Toomas Triisa sõidab Rally Estonial, kuid hing ihkab ikka Dakarile

Copy
Rally Estonia tähistab Toomas Triisa karjääris alles viiendat autoralli starti. Ta tunnistab, et arenguruumi on tal veel kõvasti, kuid võitlejahingega motomees tahab rallimaailmas tegusid teha.
Rally Estonia tähistab Toomas Triisa karjääris alles viiendat autoralli starti. Ta tunnistab, et arenguruumi on tal veel kõvasti, kuid võitlejahingega motomees tahab rallimaailmas tegusid teha. Foto: Sander Ilvest

Motokrossisõitjana kuulsust kogunud ja 2017. aastal Dakari maratonralli Malle Moto arvestuses võitnud Toomas Triisa on nüüd keskendunud rallikarjäärile. Rally Estonial teeb 41-aastane võidusõitja oma esimese stardi EM-sarjas. Ta tahab end uuel alal veel paremini tundma õppida, kuid möönab, et suur unistus on ühel päeval jälle võistelda ka Dakari rallil.

Delfi Rally Estonia on Triisale karjääri viies sportralli. Esimese stardi tegi ta mullu Saaremaa rallil Ford Fiesta Rally3-autoga, kaardilugejaks Mart Meeru, kellega koos osaleti 2023. aastal Dakaril bagide arvestuses. Kolmandat rallit järjest sõidab ta koos Laur Merisaluga, kel olemas varasem kogemus Eesti meistrivõistlustelt.

Kuidas siis juhtus nii, et kunagi kaherattalisel sõitnud Toomas Triisa jõudis esmalt neljarattalisel Dakarile ning nüüd osaleb ralli EM-etapil?

Eks see verega natuke kaasa on tulnud. Isa (Jüri Triisa seenior – toim) sõitis sarnaselt minuga motokrossi, aga pikema karjääri tegi ikkagi neljarattaliste peal (osales 1977 kuni 1988 Eesti ralli meistrivõistlustel – toim). Kui me Dakaril tsiklitega ära tegime, siis see vaikselt oli mootorrattakarjääri lõpp-punkt. Siis oli vaja vaja leida midagi uut põnevat.

Dakar ja kestvusrallid mulle väga meeldisid ja siis oli see bagi ehk nn SSV-klass sellele kõige lähedasem. Eks ta sealt alguse sai. Võib-olla nüüd ralli sõitmine on sellest järgmine samm.

Mis mõtetega oma elu esimesele sportrallile 2023. aastal Saaremaal vastu läksite?

Alguses ikka lootsime, et meil on Dakari kogemusest ka sportrallisse midagi kaasa võtta. Aga ausalt öeldes saime ikka esimestel kilomeetritel aru, et see on hoopis teine asi. Dakarist sai ainult kaasa võtta, kuidas auto käima ja seisma panna, muud midagi.

Meie jaoks on äärmiselt keeruline see ralli, lootsin ise, et jõuan ikka kiiremini võidusõitu sisse. Minu jaoks on praegu raske, et keegi ütleb sulle, kui kiiresti sõitma pead. Olen eluaeg harjunud, et vaatan ringi ja silma järgi sõidan kiiresti. See arusaama muutusega harjumine pole väga lihtne.

Minu jaoks on praegu raske, et keegi ütleb sulle, kui kiiresti sõitma pead. Olen eluaeg harjunud, et vaatan ringi ja silma järgi sõidan kiiresti.


Kuidas võrrelda Dakari ralli tempot Eesti rallidega?

Ma ei ütleks, et need kiiruselt väga palju erinevad. See vahe pole nii suur. Ikkagi see pinginaabri kuulamine on keeruline ja usalduse leidmine. Esiteks ka legendi kirjapanek ja seejärel selle kuulamine. See on seni olnud suurim probleem. Et hea tundega võidu sõita. Samm-sammult läheb paremaks, aga nii lihtne see veel pole.

Mart Meeruga sõitsite koos kaks rallit, viimased kaks võistlust on su kõrval olnud Laur Merisalu, kel on rallist rohkem kogemusi. Kas kogenud kaardilugejaga on kindlam tunne sõita?

Esmalt pean ütlema, et Mardiga me oleme koos palju erinevaid asju teinud. Mõtlesime alguses, et proovime koos, kuidas see asi on. Aga tegelikult oli juba enne teada, et tema fookus on discgolf’i peal, et sõidamegi paar rallit ja siis vaatame, mis projektist edasi saab.

