Rally Estonia favoriit Robert Virves tõestas endale ja teistele, et ta ongi kiire sõitja

Copy
Robert Virves
Robert Virves Foto: M-Sport

Robert Virves rühib läbi raskuste tähtede poole ja jõudis eelmisel nädalal karjääris uue verstapostini. 2022. aasta juunioride maailmameister lõpetas Poola MM-ralli WRC2-klassis esikolmikus. Milline on aga Rally Estonia ühe võidusoosiku saamislugu ja kui kaugele võiks esmaspäeval 24. sünnipäeva tähistav Virves rallimaailmas välja jõuda?

Ilmselt pole kahtlust, et kõik, kes on Saaremaal üles kasvanud, on vähemal või rohkemal määral teinud tutvust ralliga. Eesti suurimal saarel on sportralli toimunud enam kui pool sajandit ning sellest on välja kasvanud iga-aastane rallihooaja lõppüritus.

Ka Virves sai rallilõhna tõsisemalt nuusutada kodusaare võistlusel. Esmalt proovis 2000ndate alguses kätt isa Aivo ning kuna Robert oli siis alles kolmene, nakatus rallipisikuga temast seitse aastat vanem vend Gert.

Nii tuligi nooremal vennal esialgu rallielamust otsida arvutimängudest. Paljude rallisõitjate kasvulavaks on olnud Richard Burns Rally (RBR) mängusimulaator, mis oli oma aja kohta väga heal tasemel. Mäng saab sel aastal 20-aastaseks, kuid hingitseb jätkuvalt edasi.

Robert Virves ja Sander Pruul 2018. aastal.
Robert Virves ja Sander Pruul 2018. aastal. Foto: Kasper Mäe

Poola rallil oli Virvese kaardilugejaks lapsepõlvesõber Aleks Lesk, kes meenutas, et juba varateismelisena RBRi mängides tegi ta esimesi samme tulevase elukutse omandamiseks.

«Robert elas Kuressaarest väljas ja päris palju oli neid päevi, kui käisin bussiga tema juures RBRi mängimas. Tema juurde tuli alati minna kummikommidega, muudmoodi ei saanud. RBRis oli tema ikka sõitja ja mina kaardilugeja, niimoodi harjutasimegi,» rääkis järgmisel nädalal 26. sünnipäeva tähistav Lesk.

Vanem vend Gert osales rahvarallidel ning andis aegajalt oma varuautot proovida ka Robertile. Lesk meenutas lugu, mis annab päris hästi edasi, et juba nooruke Robert Virves oli justkui rallisõitjaks sündinud.

«Olime 13-14-aastsed ja sõitsime põllul Gerdi autoga, aga sõit lõppes üsna ruttu, sest käisime üle katuse. Ise jäime õnneks terveks. Roberti isa helistas Gerdile, et poisid tegid auto katki. Kui Gert jõudis kohale teise autoga, mis oli tema rahvarallipill, siis enne, kui üldse mingiks jututeemaks läks, küsis Robert vennalt, kas ta võib selle teise autoga sõitma minna. Matsust oli umbes tund möödas, aga tema tahtis kohe uuesti sõitma minna,» jutustas Lesk lapsepõlveseiklustest.

Virvesel on kõik eeldused, et Rally1-autoga kiire olla

Robert Virves.
Robert Virves. Foto: Erakogu

Robert Virvesest aasta vanem lätlane Mārtiņš Sesks istus Poolas esimest korda Rally1-auto rooli ja tegi meeldejääva debüüdi, lõpetades võistluse viiendana. 24-aastane lätlane on Rally1-autoga rajal ka järgmisel MM-etapil Lätis, aga osaleb ka Rally Estonial, seda Toyota Rally2-autoga. Soome MM-etapil saab oma tuleristsed Toyota Rally1-autoga soomlane Sami Pajari, kes tuli aasta enne Virvest juunioride maailmameistriks.

Kaardilugeja Aleks Lesk ei näe põhjust, miks ei peaks Virvese võimalik Rally1-debüüt minema sama edukalt, kui läks Sesksil. Samas ei saa pilvedes hõljuda, sest üks start Rally1-autoga võrdub sisuliselt täispika WRC2-hooaja kuluga.

