Saada vihje

Läti ja Sesks jätsid endast märgi maha

Copy
Mārtiņš Sesks ja kaardilugeja Renārs Francis jäid lõpuks esikuuikust välja, kuid võtsid karjääri esimesed katsevõidud WRC-klassis ja tõid ralli tippklassi hädavajalikku värsket verd. Kas ja millal näeme 24-aastast Sesksi uuesti Rally1-auto roolis, pole veel teada.
Mārtiņš Sesks ja kaardilugeja Renārs Francis jäid lõpuks esikuuikust välja, kuid võtsid karjääri esimesed katsevõidud WRC-klassis ja tõid ralli tippklassi hädavajalikku värsket verd. Kas ja millal näeme 24-aastast Sesksi uuesti Rally1-auto roolis, pole veel teada. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Eestist veelgi kiirematel kruusateedel toimunud ajaloo esimese ralli MM-etapi Lätis võitis kahekordne maailmameister Kalle Rovanperä. Ott Tänak tõusis viimase katsega kolmandaks ning jääb nüüd MM-sarja liidrist Thierry Neuville'ist maha kaheksa punktiga. Musta hobusena võib tiitlivõitlusesse sekkuda Lätis teiseks tulnud Sébas­tien Ogier, kes kaotab Neuville'ile 28 punktiga.

Reede hommikul löödi ralli korralikult käima pikkade kruusakatsetega Talsi lähistel. Omas elemendis tundsid end noores eas neil teedel karastust saanud sõitjad, eeskätt 23-aastane Kalle Rovanperä ja temast aasta vanem Mārtiņš Sesks.

Kusjuures Toyota Yarisega sõitnud valitsevale maailmameistrile saigi reedel ainsana vastu Sesks, kes noppis lisaks karjääri esimesed katsevõidud. Kuigi reede õhtuks jäi ta Rovanperäle alla 15,7 sekundiga, oli lõunapausil nende vahe vaid 3,2 sekundit.

Kolmandast kohast suutis kinni hoida Ogier, talle kuklasse hinganud Tänak vahetas enne kaheksandat katset ära oma Hyundai i20 Rally1-auto pidurid, kuid jõudis seda teha vaid ühelt poolt. Ta kaotas kümmekond sekundit ning langes neljandat kohalt kuuendaks.

Tänaku ehmatav intsident

Laupäeval jätkus kõva võidukihutamine ja Tänak liikus esikolmikule pidevalt lähemale. Ehmatav intsident leidis aset 14. kiiruskatsel, kus enne Tänakut rajale saanud Elfyn Evans (Toyota) riivas katse lõpuosas täispuhutud reklaamkaart, mis hakkas õhku kaotama. Kui Tänak mõned minutid hiljem samasse paika jõudis, oli reklaam kukkunud keset rada ning koos kaardilugeja Martin Järveojaga põrutati sellele täiskiirusel otsa.

Tagantjärele võib vaid õnne tänada, et juhtum tõsisemaid tagajärgi ei tekitanud. Tänak ja Järveoja suutsid natuke kannatada saanud Hyundai kokku kukkunud reklaamkaare alt kätte saada. Katse lõpus antud otseintervjuus korraldajate suhtes sapine olnud Tänak sai siiski kirja nominaalaja, jäädes kolmandast kohast vaid 6,8 sekundi kaugusele. Rahvusvaheline Autoliit (FIA) on lubanud teha põhjaliku analüüsi, miks ohtlik olukord aset leidis.

Laupäeva lõpuks jäi Tänak ikkagi neljandaks ja kaotas Liepāja linnakatsel tehtud vea tõttu 15 sekundit juurde. Pühapäeval oli Tänak aga jälle sõiduvees ning edestas viimase päeva katsete arvestuses Ogier'd 0,2 sekundiga, teenides seitse punkti. Maksimaalse saagi ehk viis silma kogus ta ka punktikatselt. Viimasel katsel sai ta ka Sesksist mööda ja kerkis kolmandaks, kuid punktisummat see enam ei muutnud.

Ogier sekkub tiitlimängu?

Enne järgmist nädalat toimuvat Soome MM-rallit jääb Tänak tiimikaaslasest ja praegu suurimast tiitlipretendendist Neuville'ist, kes lõpetas Lätis suuresti kehva stardikoha tõttu alles kaheksandana, maha kaheksa punktiga. Nii lähedal polegi ta tänavu MM-sarja liidrikohale olnud.

Oluline muutuja võib aga tiitliheitluses olla 40-aastane Ogier. Kaheksakordne maailmameister on kaheksast MM-etapist kaasa löönud viiel, teeninud kaks võitu ja kolm teist kohta. Mis aga veelgi üllatavam, Toyota on Ogier' üles andnud Soome MM-rallile, mille ta on küll korra võitnud (2013. aastal), kuid pole seal viimasel kahel hooajal startinud, kui on MM-sarjas valitud rallidel kaasa löönud.

Kuigi Ogier on igal sammul mõista andnud, et tema eesmärk on vaid Toyotale võistkondlik MM-tiitel kindlustada, on ta selle kõrvalproduktina tasahilju liitumas sõitjate tiitlivõitlusega. Lätis enim ehk 25 punkti teeninud Ogier jääb Neuville'ist maha 28 punktiga, Tänakuga on vahe 20 ja kolmandat kohta hoidva tiimikaaslase Evansiga 15 punkti.

Ta on küll kõik sellised mõtted tagasi lükanud ja kinnitanud, et mõtleb vaid meeskonna edule. Pärast Soome rallit teame paremini, millised on vanameistri võimalused võidelda üheksanda MM-tiitli nimel. Septembrist novembrini sõidetakse veel neli MM-etappi: Kreekas, Tšiilis, Kesk-Euroopas ja Jaapanis.

Sesks sai maailmameistritelt kiita

Kodupubliku kangelane Mārtiņš Sesks pani oma kiirusega Läti MM-rallil publiku silmi pööritama. Samuti konkurente. 24-aastane Sesks oli kuni viimase katseni poodiumikohas kinni, kuid Ford Puma Rally1-auto käigukastirikke tõttu langes lõpuks esikuuikust välja.

See aga Seskski tuju nähtavalt ei rikkunud, ta oli tänulik võimaluse eest startida Poola ja Läti MM-etappidel tugevaimas võistlusklassis. Jääb vaid loota, et tal avaneb sarnane võimalus kiiretel kruusarallidel järgmiselgi hooajal.

Tavapäraselt EM-sarjas võistlevat Sesksi lohutas ka Tänak, kes usub, et näeme lätlast Rally1-autos ka tulevikus. «Iga võistluspaik vajab oma superstaari. See on kahetsusväärne, et ralli ei lõppenud ootuspäraselt. Ütlesin seda ka Mārtiņšile, et see on karm õppetund ja maitseb halvasti, kuid see kogemus muudab teda ainult tugevamaks ja näljasemaks. Olen kindel, et ta tuleb tagasi,» rääkis Tänak pressikonverentsil.

Kiidusõnu pälvis Sesks ka ralli teisena lõpetanud Sébastien Ogier'lt. «Alustuseks peame teda õnnitlema. Tema talendi avastamine Poolas oli suur üllatus kõigile. Lätis oli ta lihtsalt super ja ülitugev. Nii et seekord polnud see enam üllatus. Ootasime temalt kiiret ja head võistlust,» ütles Ogier.

Sesks stardib sel nädalal EM-etapil Roomas, kuid kas ja millal teeb ta oma järgmise stardi Rally1-autoga, pole veel selge.

Tagasi üles