Mis peab juhtuma, et Max Verstappen MM-tiitlist ilma jääks?

Copy
Lando Norris ja Max Verstappen.
Lando Norris ja Max Verstappen. Foto: Nick Didlick/AP/Scanpix

F1 hooaja lõpuni jääb neli etappi ning Lando Norris (McLaren) on lükanud sõitjate tiitliheitlusele uue hoo sisse. Viimasel kahel nädalal on võistlustel saanud näha Norrise ja Verstappeni armutut võitlust, mis on muutnud F1 atraktiivsemaks, kuid on algatanud diskussiooni, kuidas muuta võistlusreeglid selgemaks.

Verstappen, kes on tulnud kolmel järjestikusel aastal F1 maailmameistriks, on tänavust hooaega juhtinud avaetapist peale. Veebruaris toimunud testidel avaldasid paljud arvamust, et Red Bull jätkab domineerimist ka tänavu ning teistel saab olema raske etapivõitude eest võidelda.

Alguses nii läkski. Esimesest seitsmest etapist viis võitis Verstappen, ühe katkestas ta vormeli tehniliste probleemide tõttu ning Miamis näitas esimest korda hambaid McLaren, kui Norris noppis Verstappeni ees karjääri esimese Grand Prix võidu.

Kuid sealt edasi ei ole Verstappeni minek olnud nii lennukas. Seni viimaseks etapivõiduks on jäänud Võidupühal toimunud Hispaania GP. Pärast seda on sõidetud kümme etappi, millest neljal on hollandlane mahtunud esikolmikusse.

Norris on sama ajaga noppinud kuus poodiumikohta, millest kaks olid võidud. Ta kaotab enne sel nädalavahetusel sõidetavat Sao Paulo Grand Prix’d Verstappenile 47 punktiga. Maailmameistriks tulemiseks peaks Norris igal järgmisel võistlusnädalal teenima Verstappenist 12 punkti rohkem, siis oleks ta Abu Dhabi etapi järel Red Bulli sõitjast punktiga ees.

Punktisüsteemi vaadates tähendaks see, et kui Norris kõik järgmised etapid võidab ja Verstappen jääb alati esikolmikust välja, on 24-aastane inglane maailmameister. Aga valemis on vähemalt kaks muutujat. Esiteks, pooltel järelejäänud etappidel on kavas sprindisõit, kus on maksimaalselt võimalik teenida kaheksa punkti. Teiseks, igal GP-l antakse kiireima ringi eest lisapunkt ning ka see võib tihedas punktiheitluses kaalukeeleks osutuda.

Red Bulli madalseis mängis McLarenile kaardid kätte

Kaks nädalat tagasi USAs Austinis oli energiajoogitootja meeskond üllatavalt heas löögihoos, kuid läinud nädalal Mehhikos jällegi natuke kahvatum. Mustaks hobuseks, kui sellist väljendit võib nende kohta kasutada, on kerkinud Ferrari.

Pikima ajalooga F1 meeskond on pärast Monza etappi saadud uuendusi alustanud marulist lõpuspurti ja kerkis Mehhiko järel konstruktorite punktitabelis teiseks, lükates kahel viimasel aastal maailmameistriks tulnud Red Bulli kolmandaks.

Kuigi Ferrari sõitja Charles Leclerci võimalused sõitjate tiitliheitlusesse sekkuda pole eriti suured, siis võivad nad koos Carlos Sainz juunioriga korralikult kaarte segada. Kaheksa kuud kestnud hooaeg on näidanud, et kui kvalifikatsioonis ei apsakat ei juhtu ning võistlussõit möödub avariide või tehniliste tõrgeteta, siis kuuluvad esikaheksasse tihtilugu nelja meeskonna sõitjad. Nendeks on teistele püüdmatud McLaren, Ferrari, Red Bull ja Mercedes.

Nii on päris suur tõenäosus, et kui mõnel tiitlipretendentidel võistlusel kõik ei klapi, siis kuuendaks või kaheksandaks venitavad nad end ikka ära.

Heaks näiteks oli Mexico City etapp, kus Norrisega võidelnud Verstappen eksis korduvalt reeglite vastu ning sai kohtunikelt kaks 10-sekundilist karistus. Ta langes punktikohalt välja, kuid 71-ringlise võistluse lõpuks suutis end ikkagi tagasi sõita kuuendaks.

Nii kaotas Verstappen Mehhikos Norrisele kümme punkti. Arvestades Ferraride tempot, siis on ülimalt ebatõenäoline, et Norris võidab kõik järgmised sõidud. Samamoodi ei tundu reaalne, et kompromissitu võitlejana tuntud Verstappen ei kerki järelejäänud võistlustel esikolmikusse.

Teiste numbrite lahing

Põnevaks läheb aga võitlus konstruktorite MM-tiitlile. Kui septembri keskel toimunud Aserbaidžaani etapi järel McLaren liidriks kerkis, tundus, et tee nende üheksanda MM-tiitlini, esimeseni sel aastatuhandel, on vääramatu. Mõlema vormeliga kõrgeid kohti noppinud Ferrari on aga tõestanud vastupidist.

Nad jäävad McLarenile alla vaid 29 punktiga ja rebisid Red Bullist ette 25 punktiga. See tähendab, et tiimid ei saa loota vaid ühele oma sõitjale, vaja läheb mõlema piloodi panust.

