Saaremaal tuleb starti kaks Eesti rallilegendi

Copy
Ilmar Raissar ja Hardi Mets.
Ilmar Raissar ja Hardi Mets. Foto: TNSgraphy

Tänavuse aasta Saaremaa Rally VIP-auto roolis istuvad vahetustega Eesti autoralli elavad legendid Hardi Mets ja Ilmar Raissar. Nende käsutuses on tavapäraselt EMV Lada klassis võistlevate Erkki Visnapuu ja Veiko Varese Lada VFTS võistlusauto, mis kannab legendaarse Saaremaa rallisõitja Vello Õunpuu auto rohelist disaini.

Täna linastub Kuressaare Thule kinos Saaremaa ralli avasündmusena eriseanss filmile «Kurvilise tee legendid». Kahe filmiseansi vahel toimub vestlus filmis osalenud Eesti autoralli legendide lmar Raissare ja Hardi Metsaga. Piletiostjate vahel loositakse välja ka filmi meeneid. Ootame filmi vaatama nii vanu kui uusi rallisõpru, mõistmaks, et millistes tingimustes arenes Eesti autosport ja kuidas arendati Lada ralliautosid.

«Kuna Ilmar andis nõusoleku, et ta sõidab ja siis ma mõtlesin ka, et kui selline võimalus antakse, siis on poistele patt ära öelda, sest nad on nii palju tööd teinud ja hoolitsenud meie eest. Sõidame Erkki Visnapuu – Vello Õunpuu rohelise disainiga autoga ja Erkki istub meil ka kõrval, ta on väga tubli.

Ilmar sõidab laupäeva hommikul esimese ringi kolm katset ja mina samad katsed kordusena. Tegime legendi ära ja kõik klappis ilusti. Mingil määral oleme vaadanud vanu legende ja nüüd videoid. Kaugatoma ja Sõrve on ju katsed, mis on kunagi läbi käidud ja tulevad vanad mälestused meelde.

Omal ajal meil selliseid autosid polnud nagu kolmapäeval testikatsel proovida saime, sest neil Ladadel on teine veermik, sillad, kuuesed käigukastid ja liiguvad ikka jõudsalt. Võidu me sõitma teistega ei lähe ja sõidame vaid endale, kuid naudime seda Saaremaa melu ja seda, mis siin toimub täiega. Nii palju, kui julgeme, nii palju sõidame,» sõnas Mets ootusärevalt tänavuse Saaremaa ralli eel.

Võistluspaari Ilmar Raissar ja Erkki Visnapuu näeb VIP-autoga sõitmas laupäeval kiiruskatsetel 4–6 ja peale hoolduspausi võtab healt sõbralt Lada VFTS rooli üle Hardi Mets, kes sõidab tänavuse Saaremaa ralli katsed 7–9. Pikemalt Raissare ja Metsa Saaremaa ralli eelsetest mõtetest 10. oktoobri Kanal 2 «Telehommikus».

Vennad Hardi ja Udo Mets olid eestlastest kindlasti tuntuim vendadest rallipaar 1980ndatel. Esimese stardi tegid nad 1975. aastal, kui osalesid Kalevi meistrivõistluste II etapil Raplas. Saaremaa ralli eelkäijal Tehumardi rallil tegid vennad Metsad esimese stardi sama aasta detsembris. Volgaga sõitnud mehed kolisid Ladale 1983. aasta Põlva rallil. Karjääri viimase sportralli stardi tegid vennad Metsad 1990. aasta Old Toomas Rallyl.

Ilmar Raissar tegi esimese stardi 1979. aasta Vastlarallil ja ka tema sõiduvahendiks oli alguses Volga, mis 1982. aastal vahetus Lada vastu. Kui Hardi Mets sõitis terve karjääri ühe kaardilugejaga, siis Raissare autode kõrvalistmel istusid mitmed mehed, kuid 1984. aasta Vana Toomase rallil alanud koostöö Rein Talvariga kestis kuni 1991. aasta Tehumardi rallini, mille järel mõlemad mehed aktiivse rallikarjääri lõpetasid.

2023. aastal esilinastunud film «Kurvilise tee legendid», mille peaosalised Mets ja Raissar on, andsid inspiratsiooni A1M Motorspordi võistlejatele, kes otsustasid oma kolmele Lada VFTS autole teha sama disaini, kui oli vendade Metsade, Raissaar-Talvari ja Vello Õunpuu – Aarne Timuski võistlusautodel ja osalesid nendega sama aasta Rally Estonial.

«Käisime filmi vaatamas ja pärast filmi oli see lugu, et autod ei saanudki olla teise värviga, kui nad praegusel momendil on. Minu arvates on need maailma ilusaimad ralliautod,» kommenteeris Ilmar Raissare Lada VFTS disaini kandva Lada VFTS piloot Einar Visnapuu toonast otsust.

Alates 4. oktoobrist kuni 19. jaanuarini on kõik rallisõbrad oodatud Kuressaare linnusesse, kus on avatud Saaremaa ralli 50. aastapäevale pühendatud foto- ja mudelinäitus «Kirgede tolm». Näitusel on väljas saarlaste ülesvõtted Tehumardi ja Saaremaa rallidelt ja vaatamiseks üle 250 mudelauto, mille hulgas ka Ilmar Raissare, Hardi Metsa, Vello Õunpuu ja paljude teiste Eesti autoralli toonaste ja praeguste tippude autode mudelite 1/43 ja 1/18 koopiad.

Tagasi üles