R, 9.12.2022

Aava Rally Estonia võimalikust muutusest: ilmselt saan korralduse tuumiktiimilt selle avalduse eest korraliku maksahaagi, aga...

Karl Mihkel Eller
Aava Rally Estonia võimalikust muutusest: ilmselt saan korralduse tuumiktiimilt selle avalduse eest korraliku maksahaagi, aga...
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Fotojäädvustus mullusest Rally Estoniast.
Fotojäädvustus mullusest Rally Estoniast. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Homme algav Rally Estonia toimub tänavu 12. korda ning kuulub kolmandat aastat järjest MM-kalendrisse. WRC-etapp Eestis näis 2010. aastal rallisõbra jaoks täitmatu soovunelmana, kuid Urmo Aava koos Tarmo Hõbe ja Silver Kütiga on muutnud selle reaalsuseks. Mis saab Rally Estoniast järgmistel aastatel? Kas jätkatakse MM-sarjas? Kuhu on suurvõistlusel veel areneda ning millised on tulevikuplaanid?

Kõik on harjunud, et Rally Estonia toimub juulikuu keskel, kuid see traditsioon murti ajaloolisel esimesel Eesti MM-etapil. Kaks aastat tagasi, kui kogu maailm kevadel koroonapandeemia tõttu sisuliselt seisma jäi, oli Rally Estonia esimene, kes haaras härjal sarvist ja korraldas pandeemiatingimustes MM-etapi. Tavapärasest kesksuvisest ajast koliti olude sunnil septembrisse.

Mullu naasti endisesse aega juulikuu keskel, kuid kuna augusti alguses toimub traditsiooniliselt ka Soome MM-etapp, siis on tõstatunud küsimus, kas kaks lähestikku toimuvat sarnast rallit on ikkagi hea lahendus. Põhjanaabrite MM-ralli toimumisaja liigutamine näib vähetõenäoline, seega jääb variant, et eestlased võivad magusast suvisest kohast loobuda.

Aava on erinevalt kolleegidest arvamusel, et Rally Estonia võikski toimuda septembris. «Ilmselt ma saan korralduse tuumiktiimilt selle avalduse eest korraliku maksahaagi, aga mulle isiklikult meeldis september. Seal on paljud põhjused. Eesti suvi on nihkunud. Tavaliselt algas see juuni keskpaigas, halvemal juhul juulis ning septembrist on saanud täitsa tore suvine kuu,» arvas peakorraldaja, kes pooldaks, et Rally Estonia toimuks septembri keskel. Ühtlasi lahendaks see mitu suvisel ajal suurürituse korraldamisega kaasnevat probleemi.

«Esiteks majutus. Septembris on selle pakkumise võimekus palju suurem, sest kesksuvised turismituurid on läbi ja majutussektor on kõrgajast jõudnud vahepealsesse aega. Siis suudaksime pakkuda nii Eesti pealtvaatajale kui ka välismaa publikule palju rohkem majutusvõimalusi.

Teiseks, enamus põllukultuure on selleks ajaks koristatud. Me saaksime ära kasutada selle hetke, enne kui hakatakse tegema talikülvi või enne mingit muud läbikündmist. Me ei pea raske südamega lõikama ligipääsuteid vilja sisse. Just põldude ja karjamaade kasutamine oleks oluline nüanss,» selgitas Aava oma plaani.

Mööda ei pääse ka sellest, et Eesti suvi jääb alati lühikeseks, igal nädalavahetusel toimub midagi põnevat. Aava hinnangul oleks septembris rohkem n-ö õhku ja vabadust ning siis ei pea konkureerima teiste üritustega.

Üks variant oleks Rally Estonia korraldada ka maikuus, kuid nagu ütles Aava, siis tegemist on puhtalt tema visiooniga ning ühtegi kindlat tööplaani pole veel otsustatud.

«Mina oleksin kaasamõtlemiseks päris avatud, aga ma tean, et lisaks korraldustiimile on selle idee peale ka pahased kodused. Sealt saaksin kindlasti pilgu, mis tapab, eriti septembri osas. Naine on öelnud, et kui ralli on juuli keskel, siis meil pereelu ei eksisteeri kuni augusti alguseni, kuni ralli on kokku tõmmatud. Praegu algavad minu päevad kell viis või pool kuus hommikul ja lõpevad siis, kui nad lõpevad. Kui ralli oleks septembris, siis see tähendab, et kogu suvi läheb selles taktis,» ütles Aava naljatledes.

Eestis rallikohti juba jagub

Põnevaid tulevikuväljavaateid on rallil veelgi. Nimelt kannab ju MM-etapp nime Rally Estonia, kuid see toimub praegu Tartu ja Otepää lähistel. Eestis on aga ju ka teisi toredaid paiku ning Lõuna-Eestiski on Aava ja Co jaoks veel ralliautodest külastamata paiku.

