Skip to footer
Saada vihje

Portugalis tõotab tulla aasta vingeim WRC-ralli

Ott Tänakul on Portugali rallilt rohkem kogemusi kui üheltki teiselt MM-etapilt. Sel nädalal stardib ta seal 14. korda. Koos kaardilugeja Martin Järveojaga on seal triumfeeritud vaid korra, aasta siis oli 2019.

Hooaja viiendal MM-etapil on stardirivis rekordarv Rally1-autosid, WRC2-sarja punktidele sõidab aga ligi 50 autot. Kõik koostisosad, et kokku panna aasta seni vingeim MM-ralli, on Mandri-Euroopa kõige läänepoolsemal võistlusel paigas.​

Portugal on traditsiooniliselt olnud rallihooaja kevadekuulutaja. Nii ka tänavu ja võib öelda, et äratuskell on korralik. Kuigi Rally1-autodega sõitjate puhul suuri üllatusi pole, siis märgivad 12 tippklassi autot rekordi kordamist. Sama palju oli neid stardis ka 2022. aastal Hispaania MM-etapil.

Rally1-autoga võistleb kogu MM-sarja punktitabeli esikümme, lisaks vaid kahel rallil punkte teeninud Josh McErlean ja Rally1-autoga teeb debüüdi nn härrasmeessõitja, 55-aastane portugallane Diogo Salvi (mõlemad M-Sport).

Aasta teisel kruusarallil võib otsustavaks saada reedene võistluspäev. Kokku 345 katsekilomeetrist sõidetakse avapäeval umbes pool ehk pea 150 km. Lisaks ei satuta ränkraskel päeval ralliparki ning autodele ei saa teha põhjalikku hooldust, kuid ette on nähtud kaks nn kaughooldusala (ingl remote service).

Avapäeval on kavas pea 150 km kiiruskatseid, kuid täiemahulist hoolduspausi lõunal pole. Küll on päeva jooksul võimalik kahel korral käia kaughooldusalas, kus mehaanikud ei saa ralliautodel suuri parandustöid ette võtta. See on parem kui täiesti hooldusvaba võistluspäev.

Avapäeval peavad nn teepuhastaja rolli täitma Toyotad – Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä –, valitsev maailmameister Thierry Neuville (Hyundai) alustab kolmandana, mis pole ka enam kui 25-kraadilises soojas ja kuivas ilmas just eriline meelakkumine.

Neljandana stardib katsetele Sébastien Ogier (Toyota) ja viiendana Ott Tänak (Hyundai), mis võib osutuda pea et ideaalseks lähtepaigaks. Kanaaridel Lõuna-Korea tiimile kaela sadanud pettumus ja nelikvõidu võtnud Toyota paremuse tunnistamine on kaelast pühitud.

«Ausalt öeldes me pole oma vormi pärast kruusarallidel eriti palju mures olnud. Usun, et meil on enne järgmist asfaldivõistlust aega, et korrektuure teha ning ilmselt pole Kesk-Euroopa ja Jaapan ka väga sarnased Kanaaridega. Igatahes, kui suudame näidata sama minekut nagu Toyota, siis läheksid võitlused palju põnevamaks,» oli Neuville DirtFishile antud intervjuus lootusrikas.

