F2 liidrikoht võib Aronile avada uksi, kuid F1 pilvedesse ei tasu tõusta

Karl Mihkel Eller
Copy
Paul Aron sai F2 Monaco etapi põhisõidus kolmanda koha, tänu millele kerkis sarja üldliidriks. Esikoha hoidmiseks tuleb järgmistel etappidel kõvasti vaeva näha.
Paul Aron sai F2 Monaco etapi põhisõidus kolmanda koha, tänu millele kerkis sarja üldliidriks. Esikoha hoidmiseks tuleb järgmistel etappidel kõvasti vaeva näha. Foto: Diogo Cardoso / DeFodi Images / imago / Scanpix

Vormelisõitja Paul Aron kerkis esimese eestlasena F2-sarja liidriks. Kuigi igal etapil poodiumil šampanjat pritsida on vahva, siis tõdeb 20-aastane Aron, et suur töö meistritiitli võitmiseks seisab alles ees.

F2s on kolmandik hooajast sõidetud ning sarja debütant Aron on esimesel viiel etapil näidanud erilist stabiilsust ja on kümnest võistlussõidust pooltel mahtunud esikolmikusse. Lõppenud nädalal võisteldi kuulsusrikka ajalooga Monaco linnaringil, millel on vormelisõitjatele eriline tähendus. Kitsa ja kurvilise raja tõttu toimub seal möödasõite vähe ning ülioluline on õnnestumine ajasõidus.

Just sellega tabas mullu F3-sarjas kolmandaks tulnud eestlane naelapea pihta. Aron tuli oma kvalifikatsioonigrupis teiseks ja sai põhisõiduks neljanda stardikoha. «Monaco pole kunagi lihtne, eriti veel siis, kui sõidad siin täiesti uue autoga. Treening toimus vihmas ja nii võib öelda, et esimest korda saingi korralikult autoga sõita alles ajasõidus, kus kasutada oli vaid neli ringi,» selgitas Aron pingelist olukorda, kuhu kõik 22 F2-sõitjat olid surutud.

Kolme ringi järel oli Aron oma grupis alles seitsmes, mis tähendanuks startimist 14. kohalt. Viimasele kiirele ringile pääses ta kümmekond sekundit enne sessiooni lõppu ja suutis pinge all suurepäraselt esineda. «Muidugi ei pidanud see kõik nii minema, aga just viimasel ringil olid auto ja rehvid ideaalsetes tingimustes ja kõik õnnestus,» lisas Aron.

Üllatusvõitja mängis kaardid kätte

Sprindis sai Aron seitsmenda koha eest kaks punkti, kuid suuremad panused olid pandud pühapäevasele põhisõidule. Tänu heale stardile tõusis Aron kolmandaks ning pärast liidri Richard Verschoori katkestamist kerkis ta ühe tiitlipretendendi Isack Hadjari järel teiseks.

Mulle sobis O'Sullivani esikoht rohkem, sest Hadjari võidu korral oleks tema tõusnud punktitabelis esimeseks.

Paul Aron, F2-sarja üldliider

Eelviimasel ringil kehtestati avarii tõttu virtuaalse turvaauto reegel (VSC), millest lõikas kasu 15. kohalt alustanud britt Zak O'Sullivan. Kuna ta oli kohustusliku boksipeatusega venitanud viimase hetkeni, oli ta kerkinud esimeseks. Lähimad jälitajad Hadjar ja Aron pidid VSC tõttu tempot maha võtma ning nii suutis O'Sullivan pärast rehvivahetust liidrina rajale naasta ja noppis karjääri esimese F2 sõiduvõidu.

Võidupärja endale liiga vara kaela riputanud Hadjar oli teise koha pärast pettunud, kuid kolmandaks tulnud Aronile mängis see kätte F2-sarja üldliidrikoha. «Tavaliselt on Monacos pärast esimest ringi asi otsustaud, aga meil nii polnud. Poole sõidu ajal lootsin, et asi rahuneb maha, aga võistlusinsener ütles mulle iga ring, et tuleb edasi suruda, sest meist teistsuguse strateegia valinud sõitjad olid päris kiired.

