Saada vihje

Kliimakriis keerab F1 tuleviku pea peale

Copy
Vigurlendurid lendamas üle Itaalia Grand Prix stardirivi.
Vigurlendurid lendamas üle Itaalia Grand Prix stardirivi. Foto: Claudia Greco/Reuters/Scanpix

F1-sari on üks suurtest ülemaailmsetest spordivõistlustest, mis vältab peaaegu terve aasta. Kuna ümber planeedi tiirutamisega jäetakse endast maha priske ökoloogiline jalajälg, siis selle vähendamiseks tehakse 24 võistlusest koosnevas kalendris korralike ümberkorraldusi.

Vormel 1 sari soovib ülejärgmisel aastal oluliselt piirata lühikese aja jooksul ühest maailma otsast teise ja tagasi lendamist. Nii teatas maailma kõige populaarsem mootorispordisari, et alates 2026. aastast tuuakse näiteks Kanada Grand Prix toimumisaeg mitu nädalat varasemaks ning see hakkab toimuma mai lõpus, et vältida reisimist Euroopast Põhja-Ameerikasse vaid üheks nädalalõpuks.

Nii tekib seis, kus Euroopas toimuvad võistlused leiavad aset üksteise järel ning vahepeal pole põhjust võtta ette teekonda maailma teise otsa. Selle muudatuse tõttu liigub klassikaliselt mai lõpus toimunud Monaco GP juuni esimesele nädalavahetusele, nii saavad mais toimuvad sõidud järjestikustel nädalatel Miamis ja Montrealis.

See kõik parandab oluliselt kuningliku vormelisarja süsiniku jalajälge. F1 tegevjuhi Stefano Domenicali sõnul on vormel 1 eesmärk endiselt muutuda 2030. aastaks kliimaneutraalseks.

Sel aastal viidi Jaapanis Suzukas toimuv Grand Prix sügisest kevadesse, et järjestikku saaks toimuda Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna võistlused. 2026. aasta peaksid hooaega lõpetama endiselt kaks etappi Lähis-Idas, kui kahel järjestikusel nädalal sõidetakse Kataris ja Abu Dhabis.

«Muudatus ei muuda mitte ainult meie kalendri tulevast toimimist jätkusuutlikumaks, vaid muudab ka meie meeskondadele ja nende töötajatele logistiliselt vastuvõetavamaks,» selgitas Domenicali.

Järgmisel aastal kuulub F1-sarja taas 24 võistlust üle maailma. Tiimid läbivad seetõttu sadu tuhandeid lennukilomeetreid. Piirates kaubaveo hulka ja nendega reisimiseks lubatud töötajate arvu, soovib F1 vähendada oma süsiniku jalajälge. Lisaks on suurendatud taastuvenergia kasutamist meeskondade ja võistluste korraldajate poolt. Alates 2026. aastast töötavad F1 autod sada protsenti säästval kütusel.

Tagasi üles