McLaren näitas Red Bullile hambaid

Copy
Ungari GP võitis McLareni sõitja Oscar Piastri (paremal), kaksikvõidu kindlustas Lando Norris (vasakul). See oli pika ajalooga F1 meeskonnale alles teine kaksikvõit 14 aasta jooksul.
Ungari GP võitis McLareni sõitja Oscar Piastri (paremal), kaksikvõidu kindlustas Lando Norris (vasakul). See oli pika ajalooga F1 meeskonnale alles teine kaksikvõit 14 aasta jooksul. Foto: Hoch Zwei via ZUMA Press Wire/Scanpix

Üks pikima ajalooga F1 meeskond on teadupärast McLaren, kuid viimastel hooaegadel on Inglismaa võistkond varjusurmas olnud. Nädalavahetusel Ungaris toimunud etapil võeti kauaoodatud kaksikvõit ning vaikselt piilutakse meeskondliku MM-tiitli poole. Kuidas tegi viimati veerand sajandit tagasi konstruktorite võidukarika võitnud tiim vägeva tagasituleku?

1966. aastast kuninglikus vormelisarjas kihutav McLaren on selle aja jooksul võitnud kaheksa konstruktorite MM-tiitlit, viimati 1998. aastal, ja 12 sõitjate karikat, neist viimase tõstis 16 aastat tagasi pea kohale Lewis Hamilton.

Järgnes madalseis, mil maineka tiimi eest sõitsid maailmameistrid Jenson Button ja Fernando Alonso ning mitmed teisedki sõitjad, kuid uuele tõusulainele ei kerkitud. Kõige lootusetum tundus seis 2015. ja 2017. aastal, kui kümne meeskonna konkurentsis jäädi alles üheksandaks.

Kaheksa hooaega kestnud võidupõud lõppes ootamatult 2021. aastal Monzas, kui Max Verstappeni (Red Bull) ja Lewis Hamiltoni (Mercedes) kokkupõrge mängis neile kaardid kätte. Esikoht läks kogenud Da­niel Ricciardole, teine oli Lando Norris.

Järgmist võitu tuli oodata tänavu kevadeni, mil seesama Norris noppis Miamis karjääri debüütvõidu. Läinud nädalavahetusel Hungaroringil oldi aga selgelt kõige kiirem meeskond ning tuul tehti alla ka kolm hooaega sarjas domineerinud Red Bullile.

Verstappen ei domineeri

Teist hooaega järjest sõidavad McLareni eest kaks noort võidukihutajat: 24-aastane inglane Norris ja 23-aastane austraallane Oscar Piastri. Neist viimane triumfeeris Ungaris; kuigi meeskonna boksitaktika aitas esimeseks hoopis Norrise, oli ta pärast pikka moosimist nõus Piastri mööda laskma, et tiimikaaslane võidumaitse suhu saaks.

McLareni esilekerkimine pole tulnud tühja koha pealt. Juba eelmise hooaja teises pooles näitas vormitõusu Norris, kes suutis alates 12. etapist kuni hooaja viimaseni teenida 145 punkti. Temast rohkem kogus punkte vaid kolmanda MM-tiitli võitnud Verstappen.

Tänavuse hooaja alguses tundus, et Red Bull sõidab võidult võidule, kuid tegelikult on nende vorm kõikuma löönud pärast mais toimunud Miami Grand Prix’d, mille võitis Norris. Pärast seda sõidetud seitsmest võistlusest kolm on läinud küll Verstappenile, kuid need võidud pole tulnud sellise domineerimisega nagu varem.

McLaren on seevastu võidukonkurentsis olnud sisuliselt igal etapil, kuid sihile jõuti alles nüüd. «Teie auto oli lihtsalt nii kiire,» ütles Ungaris McLarenite järel kolmandaks tulnud Hamilton pärast võistlust Norrisele, kes vastas: «Aga sul oli kiire auto aastaid. Ega sa väga kurta ei saa.» «Ma ei kurtnudki, lihtsalt õnnitlesin teid,» vastas Hamilton.

F1 Sõitjate punktitabel (13/24)

1. Max Verstappen, Red Bull 265

2. Lando Norris, McLaren 189

3. Charles Leclerc, Ferrari 162

4. Carlos Sainz, Ferrari 154

5. Oscar Piastri, McLaren 149

6. Lewis Hamilton, Mercedes 125

Konstruktorite punktitabel

1. Red Bull 389

2. McLaren 338

3. Ferrari 322

4. Mercedes 241

Suur töö seisab ees

Seitsmekordne maailmameister, 39-aastane Hamilton rääkis iseenesest õigust. McLarenid olid Hungaroringil tõesti nagu raketid. «See on esimene kord sel aastal, kui võin kindlalt öelda, et olime kõige kiiremad. See võis ka üks kord varem juhtuda, kuid seekord olime kindlasti parimad, polnud kahtlustki,» lisas Norris hiljem ajakirjanikele.

Seega on õigustatud küsimus, kas McLarenil on võimalus võidelda konstruktorite MM-tiitli nimel. Kuna Red Bull tegi pärast Monaco etappi oma selle hooaja kõige kahvatuma tulemuse, Verstappen oli viies ja Sergio Pérez seitsmes, suutis McLaren valitsevale meistrile oluliselt lähemale tulla. Kaks nädalat tagasi Silverstone’is oli McLaren alles kolmas, kaotust Red Bullile oli 78 punkti, nüüd tõusti teiseks ja Austria tiimist jäädakse maha 51 punktiga.

Tükk tööd seisab muidugi veel ees, kuid arvestades McLareni vormi ja Red Bulli jätkuvat mõõna, võib neist esimene pärast sel nädalavahetusel toimuvat Belgia etappi Spa-Francor­champsi ringrajal vahet veelgi vähendada.

Küsimärk Pérez

Siis ootab F1-sarjas traditsiooniline suvepuhkus ja hooaeg jätkub 25. augustil Hollandi GP-ga Zanvoortis. Usutavasti kujunevad just esimesed võistlused pärast pausi kaalukeeleks, kas McLareni hea vorm on püsiv ning kas Red Bull suudab august välja ronida või mitte.

Verstappen hakkas Ungaris näitama ärevuse märke, ta jäi Hamiltoni pärast poodiumilt välja ning oli tige ka meeskonna peale. Kui ta ei suuda pärast suvepuhkust korralikult keskenduda, võib see osutuda suureks probleemiks.

Ka võitlus sõitjate MM-tiitlile võib muutuda lahtiseks. Hetkel on Verstappeni edu Norrise ees 76 punkti, mis on võrdne umbes kolme GP võitmisega. Ehk Norrisel või ükskõik kellel teisel on Verstappeni püüdmiseks vaja teha suurepärast tööd ja ilmselt natuke loota, et 26-aastane hollandlane teeks vigu ja loovutaks punkte.

Teine suur küsimärk on Red Bulli teine sõitja Pérez. Kuigi tal on järgmiseks aastaks tiimiga kehtiv leping, on tema langenud sõiduvorm tekitanud küsimusi. Üks võimalus on, et ta võib sõitjakohast ilma jääda juba käimasoleva hooaja kestel. Verstappen ei suuda üksinda kahe McLareni sõitjaga samas tempos punkte koguda.

Tagasi üles