Üritasin kogu aeg virtuaalset esikohta hoidnud Hadjaril pinget peal hoida, et äkki ta teeb vea, aga ei teinud. Mulle sobis O'Sullivani esikoht rohkem, sest Hadjari võidu korral oleks tema tõusnud punktitabelis esimeseks,» rääkis Aron.

Aronil hoitakse silm peal

Kuuenda etapini on jäänud vähem kui neli nädalat ja kogu selle aja vältel saab F1 hüppelauasarjas esikohal särada eestlane. See on ajalooline hetk ka Eesti autospordis, sest mõne hooaja eest esimese eestlasena F2s sõitnud Jüri Vips punktitabeli esikohta hoida ei saanud. Aronil on 80 punkti, teiseks kerkinud Hadjaril 78 ja senine liider Zane Maloney teenis Monacos vaid ühe silma ja on 69 punktiga kolmas.

«Üldliidriks kerkimine pärast seda etappi oli eriti magus, sest nüüd tuleb kolm nädalat pausi ja F1s jutud käivad. Sealsetes ringkondades kindlasti teatakse, et ma olen praegu liider ja veel sarja uustulnukana.

See on iseenesest tore, aga ma tegelikult ju ei tea, palju see minu tulevikku muudab. Praegu on lihtsalt tore öelda, et pausile minnes olen sarja liider ja loodetavasti ka F1 otsustajad hoiavad sel silma peal. Aga sarja võitmise suhtes see tähtsust ei oma. Tuleb keskenduda sõitmisele,» hoidis Aron jalad maa peal.

Võidusõitja graafik on tihe. Veebruari viimasel päeval alanud F2-hooaeg on tähendanud, et puhkamiseks pole Aronile eriti aega jäänud. Kui kolmanda ja neljanda etapi vahel oli mõnenädalane paus, siis Aron tegi sel ajal debüüdi elektrivormelite sarjas vormel E. Tallinlane usub, et on kerge puhkuse ära teeninud ning praegu ei ole tal plaani F2 pausi ajal mõnes teises sarjas kaasa lüüa.

Mänedžer: me ei taha tekitada Pauli ümber F1 survet

F1-karussell võistleb järgmisel nädalal Kanadas, kuid F2 jätkub suvise pööripäeva nädalavahetusel Hispaanias Barcelona ringrajal.

F2 liidriks kerkinud Paul Aronile tuleb see iseenesest kasuks. F1 tähtsad ninad hoiavad aste madalamas toimuval silma peal ning kindlasti märgatakse ka Aroni edukat hooaja algust.

Pauli mänedžer on tema kuus aastat vanem vend Ralf Aron, kelle sõnul on Paul pannud end heasse positsiooni. Samas toonitab ta, et fookus tuleb hoida F2-l ning rääkida F1-tiimide huvist, on selgelt ennatlik.

«F2-hooaja algus on läinud hästi. Siit-sealt saab veel paari asja parandada ja ehk seeläbi on võimalik edumaad kasvatada. Praegu on meie kindel fookus F2s ja nõme oleks seda viia sealt kaugemale,» ütles Ralf Aron.

Paul (valges) ja Ralf Aron (punases).
Paul (valges) ja Ralf Aron (punases). Foto: Twitter @fansofpaularon

Väga paljud F2-sõitjad on tihedalt seotud mõne F1-meeskonnaga ning on nende reservsõitjad. Tänavu on Ferrari juunioriitmi kuuluv Aroni konkurent Oliver Bearman juba tuleristsed F1s saanud, kui pidi Saudi Araabia etapil hüppama Carlos Sainzist vabaks jäänud vormelisse, kes läks pimesooleoperatsioonile.

