Lätlase esitus võis WRCsse tuua olulise muutuse

Copy
Mārtiņš Sesks Läti MM-rallil.
Mārtiņš Sesks Läti MM-rallil. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kahel viimasel MM-rallil WRC-klassis esinenud lätlase Mārtiņš Sesksi edu võib julgustada sarnast sammu tegema ka teisi noorsõitjaid, kelle taustajõududel on investeerida piisavalt raha, arvab Soome rahvusringhäälingu (YLE) ralliekspert Henri Haapamäki.

Haapamäki sõnul ei olnud tal Sesksi MM-debüüdi eel suuri ootusi. Viimastel aastatel on WRC-sarjas tiibu proovinud sirutada mitmed sõitjad, seda tänu sponsorite ja kohalike alaliitude toele. Peamiselt on neile võimalusi andnud M-Spordi meeskond, kui nende ridades on sõitnud Pierre-Louis Loubet, Gus Greensmith ja tänavu tippklassiga liitunud Grégoire Munster.

Üksikutel MM-rallidel on end proovile pannud näiteks soomlane Jari Huttunen, 2022. aastal sõitis ta Ford Pumaga Soomes, aga hispaanlane Nil Solans Hispaania MM-rallil Hyundaiga. Võrreldes Sesksiga ei suutnud nad endast sellist märki maha jätta.

Sadade tuhandete eurode suuruse investeeringu juures on riskid tohutud, aga Haapamäki ütleb, et kui noored sõitjad Rally1-autoga kogemusi ei saa, siis ei saa neilt ka nõuda kiiruskatsete võite.

«Enne Poola rallit polnud Sesks sõitnud ühtegi MM-tasemel sõitu, isegi mitte Rally2-autoga. Lätlane võitis mullu mõistagi EM-sarjas kaks rallit. Ja mida ta tegi MM-sarjas tippklassi autoga?

Poolas saavutas Sesks üldarvestuses viienda koha, kodupubliku ees Lätis noppis kaks katsevõitu ja oli enne viimast katset kolmandal kohal. Ta tegi pimestava ja küpse etteaste. Muidugi teadis ta kiiruskatseid kui oma viit sõrme, kuid kõik ei suuda ka sellistes tingimustes tippautoga sellist kiirust näidata,» arvas Haapamäki.

Ta ennustab, et Sesksi õnnestumisel võivad parimal juhul olla tagajärjed, mis raputavad kogu WRC-sarja. Aastatuhande vahetuse eel ja järel oli tavaline, et tippklassi pürgida soovinud sõitjad panid end esmalt WRC-klassis proovile mõnel rallil, mida nad hästi tundsid.

«Näiteks Jyväskylä MM-ralli stardinimekirjad olid täis Soome erasõitjaid, kes üritasid tippklassis läbi murda. Viimase kümnendi jooksul on trend muutunud. Mida kallimaks on läinud ühel rallil osalemine, seda vähem on olnud soovijaid. Riskid on kasvanud suuremaks kui võimalik kasum.

Sponsorraha on olnud mõistlikum suunata odavamate Rally2-autodega sõitmiseks, olgu siis WRC2- või ERC-sarjas. Ühe Rally1-autoga sõidetava võistluse hinna eest on võimalik saada kogemusi mitmelt erinevalt MM-rallilt.

Kauaks on unustusehõlma vajunud, et Rally1-autosid võiks proovida anda noorematele sõitjatele, sest õnnestumist on peetud utoopiliseks. Nüüd tõestati, kuidas isegi vähese kogemusega on võimalik saavutada tipptulemusi. See on suurepärane kogu spordiala jaoks,» selgitas Haapamäki, kuid lisas, et edu ei saada kindlasti igaüht, vaid vaja on ka äärmiselt andekat sõitjat.

Tagasi üles