AJAKAVA

Neljapäev, 15. mai

10.01 Testikatse Baltar 5,72 km

21.05 SS1 Figueira da Foz 2,94 km

Reede, 16. mai

09.35 SS2 Mortágua 1 14,59 km

11.05 SS3 Lousã 1 12,28 km

11.53 SS4 Góis 1 14,3 km

12.41 SS5 Arganil 1 14,41 km

15.05 SS6 Lousã 2 12,28 km

15.53 SS7 Góis 2 14,3 km

16.41 SS8 Arganil 2 14,41 km

19.05 SS9 Mortágua 2 14,59 km

20.35 SS10 Águeda–Sever 15,08 km

21.20 SS11 Sever–Albergaria 20,24 km

Laupäev, 17. mai

09.35 SS12 Vieira do Minho 1 17,69 km

10.35 SS13 Cabeceiras de Basto 1 19,91 km

12.25 SS14 Amarante 1 22,1 km

17.05 SS15 Vieira do Minho 2 17,69 km

18.05 SS16 Cabeceiras de Basto 2 19,91 km

19.55 SS17 Amarante 2 22,1 km

21.05 SS18 SSS Lousada 3,52 km

Pühapäev, 18. mai

08.43 SS19 Paredes 1 16,09 km

09.48 SS20 Felgueiras 1 8,81 km

10.35 SS21 Fafe 1 11,18 km

11.58 SS22 Paredes 2 16,09 km

13.03 SS23 Felgueiras 2 8,81 km

15.15 SS24 Fafe 2 11,18 km

Hyundai ihkab saada tagasi reele

Kõigi seni peetud nelja MM-ralli võidud on läinud Toyota meeskonda (kaks võitu Evansile, üks Ogier'le ja Rovanperäle), kuid esimest korda kruusarallil võtab konkurent Hyundai kasutusele uuenduskuuri läbinud i20 Rally1-auto ning loodab sellega Yaris Rally1-le anda kõva lahingu. Ja mitte ainult, eesmärk on võidelda esikoha nimel.

Valitsev maailmameister Thierry Neuville tahab kruusal leida õige kiiruse.

«Rootsis oli meie autol piisavalt hoogu, saame näha,» tõdes tänavu Hyundaiga liitunud Prantsusmaa sõitja Adrien Fourmaux, kes viitas aasta ainsale talverallile, kus meeskond oma uuenenud ralliautoga debüteeris. Tuleb välja, et lumel ja kruusal kasutavad autod võrdlemisi sama seadistust ning sealt saadud hea emotsioon annab tiimile enesekindlust ka Portugaliks.

Kui enne Kanaare sai ühe testralli asfaldil teha Neuville, siis enne Portugali oli kord Fourmaux' käes. Prantslane lobises ka kodumaa meediaesindajatele välja, et mõne järgmise kruusaralli eel jõuab kord ka Tänakuni.

Hyundai on pannud Portugali rallile suured panused ning avaldanud, et nende plaan on rünnata Toyota ainuvõimu.

«Tiimina vajame head tulemust. Peame röövima Toyotalt ja Elfynilt punkte, sest tal on sarjas suur edumaa. Me ei ole suutnud temaga võidelda nii, nagu oleksime tahtnud. Elfyn on peamine vaenlane ja me tahame Portugalis võita ka Kalle Rovanperät,» ütles Neuville pressiteates.​

WRC sõitjate punktitabel 4/14

1. Elfyn Evans (Toyota) 109

2. Kalle Rovanperä (Toyota) 66

3. Thierry Neuville (Hyundai) 59

4. Sebastien Ogier (Toyota) 58

5. Ott Tänak (Hyundai) 57

6. Adrien Fourmaux (Hyundai) 44

Meeskondlik punktitabel

1. Toyota 208

2. Hyundai 157

3. M-Sport Ford 58

Must hobune tuleb M-Spordist

Tänak, kel on Portugali rallilt rohkelt kogemusi, tegi ta just seal 2009. aastal oma MM-debüüdi, on selle võistluse ka korra võitnud, aasta oli siis 2019. Kanaaridel sai ta kirja hooaja kõige kehvema tulemuse, kui lõpetas kuuendana, Portugalis on eesmärk tõusta taas suurde mängu.

Ott Tänak

«Iga ralli eesmärk on heidelda tipus, aga sa oled vaid nii hea kui su viimane tulemus. Meie puhul polnud see kõige tugevam. Peame pea maas töötama ja tippu naasma,» ütles saarlane Hyundai pressiteenistuse vahendusel.

Nii nagu Kanaaride ralli eel, räägitakse ka nüüd Hankooki rehvidest, mis on MM-sarjas kasutusel esimest aastat. «See on juba viies ralli sel aastal, kus meil on uued rehvid. Peame neist maksimumi välja võtma,» rääkis Tänak. Varem sõideti aastaid WRCs Pirelli rehvidega.

