:format(webp)/nginx/o/2025/01/20/16606453t1hbb33.jpg)
Tänavuse Dakari maratonralli 13. kohal lõpetanud Urvo Männama ja Risto Lepiku lõpptulemus muutus selle nädala alguses ühe koha võrra.
Tänavuse Dakari maratonralli 13. kohal lõpetanud Urvo Männama ja Risto Lepiku lõpptulemus muutus selle nädala alguses ühe koha võrra.
Nimelt jõudis lõpule kütuseproovide protsess, mille tulemusel diskvalifitseeriti 10. koha saanud Brian Baragwanath ja Leonard Cremer. Nõnda tõusid Männama ja Lepik üldarvestuses 12. kohale, vahendas autospordiliidu pressiteade.
Statistika mõttes on 12. koht parem kui 13. ja reeglid kehtivad kõigile sõitjatele. Ometi ei saada sellest ülemäära rõõmu tunda, sest Baragwanath on Männama ja Lepiku endine tiimikaaslane ning kui võtta arvesse, et Dakari sõitjad on kõik nagunii suur pere, siis ühes meeskonnas sõites on see tunne veelgi tugevam. Seega on veidi tegemist teemaga, et üks silm nutab, teine naerab.
Mis siis juhtus? Baragwanathi ja Cremeri Century võistlusmasinast võetud kütuseproovide hapnikusisaldus ei vastanud FIA poolt kehtestatud tehnilistele nõuetele. Mootori jõudlusele see kuidagi kaasa ei aidanud ja taust on see, et tiim kasutas spetsiaalse võidusõidu kütuse asemel tavakütust, segades kokku kõrgema ja madalama oktaaniarvuga kütuseid. Sellel teemal oli meeskond suhelnud varem ka FIA tehnilise delegaadiga. Hapnikusisaldus jutuks polnud, pigem oli eesmärk saada aru, kuidas kütuste segamine, mis ei ole keelatud, teha nii, et selle oktaaniarv vastaks nõuetele. Meeskonna esindaja tõdes, et lisaks sellele oleks nad pidanud veel põhjalikumalt tehnilisi tingimusi uurima ja rõhutas, et konkurentsieelist see neile ei andnud.
Sellise kütusesegu kasutamise tegelikuks põhjuseks on kokkuhoid. Spetsiaalne võidusõidukütus maksab ca 5 eurot liiter ja seda kulub Dakari jooksul hinnanguliselt 5000 liitrit. Tavakütused on Dakaril juba registreerimistasu sees.
Väiksemad meeskonnad, nagu näiteks Century, püüavad suurte eelarvete juures leida legaalseid lahendusi, mis aitaks neil Dakaril osaleda ja püsida konkurentsis suurte tehasetoega tiimidega. Reegleid võib kiruda, kuid kui need on paberil, siis peab nende järgi käituma.