see on ju normaalne. Boss tulebki õnnelikuks teha. Kui boss on õnnelik, siis on ka kõik teised õnnelikud.
Aitäh! Kuidas sa hindaksid meeskonnaga hooaja algust?
Meeskonnana on see mingis mõttes olnud parem kui ootasin. Teame ju, et Thierry on tiimis olnud pikka aega. Ta on olnud Hyundai tähtsõitja. Tulla kohta, kus keegi on olnud nii pikalt ja saada samasugust tähelepanu, on keeruline. Samas on meeskond viimastel aastatel olnud väga tugev. Külastasin meeskonnaga liitudes mitmel korral Alzenau baasi. Vahepeal isegi öösel. Kogu aeg oli keegi seal tööl. Mõnikord isegi seitse-kaheksa kutti.
Vahepeal ütlesin, et mõned võiksid koju minna, sest hommikul tuleb kella kaheksast uuesti tööl olla. Aga nad olid kogu aeg motiveeritud. Kui oli vaja proovida kolme-nelja erinevat istmepositsiooni, olid nad alati rõõmuga valmis aitama. Olin esmakontaktist meeskonnaga positiivselt üllatunud. Usun, et see kajastub ka aasta lõpus tulemustes. Kui oled meeskonnaga heades suhetes, siis see tasub alati ära.
Suurepärane! Kui sa poleks rallit sõitma hakanud, siis millisel mootorispordi alal sooviksid sa tipus olla?
Raske küsimus. Nagu mul oleks mingisugust teist varianti üldse olnud. Minu probleem lapsepõlves oli see, et mul polnud mitte ühtegi teist valikut. Kui ma oleksin rallisõitjana põrunud, siis ma ei teagi, kus ma praegu oleks. Ilmselt oleksin mehhaanik või pühiksin mõnes garaažis põrandaid, kuid oleksin jätkuvalt lähedal mootoritele ja võistlusele. Töötasin noorena iga päev garaažis. Olin kogu aeg kütuseauru sees. See on miski, mis meie peas põleb. Me lihtsalt vajame seda.
Eestis oled sa omamoodi kangelane. Sinu elust ja karjäärist tehti film - ma nägin seda, see on väga hea! Mis tunne on olla Ott sellises riigis nagu Eesti?
Ütleksin, et viimasel kolmel-neljal aastal on ralli populaarsus Eestis märgatavalt kasvanud. Mingis mõttes on nii väikeses riigis lihtsam kuulsaks saada, sest siin pole nii palju inimesi ja kõik jälgivad põhimõttelisel kõiki. Kui sul läheb spordis hästi, siis on lihtne olla populaarne. Tänapäeval on mul raske minna poodi, ilma et annaksin mõne autogrammi. On hea tunne olla eeskujuks mõnele noorele poisile või tüdrukule. Mulle ei meeldi, kui mõni purjus inimene tuleb mulle ütlema, kuidas rallit sõita või miks ma igas teises kraavis olen. Mündil on alati kaks poolt.
Mäletan, kui käisin eelmisel aastal Rally Estonial. Oli imetlusväärne, kuidas eestlased kõiki tervitasid. Kõik oli väga hästi organiseeritud. Olin väga üllatunud, mul oli tõesti hea meel Eestis käia.
Eesti inimesed on suured ralli- ja spordifännid. Sport on miski, mis annab põnevust ja milleta ei saa olla. Meile meeldib iga päev natukene sporti teha ja ka võistelda, sest võistlused pakuvad põnevust. Kui teed mõnda teist tööd, siis vahepeal vajad põnevust, et oma pead värskendada. Me jätkame tööd, et Eestis saaks peagi rallit näha. Loodetavasti isegi enne MM-kalendri jätkumist.
Me jätkame tööd, et Eestis saaks peagi rallit näha. Loodetavasti isegi enne MM-kalendri jätkumist.
See oleks väga tore, loodetavasti saame sellel ajal reisida. Võib-olla saaksin osaleda sinu kaardilugejana?
See võib isegi võimalik olla. Alguses mõtlesin, et võib-olla kaalud natukene liiga palju, aga nüüd näen, et sinu kaal langeb. Kui kaalud vähem kui Martin, siis iste on sinu.
Kuidas Martinil üldse läheb?
Me oleme ühendust hoidnud, aga mitte nii palju. Ta on kutt, keda olen kolm aastat pea iga päev näinud. Jaganud nii tuba kui ka autot. Oleme palju koos olnud. Temaga on kõik korras, ta naudib kodust aega. Arvan, et ta igatseb rallit võib-olla isegi rohkem kui mina. Ta on väga võistlushimuline. Ta tahab igast asjast võistluse teha. Ta on ralliks valmis.
Kes on rallimaailmast sinu eeskuju, kui välja jätta Markko Märtin.
Keeruline küsimus. Kui aus olla, siis ma tegin suure arenguhüppe 2016. aastal, kui sõitsin DMACKis. 2017. aastal pidin olema M-Spordis esisõitja, kuid detsembri alguses sain teada, et Sebastien Ogier liitub meeskonnaga. Alguses oli see isegi okei, aga siis helistas Malcolm 24. detsembril uuesti ja ütles, et minu insener on liiga hea ja ta liigub Sebi meeskonda. Siis läksin endast juba veidi välja.
Olin väga näljane, sest ma polnud tol hetkel veel rallit võitnud. Minu meeskonnakaaslaseks oli neljakordne maailmameister, keda eelistati pidevalt. See oli ka esimene hooaeg uue autoga. Kui midagi head välja töötasime, läks kõik alati Sebile – üks jupp FIAle, teine Sebi autole ja kolmas jäi talle varuosaks. Mina ei saanud kunagi midagi. See oli miski, mis tegi mind palju tugevamaks. Aasta alguses ma ei mõistnud seda ja tegin veel palju vigu, kuid hiljem sain aru, et tuleb hakkama saada olemasolevate asjadega.
Sebiga koostöö oli selles mõttes mulle kasulik. Nägin, kuidas ta meeskonnaga käitus, kuidas ta asju küsis. Olen tema pealt seda õppinud ja nüüd kasutan neid trikke sinu peal.
Ma naudin väga, kuidas sina ja Thierry koostööd teete.
Mulle meeldib, et meil on meeskonnas kõik tugevad sõitjad, sest kõigilt saab auto kohta head tagasisidet. Mõnikord on sul meeskonnas noor sõitja, kes mõtleb millelegi, kuid inseneridele pole sellest tolku. Praegu on meil koosseisus neli meest, kellelt saab usaldusväärset tagasisidet. Usun, et arendame välja väga kiire auto. Peaksime olema väga tugevad. Oleme andnud edasi informatsiooni, mida on vaja teha, et meil oleks meistrivõistluste kiireim auto. Nüüd on sinu ülesanne see teoks teha.