Eestlased lõid ERC auhinnalaua puhtaks, 17-aastase tulevikulootuse edasine hooaeg lahtine

Copy
Kaardilugeja Sander Pruul (vasak) ja Jaspar Vaher võitsid Rally Estonia ERC4 ja juunioride arvestuses.
Kaardilugeja Sander Pruul (vasak) ja Jaspar Vaher võitsid Rally Estonia ERC4 ja juunioride arvestuses. Foto: @World / Red Bull Content Pool

Eesti EM-rallil suutsid kohalikud sõitjad kodumaale jätta kõikide klasside esikohad. Üldarvestuses sai selle au osaliseks Georg Linnamäe, ERC3-klassis võtsid Eesti sõitjad koguni kolmikvõidu, neist parim oli Romet Jürgenson. ERC4 ja juunioride seas võidutses 17-aastane Jaspar Vaher, kelle edasised hooajaplaanid on lahtised.

24-aastane Jürgenson tunnistas juba laupäeval, et Delfi Rally Estonial ei tule talle lihtsalt midagi. Tänavu juunioride MM-sarjas kaasa löövale Jürgensonile pakkus Lõuna-Eestis sõidetud rallil kõva konkurentis 18-aastane Patrick Enok.

Viimasel päeval sai ta küll natuke kergemalt hingata, kuid punktikatsel Jürgensoni 0,6 sekundiga edestanud Enokist jäi teda kokkuvõttes lahutama 17,6 sekundit. Kolmas oli Joosep Ralf Nõgene, kes kaotas klassi võitjale 47 sekundit.

«Lihtsat ei olnud siin midagi. See oli kõva pingutus algusest peale, mis on mulle just arengu mõttes väga hea. See kiirus, mis Patrickul ja Joosepil oli, see oli muljetavaldav. Polnud kohta, kus oleksin saanud [hoogu] maha lasta. Aga sõidu osas on kindlasti palju arenguruumi, kus saada paremaks. Sellised lihtsad kohad, kus saaks rohkem kiirust läbi kanda, ei tulnud välja. Aga üldpilt on okei,» võttis Jürgenson oma võistluse kokku.

Läbi terve ralli möönis Ford Fiesta Rally3-autoga sõitnud Jürgenson, et vaatamata heale kiirusele, ei suuda ta kokku panna nö ideaalset katset, kus kõik läheks plaanide kohaselt. Pärast finišit arvas ta, et 13. kiiruskatse, kus ta edestas teise aja saanud Nõgenet 7,2 sekundiga, oli sellele päris lähedal.

Rally Estonia ERC3-klassi esikolmik: teise koha saanud Patrick Enok (vasakult teine) ja kaardilugeja Silver Simm (vasakul), võitjad Romet Jürgenson (vasakult neljas) ja kaardilugeja Siim Oja (vasakult kolmas) ja kolmandaks tulnud Joosep Ralf Nõgene (paremal) koos kaardilugeja Aleks Leskiga (paremalt teine).
Rally Estonia ERC3-klassi esikolmik: teise koha saanud Patrick Enok (vasakult teine) ja kaardilugeja Silver Simm (vasakul), võitjad Romet Jürgenson (vasakult neljas) ja kaardilugeja Siim Oja (vasakult kolmas) ja kolmandaks tulnud Joosep Ralf Nõgene (paremal) koos kaardilugeja Aleks Leskiga (paremalt teine). Foto: @World / Red Bull Content Pool

«See eelviimane katse oli selline, kus ma läksin suruma ja tuli ka. Aga seal tekkisid natuke ebamugavad momendid roobastega ja see on selline kompromissiidekunst, et leida see kiirus. Aga oleme veel suht noored ja õpime seda asja. Eks tulevikus suudab selle normaalse katse kokkupanna,» arvas Jürgenson.

Järgmisena stardib Jürgenson Soome MM-etapil juunioride arvestuses, kus ta on pärast kolme etappi esikohal. Seda sõidab ta FIA Rally Star programmi raames, mille ridadesse ta esimest hooaega kuulub. Pärast seda on kavas JWRC-sarja lõpetav Kreeka ralli.

