Neljal eelmisel aastal jalgratturite tähtsaima jõuproovi Tour de France’i võidud omavahel ära jaganud sloveen Tadej Pogačar ja taanlane Jonas Vingegaard võimutsevad ka tänavu. Seejuures sõidetakse kiiremini kui kunagi varem, oma abikäe on pakkunud teadus.
Vingugaasi sisse hingates Touri võidu poole
Ja see teaduse abikäsi on ehmatav: tipptiimide ratturite organismi seisundist ülevaate saamisel on abiks... vingugaasi sissehingamine. See on viimane asi, mida ette kujutame, et tippsportlased vajaksid.
Aga nii on. Pole kartust sattuda pahuksisse dopingueeskirjadega ning väidetavalt ei tekita see ka tervisele mingit ohtu.
Nimelt on teadlased töötanud välja sportlaste organismis oleva hemoglobiini koguse mõõtmise meetodi, ning selleks tuleb just vingugaasi (CO) sisse hingata. Ajalehe The Times teatel kasutavad seda meetodit mõlema liidri Pogačari ja Vingegaardi tiimid, vastavalt UAE Team Emirates ja Visma-Lease a Bike.
Kui vaadata tänavusel Touril toimuvat, saavad spekulatsioonid tuge juurde. Pogačar, Vingegaard ja kokkuvõttes kolmandal kohal asuv Remco Evenepoel hoiavad tasase maa etappidel end rahulikult peagruppi. Aga kui karavan mägedesse jõuab, tehakse sisse niisugune vahe, et hoia ja keela. Eile kaotati võitjale näiteks 14 minutiga ega kergitatud kulmugi, sest jooksikud kaotasid veel palju-palju rohkem.
32-aastase ratturi esimene etapivõit
Tour de France‘i 18. etapp viis ratturid Gapist Barcelonnette’i (179,5 km) ning sel võistlusel sai karjääri esimese etapivõidu 32-aastane belglane Victor Campenaerts. Talle järgnesid Michal Kwiatkowski ja Matteo Vercher.
Kokkuvõttes ei muutunud midagi, sest üldarvestuse paremad liikusid koos. Tadej Pogačar juhib Jonas Vingegaardi (+3.11) ja Remco Evenepoeli (+5.09) ees. Tuur lõpeb pühapäeval.
Pogacar vingerdas, tiim rääkis asjad välja
Ajakirjanikud on võtnud vingugaasi tippsõitjatega suheldes teemaks.
«Tadej, eile küsiti Jonaselt vingugaasi hingamistehnika kohta. Kas oled sellega kursis, kas oled ka ise seda kasutanud?» kõlas teisipäeval küsimus Pogačarile.
Too vastas: «Olen sellest kuulnud. Ma ei tea sellest eriti, ma ei oska seda kommenteerida. Olen alati arvanud, et see sisaldub auto heitgaasides. Võib-olla pole ma lihtsalt piisavalt tark.»
Võib-olla. Sest The Times esitas sama küsimuse ka Pogačari tiimile UAE Emirates. Sealt teatati vastuseks, et tiim kasutab vingugaasi hingamist hemoglobiini koguse mõõtmiseks ning seda on kõrgmäestikutreeningu teaduslikes uurimistöödes kasutatud juba üle 20 aasta!
«See on hästi välja töötatud, ohutu, professionaalne meetod, mida toetavad väga paljud uuringud. Seda kasutatakse laialdaselt sportlaste, mägironijate ja teiste suure kõrgusega kokku puutuvate inimeste peal,» lisas UAE tiim.
UAE rõhutas, et vingugaasitest on ainus, mis aitab täpselt mõõta hemoglobiini kogust ning annab teada, kuidas sportlaste organism kohaneb suurel kõrgusel tehtavate treeningutega. Iga mäestikulaagri alguses ja lõpus testitakse tiimi kõiki rattureid.
Siin pole midagi kahtlast. Uurime, millist efekti mäestikulaagrid annavad.
Taani jalgrattur Jonas Vingegaard vingugaasi sissehingamise testist
Taani ajakirjanikud kasutasid esmaspäevast puhkepäeva Vingegaardilt uurimiseks, kas tema tiim kasutab vingugaasi sissehingamise teste. Vastus oli jaatav. «Sellega uuritakse, kui palju su veres hemoglobiini, punaliblesid on. Siin pole midagi kahtlast. Uurime, millist efekti mäestikulaagrid annavad. Üks on see, mida sa arvad sellest, nüüd on mõju aga selgelt mõõdetav.
Arstid ütlevad, et saadavad kopsudesse midagi, mis on sarnane sigareti suitsetamisega. Teeme testi, mil läheme mägedesse, ning seejärel allamineku päeval. Näeme hemoglobiini koguse erinevust. Kogu lugu,» rääkis Vingegaard.
Tegemist on aga ikkagi inimorganismile mürgise gaasiga. USA rattaportaal Escape Collective avaldas artikli vingugaasi kasutamise võimaliku kuritarvitamise uurimusest. Mõnede hinnangute järgi on selle gaasi kasutamine ka kõige põhjalikuma meditsiinilise kontrolli all olevatel tervetel noortel sportlastel vastuoluline.
Võhik ei tohi aparaadi taha sattuda
Samas artiklis teatati, et vingugaasiteste teeb ainult kolm rattatiimi: juba nimetatud UAE Team Emirates ja Visma-Lease a Bike, samuti Israel-Premier Tech. Ülejäänud ei kasuta seda. «See on miski, mida me pole kunagi teinud ega hakka ka tegema,» teatas tiimi EF Education First-Easy Post boss Jonathan Vaughters. «Ma ei kujuta ette, kuidas saab hemoglobiini koguse suuruse teadmine nõnda tähtis olla.»
Oht seisneb asjaolus, et kui aparatuuri taha satub mõni võhik ja kasutab seda valesti, võib see sportlasel kutsuda esile hapnikuvaeguse. «Pole kindlaid tõendeid selle kohta, et tipptiimid kasutaksid vingugaasi sissehingamist tulemuste parandamiseks. Kuid testide üha laiem levik tekitab suurema tõenäosuse selleks, et keegi ületab piiri ja asja hakatakse kuritarvitama,» kirjutas Escape Collective’i artikli autor Ronan McLaughlin.
Mitme allika teatel kasutatakse samu teste ka teistel spordialadel. Üks sporditeadlane kinnitas spordiala nimetamata, et on näinud sportlast hingamas vingugaasi sooritusvõime parandamise eesmärgil.
Rattaajaloo kaks paremat tulemust
Läinud nädalavahetusel tegid just Pogačar ja Vingegaard Pürenee mägedes uskumatud esitused ja käristasid vahe suureks. Mõlemad mehed näitasid neil etappidel Touri ajaloo parimaid aegu. Esikolmikule järgnejad jäävad nüüd liidrist maha juba enam kui 12 minutiga.
Ehkki Vingegaard jõudis näiteks Plateau de Beille’sse Pogačarist minut ja kaheksa sekundit hiljem, oli ta oma etteastega väga rahul. «Olin parem kui kunagi varem, tegin oma kõigi aegade parima tulemuse. On selge, et seda tegi ka Tadej, sest ta sõitis nii kiiresti. Arvatavasti on tegemist rattaajaloo kahe parema tulemusega mägedes,» kiitis Vingegaard.
Samas võtmes kõneles ka Pogačar: «Kui nägin oma sõidu näitajaid, olid need hullumeelsed – just pärast seda, kui Jonas ründas.»