Selgus uut infot WRC reeglimuudatuste kohta

Copy
Ott Tänak Hyundai i20 Rally1-autoga Tšiili MM-rallil.
Ott Tänak Hyundai i20 Rally1-autoga Tšiili MM-rallil. Foto: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH

Autoralli MM-sarjas võetakse 2027. aastal kasutusele uued tehnilised reeglid, mis võivad tippklassi ehk Rally1-autosid tundmatuseni muuta. Rahvusvahelise autoliidu (FIA) tehniline direktor Xavier Mestelan Pinon kergitas sellelt kõigelt natuke eesriiet.

2021. aastast FIA tehnilise direktorina töötava Mestelan Pinoni sõnul on WRC tulevikul mitmeid väljavaateid. Valikus on täiselektrilised, hübriid- ja sisepõlemismootoriga jõuallikad.

FIA on Rally1- ja Rally2-autode tulevase suuna väljatöötamiseks töötanud enam kui poolteist aastat kuud ning eeldatavasti esitletakse ta detsembris toimuval FIA Maailma mootorispordi nõukogu koosolekul 2027. aasta reeglite paketti.

Loodetakse luua reeglid, mis kaitseksid praegu WRCsse kuuluvate autofirmade huve, aga meelitaksid sarja ka uusi tootjaid. Kuigi kindlad otsused 2027. aasta reeglite osas on veel tegemata, näib, et FIA töörühma ettepanek maalib suhteliselt täpse pildi, milline võiks olla Rally1- ja Rally2-autode tulevik.

2022. aastal tutvustatud Rally1-autode turvalahendused jäävad ilmselt enamjaolt paika, lisanduda võivad mõned kohandused. Arutatakse võimalust, et autode ehitamist võiksid teha ka nn tuuningufirmad, mitte vaid autotootjad.

Üks suurim Rally1-autode häda on praegu nende kallidus. Uuendustega loodetakse tuleviku Rally1-autode hinda märkimisväärselt allapoole tuua. Kui praegu on ühe tippauto hind orienteeruvalt miljon eurot, siis edaspidi sihitakse 400 000 euro suurust hinnalipikut.

Kuidas saada enam kui poole odavam auto, kuidas erilisi järeleandmisi turvalisuse ja kiiruse pealt ei tehta? Eeldatavasti peavad Rally1-autod ka tulevikud põhinema tänavasõiduautol ning tõenäoliselt vähendatakse võrreldes praeguste mudelitega natuke Rally1-autode jõudlust ja aerodünaamikat.

Tundub ka, et FIA plaanib edasi minna erinevate jõuallikate ideega. Ehk et korraga võiksid stardirivis olla täiselektriline- hübriid- ja sisepõlemismootoriga ralliauto. Kui reeglid jäävad säärasel moel avatuks, siis tuleb leida ka tehnoloogiline võimekus, et erinevaid autosid võimalikult palju võrdsustada.

«Arvame praegu, et kõik tehnoloogiad sobivad, kuid oluline on teha parim otsus just rallit silmas pidades. Et MM-sari oleks sobilik igale tehnoloogiale. Täna usume kindlalt, et biokütus või sünteetiline kütus on hea ja nüüd pärast seda tahame avada reeglid mootori elektrifitseerimiseks. Ja toonitan, et see võib olla hübriid, aga ka täiselektriline. See on jälle üks nüanss, milles peame selgusele jõudma, kuid see on eesmärk,» ütles Mestelan Pinion Autospordile.

Ta selgitas veel kord, et hoolimata kasutatavast mootorist, tuleb tagada, et autode jõudlus ka oleks võrdne. «Autod põhineks ühel ja samal šassiil, ühise vedrustuse ja kerega, sest on oluline tagada, et näiteks sisepõlemismootoriga ja elektrimootoriga ralliautol. Muidugi peaksime määratlema võrdseid tehnoloogiaid, kuid saame sellega teistes võistlussarjades hästi hakkama,» lisas Mestelan Pinion.

Samas rahustas ta tulihingelisi rallifänne, et kuna eesmärk on saada Rally1 kategooriasse juurde rohkem autofirmasid, siis põhiliseks mootoriks jääb ilmselt sisepõlemismootor. «Aga usume kindlalt, et elektrilisel ralliautol on tulevikku ning meil on olnud mõningaid läbirääkimisi potentsiaalsete uute tulijate ja praeguste tootjatega.

Peame olema avatud meelega. Liiga raske ja vara on öelda, kas võtame suuna sisepõlemismootorile ja täiselektrilisele või sisepõlemismootorile ja elektrihübriidile. Minu isiklik arvamus on, et elektrilisel ralliautol võiks olla mõtet, sest 35 km kiiruskatsel on võimalik panna neid sisepõlemismootoriga autoga võrdselt sõitma ning iga katse finišis oleks näiteks laadimisjaam,» näitlikustas Mestelan Pinion.

Rally1-autod võeti kasutusele 2022. aastast. Neil on 1,6-liitrine turbomootor, mis on ühendatud Compact Dynamicsi hübriidajamiga, mis annab kiirendamistel umbes 500 lisahobujõudu.

Kuigi rallikrossis on võtnud kasutusele täiselektrilisi autosid, on see rallimaailmas alles lapsekingades. Näiteks Saksamaal toimub juba neljandat hooaega karikasari, kus võisteldakse täiselektriliste Opel Corsa ralliautodega, millel on 100kW võimsust.

Tagasi üles