N, 8.12.2022

Paul Aron hakkab sõitma vanema venna käe all, hooajaks valmistudes järgis ta Valtteri Bottase eeskuju

Postimees Sport
Paul Aron hakkab sõitma vanema venna käe all, hooajaks valmistudes järgis ta Valtteri Bottase eeskuju
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Paul Aron.
Paul Aron. Foto: Twitter/PREMA_Team

Paul Aron alustab aprillis oma kolmandat hooaega vormeliroolis. Ta taasliitus maineka Itaalia meeskonnaga Prema, kus tiimipealikuks on tema vanem vend Ralf. Lisaks järgis 17-aastane Paul hooajaks valmistudes Mercedese F1-piloodi Valtteri Bottase eeskuju.

Vormel 1 sarjas domineerival Mercedese võistkonnal on üks kõige vähem silmapaistvaid noorsõitjate meeskondi, kuid nende esimesed kolm vilistlast pääsesid kõik kuninglikku vormelisarja – britt George Russell (Williams), prantslane Esteban Ocon (Alpine) ja sakslane Pascal Wehrlein (lõpetas F1-karjääri 2018. aastal).

Nende jälgedes rühib usinalt 17-aastane eestlane Paul Aron, kes osaleb tänavu FRECi vormelisarjas ning kuulub taas Prema meeskonna ridadesse. Sel nädalal toimuvad Itaalias Imola ringrajal FRECi hooajaeelsed testimised, millest võtab osa ka Aron.

Tuttava meeskonnaga liitumise tegi veelgi lihtsamaks asjaolu, et FREC-sarjas jätkab tiimijuhina Pauli 22-aastane vend Ralf. «Ta on olnud kogu elu minu mentor ja ilmselt hakkasin tema pärast võidusõitjaks, sest käisin väiksena tema võistlusi vaatamas,» selgitas Paul Aron on otsust Formula Scouti taskuhäälingus.

Prema FREC-sarja tiimipealik Ralf Aron peab veenduma, et koostöö inseneride, mehaanikute ja sõitjate vahel toimiks õlitatult.
Prema FREC-sarja tiimipealik Ralf Aron peab veenduma, et koostöö inseneride, mehaanikute ja sõitjate vahel toimiks õlitatult. Foto: PREMA

«Ma arvan, et see annab mulle lihtsalt veelgi rohkem motivatsiooni. Aga meeskondlikus mõttes, ma ei usu, et see tegelikult midagi muudab. Ta on endiselt tiimiboss ja mina olen lihtsalt sõitja,» selgitas Aron, et vendade suhe jääb tööalaselt professionaalseks.

Oma suurimateks rivaalideks peab Aron FREC-sarjas meeskonnakaaslasi – David Vidales ja Dino Beganovic. Hispaanlane ja rootslane osalesid eelmisel kuul Aasia vormel 3 sarja etapil. Lisaks tõi eestlane esile veel Alex Quinni ja suurte kogemustega Zane Maloney.

Võttis šnitti Valtteri Bottaselt

Untsu läinud mulluse hooaja järel tahab Aron tänavu osaleda tiitlivõitluses ning kuigi tal ei õnnestunud hooajaeelseid treeninguid teha koos teiste Mercedese sõitjatega, järgis ta talvel Valtteri Bottase eeskuju.

«Proovisime sel aastal kokku panna talvise treeningprogrammi. Oleme seda proovinud igal aastal, kuid probleem on olnud selles, et Eestis pole viimastel aastatel olnud liiga hea talv, nii et järved pole täielikult külmunud ja siis ei saanud me jääl sõita. Kuid sel aastal oli lõpuks mitu kuud järjest tõesti väga hea miinuskraadidega talv,» selgitas Aron tausta.

«Niisiis tegin ühe Eestist pärit treeneriga palju jäärajasõitu. Püüdsime töötada erinevate asjadega, näiteks autojuhtimisega. Ta üritas mulle raadios võimalikult palju teavet anda ja mina üritasin ikkagi juhtimisele keskenduda.

Ta andis mulle sõidu ajal matemaatilisi võrrandeid, siis pidin võrranditele vastama ka rajal sõites, nii et see oli vaimse poolega töötamine. Ehk et kui ma olen võistlusrajal ja mu insener annab mulle mingit teavet kvalifikatsiooniringil, siis võin selle vastu võtta, aga keskenduda siiski oma sõidule ega keera olulist ringi untsu,» selgitas eestlane põhjalikult.

Paul Aron osales 2020. aastal Formula Renault Eurocup sarjas ART Grand Prix' meeskonna vormeliga.
Paul Aron osales 2020. aastal Formula Renault Eurocup sarjas ART Grand Prix' meeskonna vormeliga. Foto: DPPI

Kuid tänapäevaseid vormeleid ei pilluta rajal ringi nagu ralliautot – kuidas arendab jäärajasõit ringrajasõitja oskusi? «Jääl sõitmise põhiline idee on mõista, kuidas mass autos liigub.»

«Järgmiste põlvkondadega muutuvad vormelid palju raskemaks. Kõik juuniorsarjade, F2, F3 ja eriti FRECi masinad on tõeliselt rasked autod. Nii et kui sõita jääl tagaveolise autoga, siis mängitakse vaid auto raskusega. Sa ei tee rooliga palju, vaid kõike auto kaaluga. Ja kui õnnestub auto raskus enda kasuks ära kasutada, annab see reaalsel rajal palju parema tempo,» rääkis Aron.

Seitse aastat järjepanu F1 meeskondlikuks meistriks kroonitud meeskonna juuniorsõitja Paul Aron on Mercedes-AMG kaubamärki oma kiivril kandnud viimased poolteist hooaega. Tegelikult on ta selle aja jooksul olnud ainus tiimi juuniorsõitja, kes sõidab kaasa mõnes vormelisarjas. Ülejäänud noorpiloodid keeravad veel kardirooli.

Paul Aron.
Paul Aron. Foto: DPPI

Eestlane alustas vormelikarjääri briljantselt. Ta tuli 2019. aastal Prema meeskonna ridades Itaalia F4-sarjas kolmandaks ning võttis Saksamaal samaväärses klassis seitsmenda koha.

Eelmisel hooajal liikus ta regionaalsesse vormel 3 sarja, kuid koostöö prantslaste juhitud ART Grand Prix' meeskonnaga läks üle kivide ja kändude. Ta pääses poodiumile vaid korra ning lõpetas hooaja kokkuvõttes 11. kohaga.

Mõned sõitjad, kes lõpetasid hooaja Aroni ees, kaotasid oma F1 juuniorstaatuse, kuid Mercedes usub eestlasesse jätkuvalt ning tänavu saab ta kihutada taas Prema tiimi ridades.

FRECi hooaeg algab 24. aprillil Belgias Spa ringrajal, kokku kuulub sarja kümme etappi, igal nädalavahetusel on kavas kaks võistlussõitu.

Märksõnad
Tagasi üles