«Ma ei näe mingit probleemi, miks Robert ei võiks Rally1-autoga sõita. Tänaseks päevaks, kui nii kaugele on jõutud ja selliseid tulemusi tehakse, siis vähemast pole mõtet unistada kui ikka maailma täielik tipp,» arvas Lesk.

Kuldar Sikk selgitas, et Sesksi kaheks MM-etapiks Rally1-autosse saamist võeti Lätis väga olulise projektina ning selle õnnestumiseks on raha otsitud juba eelmisest aastast alates. Enne, kui Virves Rally1-autost unistada võiks, tuleks ikka Rally2-ga veel kogemusi hankida. Aga kui Virvesel tekiks Sesksiga sarnane võimalus, kas ta sõiaks sama hästi kui lõunanaaber? «Ma arvan, et kõik eeldused selle jaoks on olemas. Ja võib-olla isegi paremad.» arvas Sikk.

Vend haaras härjal sarvist

Kuldar Sikk.
Kuldar Sikk. Foto: Mihkel Maripuu

Eesti üks kogenumaid kaardilugejaid, nüüd Eesti autospordiliidus (EAL) spordidivisjoni juhina tegutsev Kuldar Sikk meenutas, et õpetas aastate eest Virvesele, kuidas käib kiiruslegendi kirjutamine. «Ta oli selline vaikne, sissepoole poiss, nagu nad sealt Saaremaalt tavaliselt tulevad. Eks tema puhul oli juba rahvarallide ajast näha, et sealt tuleb üks kiire käega poiss. Aga selge, et see on vaid üks osa, kõik muud asjad peavad ka kokku minema, et läbi lüüa,» viitas Sikk rallispordi igipõlisele teemale – rahale.

Virves tegi oma esimesed sportrallid 2018. aastal venna Opel Astraga. Vend Gert otsustas oma karjääri sinnapaika jätta ja hakkas täitma Roberti mänedžeri rolli.

Ta kaasas toetajateks oma tööandja, Saaremaa ettevõtjad Aivar Mäemetsa ja Marek Mägi, kes rahastasid ka esimese Ford Fiesta ostu, millega Virves hakkas sõitma 2019. aastal.

Järgmisel aastal tuli Virves Eesti meistrivõistlustel juunioride arvestuses teiseks. Tema eest napsas esikoha samuti Saaremaalt pärit Ken Torn, kellele kuulus peaauhind, mille väärtus oli 90 000 eurot. 2020. aastal pani sarja aga kinni Virves ja pääses järgmiseks hooajaks juunioride MM-sarja (JWRC).

Aleks Lesk.
Aleks Lesk. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Esimene aasta nõudis kõvasti kooliraha, kuid õnneks pani Virvesele õla alla suurettevõtja Jüri Käo ning rallimehe võistlusriietust ehivad energiajoogi Starter logod tänase päevani. Debüütaasta JWRCs lõppes viienda kohaga, kuid hooaja teises pooles võttis senise põhikaardilugeja Sander Pruuli asemel Virvese kõrval koha sisse vana sõber Lesk.

2022. aasta kujunes aga murranguliseks. Viiest etapist neli lõpetas Virves esikolmikus, viimasel rallil Kreekas tõusis ta ka poodiumi kõrgeimale astmele ja tuli esimese eestlasena juunioride maailmameistriks.

MM-tiitel ei pane rahalaeva liikuma

Auhinnaks oli viis WRC2 starti M-Spordi meeskonna Ford Fiesta Rally2-autoga. Lisaks võttis Virvese oma tiiva alla ka Ott Tänaku meeskond RedGrey. Kahjuks aga ei saatnud saarlast Rally2-autoga edu. Parimaks tulemuseks jäi Rally Estonia kuues koht ning tulevikuväljavaade polnud rõõmustav.

Sikk tõdeb, et juunioride MM-tiitel avab kindlasti sõitja jaoks rohkem uksi, kuid oodatud rahalaeva see iseenesest kiiremini liikuma ei pane. «Kindlasti annab MM-tiitel lisaväärtuse, aga töö selle taga peab jätkuma. Ja Robert koos Gerdiga on seda järjepidevalt teinud. Aga et kõik jooksuga raha hakkavad tooma, nii kahjuks ei juhtu. Oli see nii omal ajal Urmoga [Aava], Otiga [Tänak] ja hiljuti Keniga [Torn]. Kui sind saadab rahvusvahelisel tasemel edu, ei tähenda see, et kõik hakkab nüüd superlihtsalt juhtuma,» selgitas Sikk.