Aron oli kuni eelmise aastani Mercedese noortetiimis, kuid praegu ei ole ta ametlikult seotud ühegi F1-meeskonnaga. Mõistetavatel põhjustel ei saanud Ralf Aron kommenteerida, kas ja milline suhtlus on tal olnud F1-tiimidega.

Ajalugu on aga näidanud, et isegi kui tuled F2 meistriks, siis F1 pääsemiseks sellest alati ei piisa. Alates 2017. aastast on F1 pääsenud viis F2 meistrit, viimase kahe hooaja võitjad on jätkuvalt F1-tiimi reservsõitjad, kuid saavad sõiduaega mõnes muus sarjas.

Paul Aron tõdeb, et F1 ongi ettearvamatu ning seal võivad asjad väga kiiresti muutuda. «Oscar Piastri võitis järjest kõik alamsarjad, ka F2, aga F1 kohe ei saanud. Samas Alexander Albon oli F2s kolmas, aga sai kohe F1. Eks sõltubki, kuidas võimalused tulevad ja mis juhused kokku langevad. Ennustamisega pole mõtet tegeleda, saab ainult endast parima anda. F2 meistritiitel suurendab võimalust F1 saada, aga ei garanteeri midagi,» arvas Paul Aron.

Kui tänavusele F1-sarjale läks vastu täpselt sama sõitjate rivi, mis eelmise hooaja lõpetas, siis praeguse seisuga on järgmisel hooajal F1s 11 vakantset sõitjakohta. Ralf Aron ei taha spekuleerida, kui suur on Paul Aroni võimalus sõita tulevikus kuninglikus vormelisarjas.

«Kordan veel, et praegu tuleb keskenduda F2-le. Me ei taha tekitada Pauli ümber F1 survet, mis F2 projektile kaasa ei aita. F2 meistritiitel maksab alati palju. Ükskõik, millise sarja võitmine maailmas on raske. Kui saad sellega hakkama, siis see aitab alati kaasa,» ütles Ralf Aron.

Areng toimub pidevalt

«Eks võtan samm sammu haaval, aga mingis teises sarjas praegu kaasa sõita ei plaani. Kui just mingit väga-väga ahvatlevat pakkumist ei tule. Fookus on praegu F2-l ja liiga hullu ei saa ka panna, natuke tuleb puhata ka,» selgitas Aron, et ega jalgu seinale visata ei saa, sest F2s käib arendustöö pidevalt ning nii tuleb käia ka Hitechi meeskonna baasis Inglismaal vormelisimulaatoriga sõitmas.

«Ma olen ikkagi uustulnuk ja iga etapiga tunnen end autos mugavamalt. See pole ainult sellepärast, et auto või mina oleme paremaks läinud, see on ikkagi kõik koostöös tiimiga. Kui meie järgmist sammu edasi ei tee, siis teeb keegi teine ja siis on keeruline tulemust teha.

Töö käib pidevalt edasi. Iga etapiga julgen kvalifikatsioonis autost aina enam välja pigistada ja praegu on head kaardid meie käes, aga raske öelda, mida tulevik toob,» mõtiskles Aron suvekuudel toimuvate võistluste üle.

Aronil on praegu hooajast ette näidata kolm teist ja kaks kolmandat kohta, punktidelt on ta välja jäänud vaid korra. Just stabiilsus on üks märksõna, mis tema senist hooaega kirjeldab.

«Tore on olnud iga etapp poodiumil käia, šampanjat pritsida ja karikaid saada. Selle jaoks me ju võidu sõidame, aga statistika kui selline mulle väga korda ei lähe. See on kindlasti hea asi, mida öelda, kui tahad end kellelegi n-ö maha müüa.

Kui oleksime ka kõik need sõidud lõpetanud neljandana, mitte esikolmikus, siis oleks meil ikkagi väga tugev hoog. See näitab, et oleme stabiilsed ja kiired. Sarja võidab see, kel on kõige rohkem punkte, mitte poodiumikohti,» ütles Aron tabavalt.

Tagasi üles