«Meid on palju kritiseeritud, miks me ei lähe Haanjasse, kus on ka suurepärased katsevõimalused. Esiteks, me ei taha Gabriel Müürsepale (Lõuna-Eesti ralli korraldaja – toim) varba peale astuda ja suunduda tema mängumaale. Kindlasti on Haanja teed vägevad, seega võib mõtiskleda, et minna mõnel aasta sügavamale lõunasse,» ütles Aava, kelle hinnangul jääb ralli raskuskese ka tulevikus lõunasse.

Samas pakkus peakorraldaja välja veel ühe variandi («Äkki saame millalgi proovida Rakvere või Kadrina kanti, mis oleks ka päris pull.»), kuid jättis selle teema täpsemalt avamata. Varasemalt Eesti meistrivõistluste programmi kuulunud Viru Rallyt tänavu ei toimu.

Omad plaanid on Rally Estonia korraldajatel ka Tallinnaga, ent millised, seda Aava veel ei avaldanud. «Mingite mõtetega liigume ka pealinna suunas, aga ma ei saa neid veel avaldada. Kui aeg on nii kaugel, siis saame sellest rääkida,» ütles Aava, viidates, et Rally Estonia raames mõne katse korraldamine pealinna lähistel ei oleks logistiliselt kõige lihtsam ettevõtmine.

«Praegu näeme, et pole mõistlik solgutada sõitjaid ja pealtvaatajaid edasi-tagasi. Mida paremaks saab Tallinna-Tartu maantee, seda suurem on tõenäosus, et mingil hetkel võib toimuda tõsisem pealinna suunas kolimine,» jättis Aava tulevikuplaanid lahtiseks.

«WRC-sarja promootor on varasemalt andnud mõista, et selline 100 000 elanikuga linn nagu Tartu on MM-sarja võõrustamiseks ideaalne keskkond,» lisas ta.

Esialgne pakkumine WRC-sarjas jätkamiseks sai tehtud

Rally Estonia plaan on MM-sarja promootori ja Rahvusvahelise Autoliiduga (FIA) sõlmida pikaajaline leping, millega saaks kindlustada maailma parimate rallisõitjate saabumise Eestisse veel vähemalt neljaks aastaks.

«Ma ei teeks saladust, et esialgne pakkumine (MM-sarjas jätkamiseks – toim) on juba tehtud,» avaldas juba 13. aastat Rally Estoniat vedav Urmo Aava. Tulevikuplaanidest põhjalikumalt rääkides läks ta üle ralliterminitele. «Rally Estonia planeerimisautol on tavatuled, mis on suunatud 2023. aastale, aga ka korralikud prožektorid, mis valgutavad teed kuni aastani 2026. Mõlemad plaanid on FIA ja MM-sarja promootoriga töös.»

Aava sõnul on koroonapandeemiast taastuvas, aga ka majanduslikult pingelises maailmas MM-rallit korraldada soovivaid riike palju rohkem kui kalendris kohti. «Tahaks lähikuudel jõuda loogilise lahenduseni – kas paneme lähituledega ehk võtame esialgu üheaastase plaani 2023. aastaks või paneme edasi täistuledega ja teeme diili kuni 2026. aastani,» lisas Aava, viidates, et kokkulepe peaks sündima suvel.

Järgmise sammuna näeb ta, et läbirääkimisi tuleb pidada riigi, kohalike omavalitsuste ja toetajatega, kuid ka tiimisiseselt. Vaja on leida vastused küsimustele, mis on strateegiliselt tark lähenemine, kuidas edasi minna ning mis väärtusi eri osapooltele pakkuda.

Võrrandisse tuleb lisada veel üks muutuja. Kolmandat aastat järjest ei ole Rally Estonial nimisponsorit. Koroona-aastatel on õla alla pannud riik, eeskätt on eksponeeritud tunnuslauset «Visit Estonia». Alates 2010. aastast toimunud Rally Estonial on läbi aegade olnud kaks suuremat nimitoetajat ning Aava tunnistab, et pikemas perspektiivis on avalikule sektorile vaja leida arvestatavat tuge erasektorist.

«Tänavu teeme esimesed suured sammud, et 2023. aastal ja sealt edasi oleks meil erasektorist nimitoetaja. Eelistame Eesti ettevõtteid, sest ajame Eesti asja. Kindlasti tahame sellist partnerit, kelle jaoks pole tähtis ainult logo meie nimes, vaid kes jagab samu väärtusi,» toonitas Aava, kelle sõnul seisab Rally Estonia tehnoloogia ja innovatsiooni eest, aga järjest rohkem tuuakse sisse jätkusuutlikku ja rohelist maailmapilti pakkuvaid teemasid.

Märksõnad
Tagasi üles