Esimesed rallid näitasidki, et kui sportrallit sõita, peab kõrval olema keegi kogemustega, kes oskab anda juhtnööre. Kuidas üldse legendi kirjutada, mismoodi seda lugeda, millele tuleb tähelepanu pöörata. Tänu Laurile ja veel paljudele toredatele sõpradele, kes siin rallidelt on tekkinud, on see arusaam vaikselt hakanud tekkima. Aga ma endiselt ootasin, et suudan võidusõitu sisse saada oluliselt kiiremini.

See teebki praegu kõige rohkem muret, et me pole päris võitluses sees. Esimesel rallil kaotasin ühel katsel oma klassi parimatele katsel minut ja 30 sekundit, nüüd oleme selle saanud 40 sekundi peale. Kui kellegagi koos testin, sõidame sama katset mitu korda, siis saan selle vahe veel väiksemaks.

Kui teised räägivad katsetel sekundi murdosa võrra ajaparandusest, siis meie eesmärk on iga katse pealt 20 sekundit paremaks saada puhtalt vigade paranduste pealt. See on meie viies ralli ja loodame, et saame kiiremaks.

Rally Estonia tähistab Toomas Triisa karjääris alles viiendat autoralli starti. Ta tunnistab, et arenguruumi on tal veel kõvasti, kuid võitlejahingega motomees tahab rallimaailmas tegusid teha.
Rally Estonia tähistab Toomas Triisa karjääris alles viiendat autoralli starti. Ta tunnistab, et arenguruumi on tal veel kõvasti, kuid võitlejahingega motomees tahab rallimaailmas tegusid teha. Foto: Sander Ilvest

Senised väljakutsed sportlaskarjääris on olnud ikka väga väärikad. Mis eesmärgi olete endale ralliradadel seadnud, kuhu välja jõuda?

Eks ikka plaanid on, võib-olla neid kõige suuremaid eesmärke ei julgegi välja öelda. Aga niipalju ütlen, et kõigepealt on vaja õppida neljarattalisel käikudega sõitma. Siiamaani ma pole pidanud sellega tegelema. Manuaalkäigukastiga olen ju sõitnud küll, aga võistlusolukorras on see hoopis midagi teist. Sellest on vaja pilt ette saada, vaja aru saada, millega arvestada ja kõik tehniline jutt, mis sellega kaasneb.

Eluaeg olen võidu sõitnud ja tahaksin seda teha. See on ikka natuke vastukarva, kui ei saa asja käppa.


Neljapäeval käisite kiiruslegendi kirjutamas. Ees ootab ikkagi karjääri pikim ralli, mis mulje katsetest jäi?

Lõpuks ometi saab pikemalt sõita. Need sportrallid on seni ikka päris lühikesed, Dakariga harjunud mees ei saa kätt soojakski (naerab – toim). Mulle ehk just meeldiks, mida pikem, seda parem.

Aga tegelikult tahaksin kiita korraldajaid, nad on ikka valmis teinud vägevad rajad. Ja need hüpped, mis siin on… Eks need tahavad harjumist. Me muutsime ka natuke oma ettevalmistust, et seda legendi kuulamist ikka paremaks saada. Võtsime kasutusele uue süsteemi ja recce (rajaluure – toim) päevad läksid paremini, kui mul kunagi varem on läinud. Sai palju olulistele asjadele keskenduda. Eks nüüd ole võistlusel näha, kas sellest kasu ka oli.

Mis siis täpselt muutus?

Me oleme sisuliselt iga ralli midagi uut proovinud, et see asi paremini käppa saada. Soomes (osalesid Eesti meistrivõistluste etapil – toim) kasutasime üht süsteemi, nüüd võtsime kasutusele järgmise. Praegu võin öelda, et kui sõidame testikatset, mida saame läbida kordi ja kordi, siis esimese ja päeva viimase läbimise vahe on 15–20 sekundit. See tähendab, et sõidan ikka liiga palju silma järgi. Tuleb legendi rohkem usaldada. Mul on selle kõrvade järgi usaldamisega probleeme. Niisama lõhkuma ja hullu panema minna ka ei taha. Eesmärk on ikka need põhitõed selgeks saada ja siis kiirust lisada.

Kes lisaks kaardilugejale jagavad õpetussõnu, kuidas tuleks rallit sõita?

See on väga tore, et kõik see Eesti rallipere on mind juba omaks võtnud. Sellist head nõu on ikka kogu aeg peale tulnud. Väga meeldiv on olnud selle seltskonnaga liituda. Keegi pole vaadanud nagu halvasti, et näe, motokrossimees tuleb. Nii mõnigi on aru saanud, et ma ei sõida praegu selle kiirusega, mis tahaksin. Ja on antud head nõu, mida ja kuidas teha. Olen saanud nende väheste rallidega juba asju palju paremaks.

