/nginx/o/2022/10/05/14879083t1h24ad.jpg)
Terve vormelimaailm näris täna küüsi, sest just 5. oktoober pidi olema see päev, mil selgub lõplik tõde eelmise F1 hooaja kohta. Nimelt ringlevad kuluaarides juba mõned päevad jutud, justkui olevat Red Bulli meeskond rikkunud mullu kulureegleid, millest tulenevalt on sattunud ohtu ka Max Verstappeni MM-tiitel. Ent selgust selle koha pealt täna ei tulnudki…
Milles siis täpselt asi? Nimelt pidanuks Rahvusvaheline autoliit (FIA) kolmapäeval avalikustama 2021. aasta meeskondade kuluaruanded. Tegemist on tähelepanuväärse sündmusega, kuna eelmine hooaeg oli F1-sarjas esimene, kus meeskondadel oli ette antud kulupiir: 145 miljonit USA dollarit.
Eelmise nädala lõpus lekkis aga FIAst informatsioon, et Red Bull ja Aston Martin olevat sellest numbrist üle astunud. Seejärel algaski suur spekulatsioonide mäng, sest vastavalt reegliraamatule on rikkumise eest ette nähtud ka karistused.
Rahatrahvist kuni sarjast välja heitmiseni
Väike eksimus, st vähem kui viieprotsendiline ülekulutamine, võib endaga kaasa tuua rahatrahvi, järgmise hooaja kulupiiri langetamise, aerodünaamiliste ja teiste testide piirangu(d), ühe- või mitmeetapilise võistluskeelu või koguni punktide äravõtmise. Seda nii meeskondlikus kui ka individuaalses arvestuses.
Suurema ülekulutamise korral, st rohkem kui viis protsenti, kehtivad kõik samad karistusvariandid, mille lisandub veel terve hooaja tühistamine või sootuks sarjast välja viskamine.
Välja toodud karistustest pakkus kõige rohkem vormeliringkondades kõneainet punktide võimalik mahaarvamine. Säärasele kuulujutule andis mõistagi hoogu juurde Mercedese leer, kelle esisõitja Lewis Hamilton mullu kaheksa punktiga MM-tiitlist ilma jäi.
«Nende (Red Bulli – toim.) uurimine on käinud juba nädalaid või isegi kuid. Võib-olla ta (tiimipealik Christian Horner – toim.) lihtsalt ei räägi oma finantsjuhiga,» põrutas Mercedese šeff Toto Wolff enne Singapuri GP-d.
Kes on nuhk?
Kogu saaga Red Bulli rikkumise ümber sai alguse Rahvusvahelisest autoliidust (FIA) lekkinud informatsioonist. Red Bulli halli kardinali Dr. Helmut Marko arvates polnud tegemist juhusega ning põrinamaailma tagatubades tegutseb nuhk.
/nginx/o/2022/10/05/14879088t1h3c59.jpg)
«See kõik on äärmiselt üllatav, sest meil vastavat info polnud. Ent ühtäkki tuleb Toto Wolff lagedale detailse informatsiooniga, mille ta sai kust?» viskas 79-aastane austerlane ajakirjanikele puremiskondi. «See on esimene asi, mis tuleks selgeks rääkida!»
Kuigi Marko nimesid ei nimetanud, võib oletada, et ta pidas silmas FIA peasekretäri Shaila-Ann Rao'd, kes tegutses varem Wolffi ja Mercedese õigusnõunikuna.
Rao «puhtust» on tänavu kahtluse alla seadnud ka Ferrari pealik Mattia Binotto ning vaikselt-vaikselt on analoogne skepsis levimas ka F1-sarjas.
«Me kõik teame, et Toto Wolffi endine töötaja ja talle väga lähedane isik töötab nüüd FIAs väga kõrgel positsioonil,» viitas ka endine sõitja Ralf Schumacher juristile, lisades et organisatsioon peaks nüüd läbi viima sisejuurdluse. «Säärane informatsioon ei tohiks niisama kusagile lekkida. See teeb F1-le ainult kahju ja süüdlaseks on siinkohal FIA ise.»
FIA saatis nendele väidetele kolmapäeva õhtul omapoolse vastulause: «Soovime selgelt rõhutada, et igasugune jutt sellest, et mõni FIA inimene oleks tundlikku informatsiooni lekitanud, on täiesti alusetu.»
Too, Wolffi poolt ringile saadetud kõlakas, oli mõistagi ka nädalavahetuse kuumim jututeema. Sellest tulenevalt pärisid ajakirjanikud Hornerilt kulutamise osas nii söögi alla kui ka söögi peale, kuid britt jäi oma vastustes rahulikuks.
«Meie rivaalide säärased kommentaarid tabasid meid veidi ootamatult. Suhtlus meeskonna ja FIA vahel on konfidentsiaalne ja minul näiteks pole õrna aimugi, milline on meie rivaalide [finants]olukord. Seega huvitaks mind pigem, et millisest allikast nende fantaasiarikkad väited pärinevad,» sõnas Horner.
/nginx/o/2022/10/05/14879090t1hfe13.jpg)
«Need on äärmiselt laimavad ja võime ju ainult oletada, kuid ilmselt pole see juhus, et nendega tullakse lagedale siis, kui Max [Verstappenil] on võimalik oma MM-tiitel kindlustada. Nõnda räägimegi me praegu kulupiiridest, selle asemel, et meenutada Maxi tänavusi fenomenaalseid etteasteid. Tegemist on alatu taktikaga, et juhtida tähelepanu teistelt asjadelt, näiteks konkurentide kehvalt kiiruselt, mujale,» jätkas ta.
