Filmis «Kurvilise tee legendid» teevad kaasa ka Märtin ja Tänak

Copy
Markko Märtin.
Markko Märtin. Foto: Sterotek Film

25. aprillil esilinastub kinos Cinamon T1-s film «Kurvilise tee legendid», mis toob ekraanile põneva ja emotsionaalse loo Eesti autoralli ühest kuldsemast kümnendist, 1980ndatest, kui Nõukogude Liidu koondis koosnes peamiselt Eesti rallisõitjatest. 

Filmis on paarkümmend tegelast, kes tollal ise maailma ralliradadel kihutasid või mehaanikuna kaasas käisid, kuid nende kõrval näeb kinolinal ka selle sajandi maailma tippsõitjaid, esimese eestlasena WRC-etapi võitnud Markko Märtinit ja autoralli maailmameistrit Ott Tänakut.

80ndate rallilegendide jaoks oli mõnes maailma tipptiimis sõitmine raudse eesriide tõttu kättesaamatu unistus. Kui aga vaadata laiemat pilti, siis on need mehed omamoodi teerajajad ka Märtinile ja Tänakule.

Märtini arvates oli oluline teha film Eesti autospordiajaloost ja kunagisi legende mäletada. «Kindlasti tuleks see periood ajaloo jaoks jäädvustada. Olgem ausad, seda oli ka viimane aeg teha, sest praegu on suur osa nendest inimestest veel meie hulgas,» ütles Märtin.

Tänaku esimene mälestus ralliautost

N. Liidu koondises sõideti tollal Leedus toodetud ralliautodega Lada VFTS, nende hiilgeaeg oli enne Ott Tänaku sündi. Kuid Tänaku sõnul kasutasid kohalikud staarid neid autosid veel pikalt. «Minu isa sõitis rallit 01ga ja siis sai ka endale VFTSi. Nii et minu esimesed sõidud ja mälestused ralliautodest on seotud just selle autoga. Eks ta «vene» auto oli, uksed käisid raskelt ja tegi valju häält,» meenutas Tänak.

Veidi uskumatu on tema sõnul tagasi vaadata, millega omal ajal võidu sõideti. «Täna on ju tehnoloogia kõvasti edasi arenenud, kõik on aetud nii täpseks, mehed on arvutitega ümber auto ja seadistavad amordiklikke. 20–30 km pikkused katsed sõidetakse alla sekundiliste vahedega, see kõik on peaaegu nagu arvutimäng,» rääkis Tänak. «Tol ajal aga vaadati, et piisavalt õhku ja bensu käiks karbussist läbi ning peamine, et auto kiirelt edasi läheb.»

Tänak jätkas, et see, kas autoga oli ka turvaline sõita, ei huvitanud toona eriti kedagi. «Nagu Ilmar Raissar kunagi ütles, tuli ette panna kulunud rehvid, et auto kergemini veereks. Tähtis oli ainult võimsus ja kiirus – mõtteviis oli hoopis midagi muud kui meil praegu. Ma ei usu, et ma tahaks olla samasugune raudmees, nagu nemad olid. Kuid ajad on nii erinevad, ega meid omavahel võrrelda saagi,» ütles Tänak.

Ott Tänak
Ott Tänak Foto: Sterotek Film

Markko Märtini ootab seda filmi isegi rohkem kui «Ott Tänak – The Movie't». «Minu jaoks on see kõik väga huvitav. Midagi ma ju sellest ajast tean ja väga põnev oleks kuulata sõitjate lugusid. Ma loodan, et nad räägivad nüüd asjadest nii, nagu need tegelikult olid – nii palju aega on ju mööda läinud. Usun, et sealt võiks tulla päris adekvaatne lugu välja,» on Märtin lootusrikas.

«Kurvilise tee legendid» 

Lugu Eesti tipprallisõitjatest sportlastena Nõukogude Liidu absurdses süsteemis, kus koondise sõitja koha nimel käis tihe rebimine, seal sõitmine oli iga võidusõitja unistus teiselgi põhjusel – riigis, kus kõik oli defitsiit, sõltus välismaale pääsemisest ka meeste majanduslik heaolu.

Filmis saab osa ka nelja peategelase, Ilmar Raissare, Vello Õunpuu, Hardi Metsa ja Vallo Sootsi, kunagiste autode taassünnist. Tänaseks kultusobjetiks saanud Lada VFTSi toodeti Leedus teeneka võidusõitja Stasys Brundza juhtimisel. Legendaarse spordireporteri Are Elleri sõnul isegi tollased välismaised tipprallisõitjad imestasid, milliseid imetegusid meie mehed nende kastidega maailmas korda saatsid.

Filmi tootis Sterotek Film, produtsent Eero Nõgene, režissöör Tarvo Mölder, stsenarist Kaidi Klein.

Alates 26. aprillist linastub film kinodes üle Eesti ja piletid on juba müügil Apollo kodulehel.

Tagasi üles