Rally Estonia kolis tagasi sünni­linna. Mida see endaga kaasa toob?

Karl Mihkel Eller
Copy
Rally Estonia avamine ja auhinnatseremoonia toimub ikka Tartus, kuid seekord on lava Kaarsilla juurest edasi liikunud Raekoja platsi suunas.
Rally Estonia avamine ja auhinnatseremoonia toimub ikka Tartus, kuid seekord on lava Kaarsilla juurest edasi liikunud Raekoja platsi suunas. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Pärast nelja aastat rallimaailma koorekihis ehk MM-sarjas on Rally Estonia tänavu Euroopa meistrivõistluste ERC etapp. Reedel algava ralli võistluskeskus on Tartust kolinud sünnipaika Otepääle, kuid palju olulist toimub ka ülikoolilinnas.

Rally Estonia senine võõrustaja Eesti Rahva Muuseum on saanud vaheaasta, kuid päris ilma 100 000 elanikuga Tartu rallist ei jää. Raekoja platsil toimub avatseremoonia ja autasustamine ning ERMi ümbruses Raadi pargis ka ralli avakatse. Ülejäänud kiiruskatsed leiavad aga aset 50 korda väiksema elanike arvuga Otepääst sisuliselt 20 km raadiuses, mis teeb sellest ühe kompaktsema rahvusvahelise rallivõistluse maailmas.

Tuleb pingutada püksirihma

Rally Estonia direktor Urmo Aava tõdeb, et n-ö juurte juurde tagasitulemine on neile tõesti õiged kaardid kätte mänginud. «ERC formaat lubab meil kompaktseks minna ja seda me teemegi. Saame sealt positiivseid hinnanguid, nii tiimidelt kui ka FIA-lt, et hoiame seda kõike hästi kompaktsena,» ütles Aava ralli kohta, mille kiiruskatsete kogupikkus on võrreldes mulluse WRC-etapiga kahanenud rohkem kui kolmandiku võrra ehk 187 kilomeetrini.

Aava ei tee saladust, et kokkuhoiule sunnib neid ka vähenenud eelarve, kuid selle juures tahetakse publikule pakkuda siiski kõike ralliga seonduvat. Ja mitte pelgalt kiireid autosid, vaid ka n-ö tulesid ja vilesid, mis Rally Estonia juures harjumuspärased.

Urmo Aava.
Urmo Aava. Foto: Mihkel Maripuu

«Kõige suurem väljakutse ralli juures oli eelmise aasta lõpus ja selle alguses, kui kogu eelarvet planeerisime ja tiimi komplekteerisime. Eelarve on ca kaks korda väiksem, aga ralli pole selle pärast poole lühem. Kuna meil on kogemust väga palju ja tiim on väga hea, siis tegelikult otseselt sisulist väljakutset pole,» ütles Aava.

Kuna ERC ralli on sisuliselt päeva jagu lühem kui WRC, on ka kiiruskatseid vähem, 14 tavapärase 21 asemel. Nii sõidetakse näiteks reede hommikul Raanitsa (21,45 km) ja Karaski (11,97 km) katsed, seejärel ootab ralliautosid Tehvandil 30-minutiline hoolduspaus ja läbitakse samad katsed uuesti. Pärastlõunal võetakse sarnasel moel ette Kanepi ja Mäeküla katsed.

Aava sõnul annab n-ö 2+2 formaadis katsete planeerimine olulise kokkuhoiu. «Kui laupäeval oleks kolm katset hommikul, hooldus ja kolm katset õhtul, siis juhtub see, et igasugused teenindavad kulud, nagu näiteks rajaturvamine, lähevad päris suureks. Inimestel lähevad töötunnid lõhki, siis on vaja neid seal vahetada jne. 2+2 formaat on raha mõttes kõige efektiivsem. See on välja arvutatud,» selgitas Aava.

Majutuskohti on veel saadaval

Tavapärasest rohkem tuleb sõita Tartu ja Otepää vahelist vähem kui 50 km distantsi. Sõitjatele on aga elu tehtud üpris mugavaks, sest reede ja laupäeva õhtul pargivad nad oma autod Tartusse Vabaduse pst ja Gildi tn ristmikul asuvasse parklasse, kus asub Parc Fermé ehk kinnine park. Kui ööuni magatud, istuvad esimesed sõitjad hommikul 7.30 jälle autorooli.

Seetõttu ongi sõitjatel ja kaardilugejatel mõttekas ööbida Tartus, samas meeskondade teenindav personal majutub pigem Otepää ja Elva piirkonnas. «See on meil üsna ilusti ära jaotunud. Eks eeskätt tänu sellele, et hotelle on juurde tehtud ja erinevaid majutusetüüpe samuti,» selgitas Aava.

Eelmisel aastal külastas Rally Estoniat 50 000 fänni Eestist ja välismaalt. Kuna tänavune võistlus on kraadi võrra lahjem, siis võib ennustada, et ka publikut tuleb natukene vähem.

Aava ei tahtnud publikunumbri üle spekuleerida. Samas näitab kiire majutusportaalide otsing, et Tartus on võimalik veel leida tavahinnaga hotellitube ja isegi Otepää pole sajaprotsendiliselt täis broneeritud.

«See on pealtvaatajate jaoks positiivne. Kuna meil on digitaalne passimüük, saab otsustamine jääda viimasele minutile. See on tegelikult hea, sest pealtvaataja ei pea muretsema. Saadavust on ja võib tulla lihtsalt mõnusalt kohale.

Kui järgmisel aastal on siin WRC tagasi, siis eks hotellitubade kättesaadavus läheb natuke kehvemaks. Aga hea, et see majutuspool areneb: saadavus on hea ning mis on hästi oluline, hinnad on normaliseerunud,» ütles Aava.

Rally Estonia kaugem tulevik on lahtine

Sel nädalalõpul toimuv Rally Estonia on tänavu EM-etapp, kuid järgmisel aastal liitutakse jälle MM-kalendriga. Mis saab aga kaugemast tulevikust, on praegu lahtine. Paljuski sõltub Rally Estonia tulevik valitsuse otsustest.

Kevadel teatas kultuuriministeerium, et Rally Estonia korraldamist plaanitakse sel ja järgmisel aastal toetada kokku 3,15 miljoni euroga. Võistluse direktori Urmo Aava sõnul on rahvusvaheliselt väga kõrge taseme ja suure riigi turundamise potentsiaaliga sportivõistluste toetamise meede väga hea.

Mis saab aga ülejärgmisel aastal, ei osanud ta veel kommenteerida. «Töötame juba 2026. aasta ja tulevikuplaanide kallal. Me ei ole veel kogu paketti kultuuriministeeriumi jaoks kokku pannud. Tegeleme sellega lähikuudel ja esitame neile nägemuse, mis 2026–2028 võiks saada,» ütles Aava.

Kristen Michal.
Kristen Michal. Foto: Martin Pedaja

Teadupärast ootavad uut valitsust sügisel ees rasked otsused, riigieelarvest tuleb maha lõigata miljard eurot. Tõenäoliselt tulevane peaminister Kristen Michal ütles, et valitsus tervikuna kindlasti tahab Eestisse tuua suurüritusi ja neisse panustada.

«Seda debatti on peetud näiteks ka tenniseturniiridega. Ma ei ole kindlasti peaministrikandidaat, kes otsib populaarsust sellega, et asub lubama erinevatele võistlustele raha. Teeme tervikvaate. Selliseid üritusi, mis Eestisse inimesi, raha ja publikuhuvi toovad, on kindlasti vaja,» ütles Michal teisipäeval Vikerraadio saates «Uudis+».

Tagasi üles