Brasiilia legendaarse vormel 1 piloodi Ayrton Senna hukkumisest Imola ringrajal San Marino GP-l möödub täna 30 aastat.
30 AASTAT TAGASI ⟩ Hukkus Ayrton Senna – vormelilegend, kes oli suurem kui elu (2)
Originaalselt ilmus artikkel 2021. aasta 1. mail.
1994. aastal hukkus San Marino etapil ka vähekogenud austerlane Roland Ratzenberger. Mõlema mehe hukkumine oli vormel 1 maailmale suure šokk. Enne Sennat ja Ratzenbergerit toimus võistleja elu nõudnud õnnetus F1-sarja võistlusnädalavahetusel 1982. aastal, kui Kanada etapil hukkus itaallane Riccardo Paletti. Testisõitu tehes sai 1986. aastal Prantsusmaal surma itaallane Elio de Angelis.
29. aprillil 1994 tegi brasiillane Rubens Barrichello Imola etapi vabatreeningul suurel kiirusel raske avarii, kuid pääses sellest õnneks väheste vigastustega. 30. aprillil hukkus aga samal rajal toimunud kvalifikatsioonisõidus Ratzenberger. Mõlemad õnnetused mõjutasid Williamsi pilooti Sennat tugevalt.
Päev hiljem, 1. mail toimunud võistlusel sõitis aga Senna ise suurel kiirusel Tamburello kurvis rajalt välja vastu piiret. Uurimine näitas, et rajalt väljasõidu põhjustas roolisamba purunemine. Esivedrustuse detail läbis piloodi kiivri ja tungis pähe, tekitades üliraske vigastuse. Arstid ei suutnud helikopteriga haiglasse toimetatud Senna elu päästa. Brasiilias kuulutati välja üleriigiline kolmepäevane lein.
Senna surm tõi F1-sarjas kaasa turvareeglite ülevaatamise ning ka autode turvalisemaks muutmise.
Sennat peetakse üheks kõigi aegade paremaks vormel 1 piloodiks. Ta osales rohkem kui kümne aasta jooksul 161 võistlusel, startis 65 korral esireast ning võitis 41 etappi. Aastatel 1988, 1990 ja 1991 tuli ta F1 maailmameistriks.
Lisaks sportlikule edule oli Senna särav ja sõbralik isiksus, kes kulutas mitmed teenitud miljonid heategevuseks. Väidetavalt oli kogu Brasiilia Senna hukkumisest nii suures šokis, et leina ajal ei pandud São Paulos toime mitte ühtegi kuritööd.