Tänavu suutis Virves saada kokku eelarve kaheks MM-etapiks ja ERC-kalendrisse kuuluvaks Rally Estoniaks. Kaheksakuise võistluspausi lõpetas ta Sardiinias, kus tegi uue auto Škoda Fabia RS Rally2ga esmatutvuse. Poola kruusateedel oli ta järgmisel tasemel, teenis ühe katsevõidu, oli ka teises kohas kinni, kuid pärast rehvipurunemist suutis näidata külma närvi ja kerkida viimase katsega kolmandaks.

Poola MM-rallil WRC2 arvestuses kolmandaks tulnud Robert Virves.
Poola MM-rallil WRC2 arvestuses kolmandaks tulnud Robert Virves. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Lõuna-Eesti ralli korraldajana tuntud Gabriel Müürsepp tõi aga välja Virvese saare jonni eripära. «Ta ei ole lihtne kuju. Olen teda võistlusjuhina mitu korda vaibale kutsunud, tuletanud meelde, et meil on liiklusmärgid ja piirkiirused. Ega ma endaga väga vaielda ei lase endaga ja ta on žürii toast välja läinud nii, et uksed pauguvad,» meenutas Müürsepp, kes on ka ise Virvese karjääri toetanud.

Gabriel Müürsepp.
Gabriel Müürsepp. Foto: Lõuna-Eesti Postimees

«Iga euro, mis kulub võidusõiuks on raskelt tulnud ja kui see valusalt trahviraha näol ära läheb, siis on pahasti. Ma tean seda omast käest, olen ka võidusõitjana karistada saanud. Trahvisumma on valus, kui eelarve on väga piiratud. Aga Robi on iga asja eest võidelnud ja see mulle tema puhul meeldib.

Mul on kurb, et ta kõrval pole stabiilselt sama kaardilugejat. Aleksiga läks tal Poolas väga hästi, nüüd sõidab inglasega, kes tuleb talle appi. Robertis on sisu ja minu sõnum talle on, et tippu viibki ainult puhas töökus. Loodame, et äkki õnneratas pöördub ja ta saab ree peale. Ma nii loodan, et tal läheb Rally Estonial hästi. Kui õnnestub, siis ehk tuleb ka jätkulugu. Kui läheb metsa, siis võib karjääri jätkamisega raskeks minna,» pakkus Müürsepp.

Teistel kulub rohkem aega ja raha

Lesk ja Sikk ütlevad kui ühest suust, et Virves on temale avanenud ahtad võimalused peaaegu sajaprotsendiliselt ära kasutanud ja jääb vaid üle loota, et tal tekib ka järgmisel aastal võimalus end tippkonkurentsis proovile panna.

«Ta on kogu aeg olnud selline sõitja, et ei vaja eriti palju sõidukilomeetreid ning pigem on kohe kiire. Ta on autoga kohe üks ja ei lähe vaja tuhandet testikilomeetrit, piisab kui saab 50-100 kilomeetrit. Ta saab asja kohe käppa, teistel kulub kauem aega. Sõitmise koha pealt pole kunagi olnud küsimust. Seda ta oskab,» kiidab Lesk Virvest, kes paraku ei saa Rally Estonial sõbra kõrval istuda. Virves kolib üle inglisekeelsele legendile ja tema kõrval võtab koha sisse Craig Drew, kellega ta on varem koos viis rallit sõitnud.

Robert Virves ja Aleks Lesk Sardiinia MM-rallil.
Robert Virves ja Aleks Lesk Sardiinia MM-rallil. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Sikk jätkas Virvese Poola esituse kiitmist. «Vaadake, kellega ta seal ühes tempos sõitis: Oliver Solberg, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet. Neil meestel on ka varasem Rally1-auto kogemus. Robil oli nende kõrval miinimumprogramm ja ta pidigi selle pealt end tõestama.»

Lesk lisab, et Virves tõestas Poolas nii endale kui ka teistele, et ta ongi päriselt kiire sõitja. «Enne seda olid kohati mingid katsed, kus ta oli kiire, aga ta polnud päriselt sellisel tasmele ja nendel autodel tõestanud, et ta seda oskab.»

Tagasi üles