Eks kõigil on hooaja jooksul olnud paremaid ja halvemaid hetki. Mehhiko ei õnnestunud Norrise tiimikaaslase Oscar Piastri jaoks, kes sai eelviimasest reast startides lõpuks kaheksanda koha. Red Bulli teise mehe Sergio Perezi kohal on aga suured küsimärgid.

Pärast mais sõidetud Miami GP-d on ta esikuuikusse pääsenud vaid korra. Aserbaidžaanis võitles ta viimastel ringidel küll teise koha eest, kuid põrkas siis Carlos Sainziga kokku ja mõlema mehe sõit lõppes seinas.

Reeglite mitmeti tõlgendamine

Täiesti omaette teema on Austinis lahvatanud reegliskandaal, mis võib samuti tiitlivõitlusele oma pitseri vajutada. Selgelt kiirem olnud Norris jahtis poodiumikohta hoidnud Verstappenit. Kui Norris temast 12. kurvis väljas poolt mööduda proovis, surus Verstappen konkurendi rajalt välja, kuid inglane suutis rada lõigates temast ikkagi mööduda.

Pärast seda intsidenti jagunes vormelimaailm kaheks. Norrise toetajad olid veendunud, et Verstappen oli liiga agressiivne ning pidanuks saama sellise teo eest karistada. Verstappeni seisukohta jaganud aga näitasid näpuga reegliraamatusse, kus on kirjas, et kurvi keskel kõige sisemises punktis (inglise k apex) eespool oleval autol on õigus oma positsiooni hoida.

Nii määratigi Austinis Norrisele ajakaristus. Inglane süüdistas Verstappenit ohtliku sõidustiili kasutamises, sest hollandlasel polnud plaaniski pärast kurvis eespool olemist autot rajal hoida. Ta pidurdas väga viimasel hetkel, libises Norrisest enne apex'it mööda ja kõik oligi määruste pärane.

Sarnane situatsioon kordus Mehhikos, kuid siis oli napilt-napilt kurvi keskel ees Norris. Verstappen sõitis väga julgelt ning lootis, et reeglid soosivad taas teda. Norris sai siiski mööda, kuid paar kurvi hiljem surus Verstappen Norrise väga ohtlikult rajalt välja ning tõusis jälle ette.

Verstappenit karistati kahe 10-sekundilise karistusega, kuid kõik pole veel läbi. Sõitjad on varemgi andnud mõista, et reegleid tõlgendatakse mitmel juhul erinevalt ning vaja on rohkem selgust. Nüüd sahistataksegi kuluaarides, et juba käimasoleva hooaja viimasteks etappideks saavad valmis reeglite täiendused. Kas need ka veel sel aastal kasutusele võetakse, pole veel kindel.

Sõitjate kogu juht George Russell (Mercedes) on öelnud, et 20 sõitjast 19 on avaldanud reeglite selgitamise osas poolehoidu. Kuigi Russell ei avaldanud, kes on olnud selle vastane, ei pea ilmselt kaua otsima, saamaks aimu, et tegemist on Verstappeniga.

Mis saab edasi?

Red Bulli troonilt tõukamine vähemalt üheski MM-sarja punktiarvestuses tuleks sarjale ainult kasuks. Kuna järgmine hooaeg on kehtivate tehniliste reeglite jaoks viimane, siis on kõik meeskonnad arendanud oma vormelid nii kiireks ja vastupidavaks, kui vähegi võimalik.

2026. aastal tulevad rajale uued vormelid ning senine hierarhia võib muutuda. Ilmselt ei keerata seda peapeale, aga võib juhtuda, et mõni meeskond, keda oleme harjunud nägema võitluses poodiumikohtade nimel, langeb esikümne lõppu ning varasem keskmik nuusutab poodiumilõhna.

Viimast hooaega Mercedeses sõitev Lewis Hamilton võib ilmselt ühe suunurgaga naeratada, sest tema järgmine tööandja Ferrari on hooaja alguse madalseisu keeranud korralikule tõusule ning Sainzi asemel Itaalia meeskonnaga liituv britt võib leida uue hingamise.

Red Bulli osas valitseb vast kõige suurem küsimärk. Suve lõpus ühest oma peaideoloogist Adrian Neweyst ilma jäänud meeskonda võib praegu nimetada Verstappen Racinguks. Teine sõitja Perez on nelja tipptiimi sõitjatest selgelt kõige nõrgem ja punktitabelis kaheksandal kohal.

Kuigi tal on järgmiseks hooajaks Red Bulliga kehtiv leping, siis on raske näha, et 34-aastane mehhiklane Verstappeni tiimikaaslaseda jätkaks. Kuigi hollandlane on avaldanud Perezile oma poolehoidu, siis ei suuda Red Bull vaid Verstappeniga, kes pole, suuresti kehvemaks muutunud vormeli tõttu, oma parimate päevade tasemel, tiitli nimel võidelda.

Seega võivad kuldse neliku meeskonnad saada rohkem värsket verd, kui praegu ametlikult on välja öeldud. Hamiltonist vabaks jääva koha Mercedes võtab sisse 18-aastane debütant Andrea Kimi Antonelli, keda on nimetatud imelapseks. Kohanemine kuninglikus vormeliklassis võib võtta aega, kuid Mercedes juht Toto Wolff usub, et noorest itaallasest võib saada järgmine Max Verstappen. Eks aeg annab arutust.

Enne 2025. aastat tuleb aga võidu kihutada veel neljal ringrajal. Järelejäänud Grand Prix’d sõidetakse Brasiilias (3. november), Las Vegases (23. november), Kataris (1. detsember) ja Abu Dhabis (8. detsember).

Tagasi üles