Skip to footer
Saada vihje

Aastaga selgelt arenenud Madis Mihkels unistab Tour de France'il osalemisest

26. märtsil tuli Madis Mihkels Brugge – De Panne'i ühepäevasõidul kolmandaks. Lisaks esimesele poodiumikohale World Touril tähendas see Tartust pärit rattaprofile elu esimest esikolmikukohta ühepäevasõidul.

Kevadel World Touri tasemel karjääri esimese poodiumikoha noppinud profirattur Madis Mihkels naudib praegu väikest puhkust, kuid sihib juba uusi kõrgusi. Mai viimasel päeval 22. sünnipäeva tähistav Mihkels ihkab startida sel suvel Tour de France'il.​

Hooaja esimeste sõitudega jääb Mihkels rahule. «Klassikutel oli vorm tegelikult hea ja hetkel on väike puhkeperiood. Pettunud ma otseselt ei ole, aga tulemused olid keskmised. Midagi suurt ei tulnud, aga kehv ka polnud. Maikuu teises pooles hakkan uuesti võistlema Prantsusmaal,» selgitas Mihkels, kes praegu naudib aega sõprade ja lähedaste seltsis.

Jaanuaris ametlikult Monacosse kolinud Mihkels on kodumaal aga sünnilinna Tartu vahetanud välja Tallinna vastu. Kas Lõuna-Eesti kuppelmaastik poleks profiratturile treenimiseks parem paik? Vastus on palju elulisem. «Lennujaam on lähedal, hoiab aega kokku. Ja kui aus olla, siis ega mul pole väga vahet, kas sõita Lõuna- või Põhja-Eestis, minu jaoks on need kõik ühtlaselt siledad,» naljatles Mihkels.

Märtsi lõpus tõusis Mihkels karjääris esimest korda pjedestaalile World Touri võistlusel, kui tuli kolmandaks Brugge – De Panne'i ühepäevasõidul. Kas ta peab seda ka oma senise profikarjääri parimaks saavutuseks? «Jaa, kindlasti. Mul tegelikult polnud kuni selle võistluseni üheltki ühepäevasõidult poodiumikohta,» vastas Mihkels.

Madis Mihkels ühel esimesel võistlusel EF Education–EasyPosti särgis, kui 19. veebruaril toimus Portugalis Algarve velotuuri esimene etapp.

Aastaga on toimunud selge edasiminek

Maailma ühel kuulsamal ühepäevasõidul Pariis–​Roubaix'l sai Mihkels eelmisel aastal, kui kuulus veel Intermarché–Wanty meeskonda, kümnenda koha. EF Education–EasyPosti asutaja ja tegevjuht Jonathan Vaughters ei teinud enne hooaja algust saladust, et ühel aastal suudab Mihkels selle klassiku ka võita, kuid tänavu tuli leppida 14. kohaga.

Tuska valmistas fakt, et raske munakivilõigu, vähem kui 100 km enne finišit, pidi ta läbima tühjaks jooksva rehviga, mis kukutas ta liidritest kaugele. «Täna olid elu jalad,» teatas ta vahetult pärast võistlust ning uskus, et sellest piisanuks esiviisikusse sõitmiseks.

Nüüd on ta pettumusest üle saanud ning pole eesmärke madalamaks lasknud, pigem vastupidi. «Kui võrdlen enda konditsiooni, kuidas end Roubaix'l tundsin, kuidas ma mängus sees olin, siis oli aastaga toimunud selge edasiminek,» analüüsis ta.

2023. aastal elu esimese profilepingu sõlminud Mihkels astus olulise sammu edasi novembris, kui tuli avalikuks, et ta on sõlminud EF Education–EasyPostiga mitmeaastase lepingu. Mille poolest erineb USA profitiim Belgia omast? «Eks peamine vahe tulebki rahalistest vahenditest. Iga asja tehakse ikka natuke kõrgemal tasemel, puudutab see näiteks varustust, rohkem vaeva nähakse aerodünaamika kallal, testitakse. Aga üleüldine tiimi ülesehitus on võrdlemisi sarnane, ma ütleks,» rääkis Mihkels.

Võttes arvesse Mihkelsi noorust, siis on ka EF Education andnud märku, et temast tahetakse vormida järgmiste aastate jooksul meistersprinter. Aastaid Eesti esirattur olnud Rein Taaramäe arvab, et Mihkelsist võib tulevikus saada tõesti üks parimaid ühepäevasõitjaid, nagu Peter Sagan või Mads Pedersen. Mida kostab sellise võrdluse peale Mihkels? «Ma hetkel näen, et mul on veel samm sinna astuda, siis ma võin samal tasemel sõita, nagu need mehed. Ma loodan seda lähiaastate jooksul teha,» ütles Mihkels, kes ka Taaramäega tihedalt suhtleb.

Rein Taaramäe: Madist ei sallita ratturite seas, sest ta ei kingi kellelegi midagi

Rein Taaramäe

Maanteerattur Rein Taaramäe usub, et sõber Madis Mihkelsist saab üks maailma tippsprintereid, kuid manitseb noort ametivenda, et kui kõik asjad ei lähe kohe ootuspäraselt hästi, siis tasub samm tagasi astuda.