«Rally Estonia lõi tunnetuse mõttes kindlasti hea baasi, millelt edasi minna,» ütles Jürgenson, kes saab Soome ralli nädalal Rahvusvahelise autoliidu (FIA) kulu ja kirjadega teha ka korraliku testipäeva.

«Ma olen sel aastal tunnetanud, et kui sõita üks ralli ette enne juunioride MM-etappi, siis see annab tunde mõttes hästi palju juurde,» arutles Jürgenson. «Saab kohe algusest peale gaasi põhja panna, ei ole seda jokutamist, mis on juunioride seas väga oluline. Tihtipeale seal tullakse ja võib-olla alguses ollakse ehk natuke häbelikumad ja siis on see eelis meil olemas.»

Juunioride arvestuses tegi väga meisterliku etteaste Jaspar Vaher. Poolteist aastat tagasi tuntud ralliportaali DirtFishi poolt järgmiseks Kalle Rovanperäks ristitud Vaher võitis 14 kiiruskatsest üheksa ning edestas lõpuks lähimat jälitajat, rootslast Calle Carlbergi 46,3 sekundiga. Kolmas oli samuti läänenaaber Mille Johannson (+52,6), neljandaks jäi napimast napimalt Karl-Markus Sei (+54,0).

«Ma arvan, et üldjoontes läks võistlus päris hästi. Alustasime ikkagi oma tempoga ja üritasime tarka sõitu teha. Muidugi olud tegid kogu nädalavahetuse päris keeruliseks ka. Tuli vihma ja kõike, aga õnneks saime päris hästi hakkama. Midagi hullu ei olnud,» ütles Vaher.

Ühtegi märkimisväärset sõiduviga esisillaveolise Fordiga sõitnud Vaher ei teinud. «Eks midagi oli ikka, seda on alati. Aga sellist hetke, kus oleks juba lubama hakanud, sellist polnud, läks õnneks.»

Otsustav katse erines Vaheri sõnul esimesel ja teisel läbimisel kui öö ja päev. «Ma arvan, et esimene läbimine oli punktikatsel pooleldi okei, aga teine oli ikkagi mudane, jäljes oli väga palju vett. Õnneks saime tagant poolt startida, teistega võrdsetes oludes,» ütles Vaher, kes esialgu pidanuks punktikatsel olema võistlejaterivis esimene, et kõikide klasside liidrid pääseksid teleülekandesse. Tema õnneks läks tormi tõttu läks ajakava paigast ning nii sai ta startida samalt positsioonilt, kus ka eelmistel katsetel.

Erinevalt ERC3-klassis sõitnud Jürgensonist oli Vaheril ERC4s juba enne viimast päeva konkurentide ees võrdlemisi turvaline edu, tervelt 37,3 sekundit. See võimaldas tal pühapäeva võtta natuke pingevabamalt. «Eks siht oli silme ees, et lõppu jõuda. Teadsime, et rehvilõhkumise oht on päris suur. Eks mingitel katsetel proovisime ikka vahet juurde teha või hoida, aga muidu sellist surumist ei olnud täna.»

Pühapäeva hommikul andis Vaher oma elu esimese otseintervjuu rally.tv-le, mille võttis legendaarne reporter Julian Porter, kelle häält teavad kõik WRC otseülekannete vaatajad. Lääne-Virumaalt pärit rallimees loodab, et see kogemus mööda külge maha ei jookse. «See oli jah esmakordne, kogemus omaette. Eks näis, kas tulevikus on veel sellist kogemust vaja.»

Vaher ei tea veel, millal tema hooaeg jätkub. Tänavu kaks starti EM-sarjas ja ka Soome meistrivõistlustel teinud Vaher sooviks uuesti rajal olla hiljemalt suve lõpus. «Täpset võistluskava praegu polegi. Tahaks loota, et saame ka ühe ERC-etapi veel teha Inglimaal. Aga eks see alles selgub. Äkki saame mõne ralli veel ette teha või kas üldse sõita,» jättis Vaher otsad lahtiseks.

Tagasi üles