Ent sahinad jätkusid. Ja varieerusid. Ühe informatsiooni kohaselt ületas Red Bull kulupiiri koguni 10 miljoni dollari võrra, mis tooks endaga kaasa tõsise(ma)d tagajärjed. Teistsugused jutud rääkisid «kõigest» miljonilisest eksimusest, mis jätaks Verstappenile tema MM-tiitli alles.
Seda, et mingi koer on siiski kuhugi maetud, kinnitas Singapuri GP aegu ka Red Bulli otsustajamees Dr. Helmut Marko. «Ühtegi lõplikku raporti ja numbrit veel paigas pole,» sõnas ta nädalavahetusel.
«Eksisteerivad mõningad punktid, kus me näeme FIAga asju erinevalt – küsimus on tõlgendamises. Meie oleme omapoolsed selgitused neile saatnud, kuid ühtegi vastust veel laekunud pole,» jätkas Marko lisades, et kui nende kuuest saadetud täpsustusest kaht arvestatakse, jäävad nad Red Bulliga igal juhul kulupiiridesse. «Kõik ülejäänud jutud, mis ringlevad, on täielik jama.»
Valeinfo jõudis juba levida
Selgus pidi majja tulema täna, 5. oktoobril, ning Eesti aja järgi kell 12 andiski FIA teada, et kavatseb lähimate tundide jooksul meeskondade kuluaruanded avalikustada. Tunnid möödusid, kuid mida ei tulnud, oli teadaanne…
Pingelisele päevale keeras vinti juurde ka sotsiaalmeedia, mis teadupärast võimaldab valel maailmale mitu ringi peale teha enne, kui tõde voodist välja saab. Nõnda juhtus ka täna, kui Belgia ringhäälingu spordiajakirjanik Alexandre Braeckman säutsus ühel hetkel lekkinud F1 dokumendile viidates, et kuigi Red Bull tõesti rikkus palgareegleid, siis seda minimaalselt ning karistusena tuleb neil tasuda pelgalt 100 000 naelsterlingu suurune rahatrahv. Ehk lühidalt: Verstappenile jääb MM-tiitel alles.
Mitmed mainekad väljaanded jõudsid sellest ka kinni haarata, kuid nagu paarkümmend minutit hiljem selgus, ekslikult. Mõistes oma eksimust, kustutas Braeckman ka esialgse säutsu – põhjendusega, et FIA pole juhtunut veel ametlikult kommenteerinud. Tõsi, oma paranduses mainis põrinažurnalist siiski, et kõikidele allikatele tuginedes näivad asjad just nõndaviisi lahenevat.
UPDATE F1: si la brèche mineure semble bien se confirmer, la FIA n'a visiblement pas encore officiellement communiqué sur le sort de #RedBull. My bad, j'avais mal compris. J'ai retiré mes tweets par prudence, mais cela semble bien se confirmer. On en reparle après la FIA :)
— Alexandre Braeckman (@ABraeckman) October 5, 2022
Trummipõrin aga jätkus ning seda tööpäeva lõpuni. Kuniks FIA lõpuks teatas, et täna midagi ei selgu. «Kuluaruannete analüüs on pikk ja keeruline protsess, mis kestab veel ja selle tulemused tehakse avalikuks esmaspäeval, 10. oktoobril,» kulges nende teadaanne.
Seega küüntenärimine jätkub. Mitteametlike andmete kohaselt ületas Red Bull tõepoolest siis mullu kulupiiri, kuid seda piisavalt väikses ulatuses, et Verstappenile MM-tiitel alles jääks. Ametlikult tuleb vormeliinimestel oodata aga esmaspäevani.
Või siis veel kauem, kui FIA taas põrinafännidele ninanipsu tahab visata...
Nädalavahetusel võib selguda maailmameister
Kuigi Max Verstappeni mulluse MM-tiitli saatus selgub alles esmaspäeval, võib hollandlane päev varem pea kohale tõsta oma (tol hetkel siis) teise ilmatšempioni trofee.
Nimelt on Red Bulli esisõitjal koos 341 punkti ja tema lähimad jälitajad, Ferrari roolikeeraja Charles Lerclerc ja tiimikaaslane Sergio Perez jäävad hollandlasest maha vastavalt 104 ja 106 punktiga.
F1 sarja punktitabel:
1. Max Verstappen (Red Bull) 341
2. Charles Leclerc (Ferrar) 237
3. Sergio Perez (Red Bull) 235
4. George Russell (Mercedes) 203
5. Carlos Sainz jr (Feerari) 202
Kuivõrd tänavu on jäänud sõita veel viis etappi, on laual jagamiseks ainult 138 silma (25 iga etapivõidu eest + 1 kiireima ringi eest + Brasiilia GP-l sõidetav sprindisõit, kus võitjale jagatakse 8 punkti).
See tähendabki, et Verstappenil on võimalik juba Jaapanis teine järjestikune MM-tiitel kindlustada. Selleks peaks nädalavahetuse lõppedes tema edumaa konkurentide ees olema vähemalt 112 punkti. Ehk maakeeli: Verstappen peab tõusva päikese maal teenima kuus punkti enam kui Leclerc ja kaheksa silma enam kui Perez.
Kui Verstappen kroonitakski Jaapanis ilmatšempioniks, saaks temast alles kolmas sõitja F1 ajaloos, kes kindlustaks MM-tiitli neli etappi enne hooaja lõppu. Varem on säärase vägiteoga hakkama saanud vaid Michael Schumacher (2001 ja 2004) ja Sebastian Vettel (2011).