BLOGI Verstappen kerkis ulmelise viimase ringiga Hamiltonist mööda ja on maailmameister (1)

Copy
Max Verstappen võitis 2021. aasta F1 MM-tiitli.
Max Verstappen võitis 2021. aasta F1 MM-tiitli. Foto: HAMAD I MOHAMMED/REUTERS/Scanpix

Pühapäeval toimus Abu Dhabis F1 hooaja viimane võistlus, mille võitis uskumatu viimase ringi sõitnud Max Verstappen (Red Bull), kes tuli ühtlasi ka esimest korda maailmameistriks. Lewis Hamilton (Mercedes) kerkis küll stardiga esimeseks ning juhtis kuni viimase ringini. Loe lähemalt Postimehe blogist.

Hamilton ja Verstappen läksid viimasele võistlusele võrdselt 369,5 punktiga ning MM-tiitel kuulunuks nende duelli võitjale. Hamilton sai parimalt stardikohalt alustanud Verstappenist mööda kohe esimeses kurvis ning võttis juhtohjad kindlalt enda kätte. Sel hetkel veel valitseva maailmameistri vormelil olid all keskmise seguga rehvid, Verstappenil pehmed. Hamilton näitas head hoogu ning suurendas iga ringiga peamise rivaali ees vahet.

15. ringil tuli rehve vahetama Verstappen, ring hiljem Hamilton. Mõlema mehe vormelitele kruviti alla kõva seguga rehvid. Tänu liidrite boksipeatusele kerkis esimeseks Verstappeni tiimikaaslane Sergio Perez. Ta oli selgelt Hamiltonist aeglasem ning meeskonnal oli selge plaan, et Perez peab Hamiltoni hoogu pidurdama.

20. ringil jõudiski Hamilton mehhiklasele kannule, kuid Red Bulli teine piloot tegi tema elu keeruliseks. Ringi jooksul vahetasid mehed korduvalt kohti, kuigi Hamilton kurtis Perezi ohtliku sõidustiili üle, siis karistusi ei järgnenud.

Hamiltoni ja Perezi võitluse taustal tuhises neile järele Verstappen ning hetkeks oli esikolmik sisuliselt sekundi sees. Meeskonnakaaslane lubas Verstappeni mööda, kuid paraku polnud Red Bullist Mercedesele rajal vastast. Koheselt näitas Hamilton Verstappenile tagatulesid ja tundus, et Hamilton purjetab muretult kaheksanda MM-tiitli suunas.

23 ringi enne lõppu avanes aga võimalus taktikamänguks. Alfa Romeo sõitja Antonio Giovinazzi oli tehnilise rikke tõttu sunnitud võistluse katkestama, kui tema auto jäi seisma ohtlikule kohale ning kehtestati virtuaalse turvaauto reegel. Päris turvaauto jäi boksi, kuid kõik sõitjad pidid oma kiirust 40% võrra vähendama. Sellel ajal boksipeatusesse minnes kaotab sõitja 10 sekundit vähem, kui tavaolukorras, sest kõik sõidavad rajal aeglasemalt.

Red Bull kasutas sülle kukkunud võimaluse ära ja kutsus Verstappeni rehvivahetusse, Mercedes otsustas Hamiltoni rajale jätta. Hamiltoni edu oli kasvanud 18 sekundi peale ning Verstappen pidanuks tema püüdmiseks sõitma igal ringil 0,8 sekundit kiiremini.

Alguses oligi hollandlase tempo lennukas ning tundus, et ta võibki Hamiltoni kinni püüda, kuid britt pigistas vanematel rehvidel sõites oma Mercedest kõik välja ning kümme ringi enne lõppu oli tema edu 12 sekundit. Red Bulli ja Verstappeni unistus tiitlist tundus purunevat. «Mercedese hoog on liiga kõva. Meil on viimasel kümnel ringil vaja imet, et midagi muuta,» teatas Red Bulli tiimipealik Christian Horner Sky Sportsi otse-eetris ning näis lehvitavat valget lippu.

Viis ringi enne lõppu toimus intsident, mis muutis võistluse ja MM-tiitli kulgu. Nicholas Latifi sõitis rajapiiretesse, tema Williams blokeeris rada ning mängu tuli turvaauto. Red Bull otsustas Verstappeni taas boksi kutsuda, tema vormel sai alla pehme rehvisegu, Mercedes passis. Hamilton sajatas raadiosides tiimi suunas ja oli püha viha täis – miks tema vormelil rehve ei vahetatud?

Sisuliselt tegelesid mõlemad meeskonnad õnnemänguga ja Red Bull tõmbas pikema kõrre. Mercedes ei kutsunud Hamiltoni boksi, sest vastasel juhul võinuks tema taga sõitnud Verstappen peatuse jätta tegemata ning oleks tõusnud ise liidriks.

Olukord oli segane ning polnud sugugi kindel, kas Latifi auto saab piisavalt kiiresti rajalt ära koristatud, et võistlus saaks jätkuda. Sõita oli veel neli ringi. Turvaauto rajale tulles antakse tavaliselt ringiga maha jäänutel võimalus liidriga nö samale ringile saada. Kaks ja pool ringi enne lõppu teatas võistluskeskus, et seekord nii ei juhtu.

Polnud veel selge, kas Latifi auto saab üldse rajalt õigeks ajaks eemaldatud. Hamiltoni ja Verstappeni vahel oli sel hetkel viis aeglasemat autot ning hollandlasel oleks olnud tükk tegemist, et neist mööduda.

Vaid ring hiljem muutsid kohtunikud meelt: mahajääjad said loa liidrist mööduda ning nüüd hingas Verstappen britile kuklasse. Mercedese tiimil ei jäänud muud üle kui käsi laiutada. «Ei, ei, ei! Nii pole õige,» ahastas Mercedese tiimipealik Toto Wolff kohtunike suunas, aga hilja. Finišini jäi üks ring.

Turvaauto lahkus rajalt ja juba viiendas kurvis ründas Verstappen Hamiltoni ning tõusis esimeseks. Hamilton proovis, mis ta proovis ning jõudis üheksandas kurvis veel Verstappenile kõrvale, kuid oluliselt kehvemas seisus olnud rehvidega polnud tal Red Bulli sõitja vastu tegelikult mingit võimalust.

Enne sõitu:

Kas Verstappen või Hamilton? Meistritiitli võidab see, kes kogub täna rohkem punkte. Kui mõlemad mehed katkestavad või ei pääse punktikohale, siis kuulub tiitel esimest korda Verstappenile, kel on kirjas rohkem esikohti.

Kvalifikatsioon

Kvalifikatsiooni võitis Red Bulli esisõitja Max Verstappen. Enamiku eelsõidust näitas parimat kiirust teist kohta hoidev Lewis Hamilton. Nõnda jõudis ta viimasesse vooru pehme rehviseguga, kui tema lähikonkurendid pidid kasutama ülipehmeid rehve.

Viimases voorus toimis aga Red Bulli taktika. Sergio Perez ootas meeskonnakaaslast Verstappenit pikal sirgel ning tekitas talle tuulekoti. Kohe kurvi minnes tõmbas Perez aga kõrvale ja lasi Verstappenil kiiret ringi jätkata.

Nõnda sõitis MM-sarja üldliider teistele püüdmatuks jäänud ringiaja – 1.22,109. Hamilton suutis end ikkagi esiritta võidelda, ent kaotas peakonkurendile koguni 0,371 sekundit.

Tagasi üles