Endise rallimehe, praeguse Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava sõnul on meie autoralli seis parem kui kunagi varem.
Urmo Aava: Eesti autoralli pole olnud kunagi nii heas seisus
«Eestis, ma julgeks öelda, kui vaatame praegust koguseisu: [Ott] Tänak, [Robert] Virves, [Georg] Linnamäe, [Romet] Jürgenson, kohalikelt meistrivõistlustelt veel [Patrick] Enok, [Jaspar] Vaher – kindlasti jätsin veel nimetamata talendikaid sõitjaid, vabandan nende ees –, aga kui vaadata lähiminevikku, siis Eesti autoralli seis pole olnud võib-olla kunagi nii hea. Seda siis kogu püramiidi ulatuses,» arutles Aava Vikerraadio saates «Spordipühapäev».
Ainuüksi heast seisust aga ei piisa, sest maailma kontekstis on noortel vaja ka võimalusi, mida on WRCs raske tekkima. Selleks, et noortel tekiks variante, tuleks tema hinnangul üle vaadata Rally1-masinasse saamise lävendid.
«Pean silmas nii rahalisi kui ka testimisvõimalusi,» jätkas Aava. «Praegu on tihti nii, et kui noored saavadki võimaluse, siis nende testimisvõimalused Rally1-autoga on üsna limiteeritud.
Piltlikult öeldes peab kodus lõvipasteeti sööma, mõtlema ennast kõvaks meheks ning siis minema riskima ja lootma, et äkki kuidagi veab WRC-ralli läbi, mis on üle 300 km. See pole aga loogiline. Tiime on juurde vaja, kohti on juurde vaja, sest noored sõitjad tulevad küll peale, aga muidu põletame nad lihtsalt läbi.»
Tiimide arvu on vaja suurendada
Ent see, kuidas WRCsse tiime juurde saada, on juba miljoni dollari küsimus. «See pole enam küsimus mulle, kuid mina hoian ikkagi pöialt ja küsin iga natukese aja tagant Promootori ja FIA käest, mis on meie tulevik,» jätkas Aava.
«Praegu on teada, et Delfi Rally Estonia on 2025. aastal WRC-kalendris, 2026. aastast edasi meil läbirääkimised Promootori ja riigiga käivad, erasektorini pole veel jõudnud. Ent fakt on, et me vajame tiime. Kuidas neid aga tuua, selle peavad keskorganisatsioonid ja -inimesed välja mõtlema,» sõnas ta.
Praeguseks on selge vähemalt see, et hübriidajamid enam WRC (lähi)tulevik pole, kuid ainuüksi see mingi võluvits tiimide meelitamiseks pole. «On vaja aru saada, et kui [auto]tootja poolt pannakse X hulk raha sisse, siis väljund peab olema mingi kordistusega. Kõik on äriettevõtted ning negatiivse tulemiga keegi seda ette ei võta,» selgitas Aava.
«Millele hübriidist loobumine lühiajaliselt kaasa aitab on sisendinvesteeringu suurusele - see on nüüd väiksem. Kuid tuleb vaadata ka muid mobility (liikuvuse - toim.) eesmärke: kuhu autondus liigub ja mis tehnoloogiaid tahetakse arendada.
Kui vaatame uudiseid ja seda, mis üle maailma toimub - nii energeetikas kui ka autonduses -, siis mina ega ka väga paljud targemad inimesed ei tea, mis hakkab autonduse maailmas juhtuma.
Arvan, et me ei tohiks välistada mingeid tehnoloogiaid, aga peaks aru saama, et kui meil on maailmas mingi hulk autotoojaid, siis see, kui meil on sarjas kolm tootjat... mind see ei rahulda! Peaksime jõudma suhteliselt kiiresti nelja-viieni, sest kui minna tagasi [WRC] hiilgeaegadele, siis oli kümme autotootjat. Kui jõuaks pooleni sellest, oleks juba hea,» lõpetas Aava.