:format(webp)/nginx/o/2022/01/27/14331726t1hbf68.jpg)
Mercedese F1 meeskonna noorsõitjate hingekirja kuuluv eestlane Paul Aron osaleb sel talvel esmakordselt Aasia F3-sarjas, kus viie nädala jooksul toimub viis etappi. Lühike sari on proloog täispikale hooajale, mis on nüüd koostöös Mercedesega paika saanud, kuid jõuab avalikkuse ette mõne aja pärast.
Aasia F3-sarja avaetapp Abu Dhabis Yas Marina ringrajal ei läinud Aronil ootuste päraselt. Avasõidu ta katkestas, teises sai 15. koha ja viimasel tõusis seitsmendaks. Samas avaldas Aron lootust, et vormel saadakse järgmisteks etappideks paremaks ning nii avaneb tal võimalus heidelda ka poodiumikohtade pärast.
Aron polnud varem kevad-talvel toimuvates võistlussarjades osalenud, kuid kuna tänavu tekkis selleks hea võimalus, siis otsustas ta selles kümne küünega kinni haarata. «Pakkumine oli hea. Sisuliselt on tegemist Prema tiimiga, insenerid ja mehaanikud on mulle varasemast juba tuttavad. Plaan on sellest ajast siin maksimum välja võtta, kuid pigem on see ka hea ettevalmistus põhihooajaks. Siis on Mercedese ja kõigi teiste pilgud suunatud mulle ja vaadatakse, kuidas ma hakkama saan,» rääkis Aron.
Tallinnas elava vormelisõitja suvise hooaja plaane varjab veel saladuseloor. Kuigi Aroni kinnitusel on tema tulevik selge, siis avalikkusega ta neid plaane veel jagada ei saa. Kindel on, et ta jätkab sõitmist mõnes vormelisarjas, kuid millises, seda saame teada juba lähiajal. «Ma ise ei tohi veel väga palju öelda, aga küll need uudised varsti tulevad,» sai Aron vaid kommenteerida, kuid lisas, et Mercedese F1 tiimi käsi on plaanide tegemises olnud kõvasti mängus. «See otsus tuli väga suuresti Mercedese ja teiste osapoolte koostöös, mitte ei olnud Aroni perekonna siseasi.»
Mullu vormel-3 EM-sarjas kolmandaks tulnud Aron kiidab Mercedese noorteakadeemiat, mis on talle järgmiseks hooajaks pannud paika korraliku kalendri. Veebruari alguses 18. sünnipäeva tähistav Aron möönab, et Saksamaa suurtiimi kuulumine on tema jaoks jätkuvalt parim võimalik koht, et pääseda tulevikus F1-sarja. «Ilma Mercedeseta oleks minul F1te jõuda sisuliselt võimatu. Olen neilt saanud vajalikku tuge ning nad on mind alati toetanud,» kiitis Aron F1 sarja valitsevat meistrit.
Konkurents on võrreldav Euroopaga
Aasia F3-sarjas sõidab Aron aga tuttava Prema meeskonnas ridades, kuhu kuulub ka Red Bulli stipendiaat ja uuel hooajal F3-sarjas võistlev ameeriklane Jak Crawford. Kui hingekirjast leiab kolm kohalikku Araabia Ühendemiraatide sõitjat, kel kõigil sama perekonnanimi Al Qubaisi. Neist vanim on 46-aastane Khaled Al Quabisi, kes on kohalik kinnisvaraettevõtte tegevjuht ning teised kaks on tema tütred – 21-aastane Amna ja 19-aastane Hamda. Neist noorima Hamdaga on Aron ka varem ühes tiimis sõitnud, kui Prema ridades kihutati koos 2019. aastal Saksamaa F4-sarjas.
Sari kätkeb endas nimetust Aasia, kuid geograafiliselt sinna ei mindagi, sest kõik etapid toimuvad Araabia Ühendemiraatides – Abu Dhabis ja Dubais. Vaid kahel ringrajal sõitmine vormelipilootidel pead ringi käima ei pane, sest kaasaaegsetel ringidel võimalik luua eriilmelisi radasid ning nii ei hakka ka sõitjatel igav. «Muidugi oleks lahedam kõigil viiel nädalavahetusel minna erinevatele radadele, aga koroona on Aasia F3-sarja etapid koondanud vaid Araabia Ühendemiraatidesse.»
/nginx/o/2022/01/27/14331772t1h6878.jpg)
Võistlussari pole korraldusliku poole pealt Euroopa etappide tasemel, kuid kuna paljud sõitjad on siiski regulaarsed F3-sarjade piloodid, siis on sõitude tase päris kõrge. Kuulsatest nimedest on esindatud näiteks kolumbialane Sebastian Montoya, kes on kunagise F1-sõitja Juan Pablo Montoya poeg. Kaasa teeb ka Ferrari F1 tiimi sõitja Charles Leclerci noorem vend Arthur. Muide, eelmisel nädalal toimunud sarja avaetapil noppis kaks esikohta just Montoya.
Paljude jaoks on sõitmine haridusest tähtsam
«Viis nädalat järjest sõita on hea harjutada, ei ole pikki pause, vaid tuleb koguaeg oma sõitmise kallal vaeva näha. Mina teen kõrvalt veel koolitükke ka, seega on natuke keerulisem kui teistel. Esmaspäev kuni kolmapäev läheb mul kooliasjadele, teised saavad rohkem puhata,» rääkis Aron, kelle teada on ta üks väheseid vormelisõitjaid, kes tahab tipptasemel võidusõitmise kõrval jätkata haridusteed ja keskkooli õigeaegselt lõpetada.
Sarjast tuleb võtta maksimum ja õppida nii palju kui võimalik, sest see on ettevalmistus põhihooajaks.
Paul Aron
Aron käib Rocca al Mare Kooli 11. klassis, kuid tõi välja, et paljud temaealised võidusõitjad on keskendunud vaid spordile ning ei tihtilugu ei lõpetagi keskkooli. «Mina ja vanem vend Ralf oleme vist ainukesed olnud, kes on vormeli sõitmise kõrvalt koolis ka käinud. Ma ei tea mitte ühtegi teist sõitjat, kes käiks samal ajal koolis.
Isegi kardispordis, kui sõitsin Suurbritannia meeskonnas, siis mul oli äkki üks tiimikaaslane, kes tegi koduõpet ja see nägi ka nii välja, et ema õpetas kodus,» ütles Aron, et koolipingis istumise viljad kanduvad ka ringrajale, sest tema mõttetegevus on kaaslaste omast tihtilugu kiirem.
«Kui on näiteks esimene päev ringrajal, siis mina saan kohe naksust hea hoo sisse ja suudan tiimile vajalikku infot anda, kuid teistel võtab see aega. Koolitükkide tegemine minu sõitmist ei häiri ja vastupidi.»
Kuni 20. veebruarini sõidetavas Aasia F3-sarjas osaleb kokku pea 30 võidusõitjat, pärast avaetappi on Aron 13. kohal. Kolme järgmisel nädalavahetusel sõidetakse etapid Dubai autodroomil ning finaaletapp toimub taas Abu Dhabis. «Kui on võimalus võita, siis ei kao motivatsioon kunagi. Sarjast tuleb võtta maksimum ja õppida nii palju kui võimalik, sest see on ettevalmistus põhihooajaks. Samas, iga võistlust tuleb minna võitma, mitte lihtsalt sõitma,» kõlas Aroni kreedo.