38-aastane Taaramäe alustas tänavu oma karjääri 18. profihooaega, kuid tipptasemel World Touri kuuluva tiimi asemel pedaalib ta aste madalamal, kontinentaalsarjas osalevas Jaapani meeskonnas Kinan Racing Team.

Mihkelsiga hakkas ta läbi käima 2023. aastal, kui mõlemad kuulusid Intermarché–Wanty meeskonda. Ta pole ka varasemates intervjuudes salanud, et ennustab Mihkelsile kõrget lendu.

«Kõik uksed on tema ees avatud. Ma usun, et ta pürgib reaalselt maailma üheks parimaks ühepäevasõitjaks. Nagu näiteks Peter Sagan või Mads Pedersen,» käis Taaramäe välja slovaki ja taanlase nimed, kes on kahe peale võitnud kamaluga ühepäevaklassikuid ja saanud suurtuuride etapivõite. 35-aastasel Saganil on 12 Tour de France'i etapivõitu, lisaks on ta kolmekordne maailmameister.

Tulles tagasi Mihkelsi juurde, avaldas Taaramäe, et noor eestlane pole teistele sprinteritele lihtne vastane. «Ta on ülimalt vastupidav, kiire ja ka ülimalt kartmatu uljaspea. Ma tean, et teda ratturite seas väga ei sallita, sest Madis ei kingi kellelegi midagi. Olenemata, kes on tema kõrval, ta oma kohta ei loovuta, vaid vastupidi.

Ta üritab end maailma esinumbrite vahelt ikka aina rohkem ettepoole võidelda ja ta on endale juba mingi au teeninud, à la «selle mehega kaklema minna ei taha, sest ta on kukepoksis liiga osav ja hea».»

Taaramäe tunnustab Mihkelsit, et vaatamata noorele eale näitab ta väga küpset olekut. «Tiimivahetus ja head tulemused on talle enesekindlust juurde toonud. Näen, et ta hakkab lapseeast välja kasvama. Kui ta enne tegi asju väga palju tunde pealt ja elu polnud ainult rattasport, siis ma näen, et nüüd ta proovib grammike rohkem teaduse poole minna ja tundub, et tiim on talle teenäitajaks.

EF ei toimeta võib-olla paremini kui Intermarché, aga teistmoodi. Ja seega on Madise treeningud teistsugused ja ta keskendub praegu kõigeks enam kui varem. Ta elu on üha enam ainult rattasport, mis on õige, sest ta on peatselt oma potentsiaali tipul. Nii vanuse kui plaanide osas,» arvas Taaramäe.

Vanema kolleegina pani Taaramäe aga ka Mihkelsile üht-teist südamele. «Soovin tuult tiibadesse ja õnne, aga siiski manitsen, et hoidku oma tunnetus alles. Seda ei saa õppida, see tuleb emapiimaga. Ja kui asjad ei peaks mingi hetk toimima, siis on tark sammuke tagasi astuda ja meenutada lihtsat ja toimivat. Loodan, et ta saab hakkama, olen alati nõu ja jõuga tema jaoks olemas, nii heas kui halvas.»

Tahaks startida Tour de France'il

Vähem kui kahe nädala eest toimunud Pariis–Roubaix'lt jõudis ta Eestisse tagasi õigel hetkel ning sai osa ka paariks päevaks saabunud südasuvisest ilmast. Nüüd on aga olud jälle sombused ja jahedamad, kas see tippvormi suunas liikuvat ratturit ei kohuta?

Madis Mihkels Pariis–​Roubaix' ühepäevasõidul.

«Ega Euroopas pole ka aasta läbi suvised või kevadised ilmad. Üldjuhul on ratturid ikkagi sellise sombuse ilmaga ka harjunud,» rääkis Mihkels, kes startis täna uduvihmas Tallinnast viietunnisele rattatreeningule.

Eestis väntab ta pedaale reeglina üksi. Mitte et poleks piisavalt tugevaid treeningpartnereid võtta, vaid nemad on sel ajal koolipingis või tööl, kui Mihkels oma ringe teeb. Mõne nädala pärast pühib ta kodumaa tolmu jalgelt ning jätkab ettevalmistusi järgmiseks hooaja faasiks Lääne-Euroopas.

Praeguse plaani põhjal on selge, et Mihkelsi kalendrisse kuulub ka üks suurtuur. Mullu tegi ta suurtuuride debüüdi Giro d’Italial, seekord ta 9. maist kuni 1. juunini toimuval katsumusel ei stardi.

Valikus on kesksuvine Tour de France ja augusti viimastel päevadel algav La Vuelta. Otsuse, millisel suurtuuril ta lõpuks stardib, langetab klubi, kuid kui Mihkels saaks ise valida, langeks kaalukauss kindlasti Prantsusmaa velotuuri kasuks.

«Sel aastal on seal sprinteritele suhteliselt palju võimalusi. Aga milline mu täpne ettevalmistus saab olema, ma veel täpselt ei tea. See sõltub sellest, millal minu osalemine tuuril lukku lüüakse,» selgitas Mihkels.

Kommentaarid
Tagasi üles