Musta hobusena võib Portugalis suurde mängu sekkuda lätlane Mārtiņš Sesks. M-Spordi Ford Puma Rally1-autoga sõitev lõunanaaber tegi eelmisel aastal tippkonkurentsis kolm starti, tänavu on ta küll osalenud vaid Rootsi talverallil, kuid kruusal oma kiirust tõestanud Sesksil on Portugalis reedel kasutada 10. stardipositsioon.

Vahetult Tänaku ees startiv kaheksakordne maailmameister Ogier läheb Portugalis jahtima oma seitsmendat esikohta, ühtlasi on ta Portugali MM-etapi valitsev võitja. Vana kavala rebasena on ta küll enne võistlust üritanud oma aktsiaid alla hinnata ning toonud välja, kui palju aega on tal viimasest kruusarallist Rally1-autoga möödas, kuid mullu tuli ta Portugalis võidumeheks just startides avapäeval viiendana. Meenutagem, et samalt positsioonilt alustab seekord Tänak.

Mārtiņš Sesksi tänavune ainus start Rally1-autoga toimus Rootsi talverallil.

«Minu viimane kruusaralli oli oktoobris Tšiilis. Autoga ja rehvidega on selle aja jooksul palju muutunud ning minu Portugali-eelne test toimus keerulistes ilmastikuoludes. Oli tore eelmisel aastal Portugalis kuues võit saada ja oleks imeline, kui suudaksime võitu taas korrata,» arvas Ogier enne oma 195. WRC-starti.

Selle statistilise näitajaga on 41-aastane prantslane enim MM-ralli starte teinud sõitjate edetabelis kolmas, vaid ühe ralli rohkem on sõitnud vanameister Carlos Sainz. Tabelit juhib 211 stardiga Jari-Matti Latvala.

Portugalis stardib viis Eesti rallipaari

Robert Virves

Lisaks Ott Tänakule ja Martin Järveojale tuiskab rajale veel mitu Eesti ekipaaži. Rally2s püüavad kõrget kohta Romet Jürgenson – Siim Oja (M-Sport Ford), Robert Virves – Jakko Viilo (Škoda) ja Georg Linnamäe – James Morgan (Toyota) ning JWRC arvestuses Ralf Joosep Nõgene – Aleks Lesk (Ford).

Kui Kanaaridel sõitis WRC2-punktidele neist vaid Jürgenson, siis Portugalis sihivad punkte kõik kolm rallipaari. Robert Virvese jaoks märgib see esimest MM-starti Toksport Škoda meeskonna eest ja tänavu kahel WRC2-etapil startinud saarlane läheb punktiarvet avama.

Senise karjääri jooksul on Virves Portugalis tulnud omas arvestuses kahel korral poodiumile, kui oli 2021. ja 2022. aastal JWRC-klassis kolmas. Senine ainus WRC2-start Portugalis toimus 2023. aastal Fordiga ja lõppes katkestamisega.

Georg Linnamäe

Georg Linnamäe stardib Portugali MM-rallil viiendat korda, neist kolm on toimunud Rally2-autoga. Parimal juhul on ta lõpetanud WRC2-klassis kaheksandana ja see leidis aset mullu.

Valitsev juunioride maailmameister Romet Jürgenson stardib Portugalis esimest korda. Viimane MM-ralli Kanaaridel läks avapäeval luhta rajapiirdesse sõitmise tõttu, kuid aasta esimesel kruusarallil tahab ta vigu parandada.

Ralf Joosep Nõgene jaoks on Portugali teed juba tuttavad, kaks aastat tagasi osales ta kokku viiel kohalikul võistlusel. Tänavune start tähistab aga tema jaoks esimest võistlust Portugalis neljaveolise Rally3-autoga. JWRC avaetapp Rootsis lõppes tema jaoks juba enne, kui see alatagi jõudis, sest enne avakatset purunes Ford Fiesta kütusepump ja korralikult hakati kihutama alles laupäevast.​

Kommentaarid
Tagasi üles