Mis on Rally Estonial teistmoodi kui teistel senistel rallidel? Üks on selle pikkus, mis ehk tuleb kasuks, aga kas on midagi veel?

Eks siin on kõik uus. Eelkõige on see äge, et saab kõike seda Rally Estoniat näha võidusõidu poole pealt. Korraldajad teevad väga vinget asja Eestis. Olles neid natukene varem aidanud, näiteks 2020. aastal esimese MM-etapi ajal olime oma RedMoto tiimiga abis, siis nüüd, tehes kaasa võidusõitjana, on see uus ja äge asi, üks põhjustest, miks tahtsin osaleda. Eks võidusõitjale on ka tulemus oluline. Siin on rohkem Rally3-autosid, saab näha, kus asetseme, mis teised teevad, ja ehk saame pilti ja ka tulevikuplaane natuke selgemaks.

Minu eesmärk ei ole siin sõita ei Euroopa ega Eesti meistrivõistlusi, vaid saada lihtsalt rohkem kilomeetreid. Registreerisime end ERCsse, sest siis saame sõita ka pühapäeval ja saame stardipositsiooni, mis on natuke parem.

Mis eesmärgi olete seadnud Rally Estoniaks?

Kindlasti nii palju kilomeetreid ja kogemust saada, kui võimalik. Aga meil on siin paar konkurenti mõne ralliga tekkinud, kellega aegasid võrrelda. Tahaksin just seda ajavahet nendega väiksemaks saada. Kui esimeste pikkade katsete peale kaotame neile 20–30 sekundiga, siis see oleks okei. Kahjuks me veel ei saa unistada poodiumikohtadest, vaid peame süvenema ajatabelisse.

Aga unistused on ikkagi seotud poodiumile pääsemisega?

Muidugi. Mind ei oleks siin, kui ma ei usuks sellesse. Muidu oleks see projekt pärast esimest rallit ära lõppenud. Eluaeg olen võidu sõitnud ja tahaksin seda teha. See on ikka natuke vastukarva, kui ei saa asja käppa. Tuleb loota, et saan võimalikult kiirelt sinna poodiumivõitlusesse.

Dakar on endiselt minu fookus, see on see, mille nimel ma endiselt kõiki asju teen. Kui peaks mingi võimalus tekkima, siis tahan seda kindlasti veel sõita. Ükskõik mis moel.


Mis lisab pikemas plaanis motivatsiooni? Eesti meistrivõistluste esikolmiku koht ilmselt ei ole see, millega tahaks piirduda?

Kõigepealt peaks sellegagi alustama, et saaks eestikatel poodiumile. Aga kohe kui ma tulin rallisse, siis kõik oma otsused, et mis autoga sõita jne, tegin selle vaatega, et saaksime ikkagi Eestis absoluutarvestuses konkureerida. Aga kui peaks kestvusrallidel mõni uks avanema või tekib võimalus Dakaril kaasa teha, siis see on ikkagi põhifookus. Vahepealsel ajal tahaks ikkagi oskusi rallidelt juurde omandada ja sellele aitab Rally Estonial sõitmine kindlasti kaasa.

Millal viimati kaherattalise sadulasse istusite?

Vahepeal ei istunud üldse, aga siis läksin natuke paksuks. Ma ikka üritan siin iga kuu paar-kolm korda käia ka tsikliga sõitmas.

Kas ei tunduks mugavam kaherattalisel jätkata? Või mis sunnib rallit proovima, lisaks isa pärandile?

Tsiklitega on juba asju tehtud ja sõidetud. See on ikka uus projekt ja tekkis võimalus seda teha. Esimesest päevast alates pole olnud plaan lihtsalt teha ja proovida, kuidas läheb. Eks ikka tahaks võidu sõita, see on eesmärk.

Kas Dakar on karjääris läbitud etapp või võib teie ellu mingil moel naasta?

Seda ust ma kindlasti enda taga kinni ei löö. See on senimaani olnud minu enda jaoks ikka kõige põnevam. Dakar on endiselt minu fookus, see on see, mille nimel ma endiselt kõiki asju teen. Kui peaks mingi võimalus tekkima, siis tahan seda kindlasti veel sõita. Ükskõik mis moel. Need teised asjad on ikkagi moel või teisel vahe- või ettevalmistusetapid.

Kas teid võiks 2025. aastal Dakaril stardis näha?

Ära kunagi ütle «ei iial». Läheme samm-sammult, eks aeg annab arutust ja vaatame, mis elu toob.

Tagasi üles