Tänaku õnnetus tõestas jälle, et Rally1 on maailma kõige turvalisem auto

Copy
Ott Tänaku ja Martin Järveoja õnnetus Rally Estonial.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja õnnetus Rally Estonial. Foto: RallyPin/YouTube

Rallimaailma tippklassis kolmandat aastat kasutuses olevad Rally1-autod on sattunud mitmetesse peadpööritavatesse õnnetustesse. Delfi Rally Estonial toimunud Ott Tänaku ja Martin Järveoja suurel kiirusel toimunud õnnetus tõestas taas, et tegemist on maailma kõige turvalisema autoga. Kuidas suudetakse 180 km/h toimunud õnnetusest ikka ja jälle terve nahaga välja astuda?

Tänaku ja Järveoja õnnetus leidis aset Rally Estonia Eesti meistrivõistluste etapi 2. kiiruskatse esimestel kilomeetritel. Eestlaste Hyundai i20 Rally1-auto lähenes suurel kiirusel hüppele, millele järgnes kerge paremkurv.

Auto läks aga hüppesse sisuliselt külg ees, maandudes keeras auto juhipoolsele küljele, libises kümmekond meetrit mööda teed ja hakkas seejärel suurel kiirusel üle katuse rulluma. Auto käis vähemalt neli korda üle katuse, kuniks maandus juhipoolsel küljel teeäärses kraavis.

Tänak ja Järveoja pääsesid õnnetusest suuresti ehmatusega. Nad käisid küll arstide juures kontrollis, kuid teadaolevalt neil vigastusi ei tuvastatud. Kuna Tänak pole õnnetuse kohta kommentaare jaganud, siis teame õnnetuse põhjuste kohta suhteliselt vähe.

Fotosid ja videoid lähemalt uurinud rallispetsialistid on täheldanud, et juba hüppele minnes oli parem tagumine ratas auto all sisuliselt risti. Ilmselt oli see viga saanud enne hüpet millelegi otsa sõites või sisekurvi lõigates.

Rally1-auto turvalisuse põhimõtted

Kolme MM-hooaja jooksul on Rally1-autodega toimunud ridamisi õnnetusi, kuid peaaegu kõigil juhtudel on autos olnud sellest pääsenud väikeste vigastustega. Muidugi on erandeid.

Kõige kurvem sündmus toimus mullu Horvaatia MM-ralli eel, kui testisõidul hukkus Craig Breen. Tagant järgi on tõdetud, et väikesel kiirusel toimunud kokkupõrkel aiaga, kus Hyundai Rally1-auto jäi sisuliselt terveks, hukkus juht väga halbade asjaolude kokkusattumise tõttu.

Kui aga võtta arvesse suurel kiirusel toimunud avariisid Rally1-autodel, siis arvestades nende tõsidust, võib tänada vaid insenere, kes on uue generatsiooni hübriidautod ehitanud kui kindlused.

Rally1-auto turvapuur.
Rally1-auto turvapuur. Foto: Hyundai Motorsport

Turvapuur on auto alustala

Üks olulisemaid muudatusi on, et Rally1-autod on ehitatud sisuliselt käsitööna ning ei baseeru enam tänavaauto raamil, nagu oli varasemate generatsioonide ajal. See pidi vähendama tootjate kulusid auto ehitamisel, kuid andis võimaluse ka uuteks ohutusabinõudeks.

Ralliauto turvapuur on Rally1-autode puhul olnud alustalaks, mitte hiljem lisatud, nagu see oli kõikide eelnevate tippklassi ralliaautode puhul. Suurel kiirusel toimuva avarii puhul ei lange kogu raskus mitte ainult sõitjate ümber asuvale turvapuurile, vaid ka tugevdatud osadele auto külgedel ja näiteks rattakoobastes.

Tegemist on pehmest terasest detailidega, mis tõmbavad võimalikult palju kokkupõrkel tekkivat jõudu endasse. Samas on tugeva kere ümber süsinikkiust detailid, mis on väga kerged ja peavadki tugeva avarii tulemusena auto küljest lahti tulema.

Nii võibgi esmapilgul õnnetusse sattunud autot vaadates tunduda, et sellest pole midagi alles jäänud, sest avariikohal on laiali hulk väikeseid detaile. Kuid oluline on märkida, et sõitjate ruum püsib ühtse kestana, mis teebki auto väga turvaliseks.

Endine Toyota, Mitsubishi ja Subaru spordidirektor George Donaldsoni on öelnud, et nii mõndagi saaks Rally1-autode puhul ohutuse osas veelgi paremaks muuta. «Eelmistel WRC-autodel olid tugevad katused ja põhjaplaadid. Nüüd oleme õnnetustes näinud, et need rebitakse auto küljest lahti.

Kui auto rullub õnnetuses puude vahele või kännu otsa, võib see ohtu kujutada, kui sõitjate ümber pole tugevaid terasdetaile, vaid ainult tugev turvapuur,» ütles Donaldson Rally1-autode rajale tulles DirtFishi podcastis.

Tänakul on pika rallikarjääri jooksul suuri väljasõite ka varem juhtunud. Ilmselt on paljudel eredalt meeles 2020. aasta avarii Monte Carlo rallil, mis toimus veel eelmise põlvkonna WRC-autoga.

2022. aastal kasutusse võetud Rally1-autode kõige esimene suur avarii toimus juba enne hooaja algust. 2021. aasta detsembris sõitis Thierry Neuville koos kaardilugeja Martijn Wydaeghega testisõidul kuristikku ning Hyundai i20 kukkus alla ligi 30 meetri kõrguselt kaljunukilt. Wydaeghe murdis rangluu ja vajas operatsiooni, Neuville aga pääses väiksemate kriimustustega.

Thierry Neuville'i avarii 2021. aasta detsembris.
Thierry Neuville'i avarii 2021. aasta detsembris. Foto: twitter

2022. aasta avaetapil Monte Carlos juhtus karm avarii Ford Puma Rally1-autoga sõitnud Adrien Fourmaux’ga. Ta rullus üle teepiirde ning auto veeres mitukümned meetrit nukilt alla. Kuigi avariipaik nägi pealtnägijate sõnul välja nagu lennuõnnetuse sündmuspaik, pääsesid Fourmaux ja kaardilugeja Alexandre Coria vigastusteta.

Tagasi üles