Tüli Rally Estonial: kas Läti äss tegi sohki või õpetas kaaslast

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Janis Vorobjovs.
Janis Vorobjovs. Foto: Ray Põder

On juunikuu viies päev. Rally Estonia korraldajate hulka kuuluvad Silver Kütt ja Margus Kiiver liiguvad koduse autospordi suursündmuse esimesel kiiruskatsel ja teevad bülletääni jaoks pilte, kui korraga köidab nende tähelepanu must Mercedese maastur.

Auto roolis tunnevad nad ära Läti ühe tugevaima rallimehe Janis Vorobjovsi. Selleks hetkeks on käesoleva nädala reedel ja laupäeval sõidetava ralli stardini aega vähem kui poolteist kuud ja tulevastel võistlejatel rajaga tutvumine rangelt keelatud.

Vorobjovs, mõistes, et ta tunti ära, peatab masina ning selgitab, et näitab oma õpilasele Dmitri Tagirovile ja tema kaardilugejale, kuidas Lõuna-Eesti keerulistel teedel kiiruslegendi koostada.

Omapäi tegutsedes oleks see ränk reeglite rikkumine – rallimaailmas võrreldakse seda isegi dopinguga.

Reeglites on kirjas, et alates võistluse juhendi avaldamise hetkest ei tohi võistlejad kiiruskatseteks mõeldud teedel liigelda. Rally Estonia juhend avaldati 11. mail.

Võiks ju eeldada, et vahelejäämine tähendab seda, et Vorobjovsil ja Tagirovil pole seekord ralli starti asja. Tänase seisuga on aga mõlemad mehed võistlejate nimekirjas. Paljudes Eesti rallimeestes tekitab see suurt pahameelt.

«Reeglite järgi on sellise rikkumise eest ette nähtud võistluskeeld,» tõdes Eesti parimate kaardilugejate hulka kuuluv Kristo Kraag. Rally Estonia korraldajad pole aga sellist otsust langetanud ning Kraagi teada olevat võistluste žürii seda meelt, et patustajatel lubatakse ikkagi startida. «Nende arvates rikkumist pole.» Žürii koguneb asja arutama reede pärastlõunal.

Tegelikult pole selles loos kaugeltki kõik must ja valge. Ilmselt ei vaidle keegi vastu, et Vorobjovsi ja Tagirovi tegu polnud sportlikus mõttes aumehelik. Nende karistamise muudab aga keeruliseks või suisa võimatuks fakt, et neil oli oma tegevuseks võistluste juhi Aivar Partsi luba.

«Andsin tõesti loa, mis kehtis ralli esimese kiiruskatse kolmekilomeetrise lõigu kohta. Vorobjovs ja Tagirov võisid seal viibida kaks tundi,» tunnistas Parts. «Tagirov ei oska oma kaardilugejaga meie teede trampliinide kohta legendi koostada. Mullu tegi ta just sellel lõigul avarii ja lõpuks lõhkus oma auto täiesti ära. Nüüd rääkis ta juba talvel, et soovib tulla siia õppima – vastasel korral pole mõtet rallil startida ja autot lõhkuda. Meie inimesed arvavad, et nad kirjutasid seal legendi, kuid tegelikult midagi sellist polnud. Nad peatusid trampliinide juures, joonistasid teele kriipse ja vaatasid, kuidas valida trajektoore. Tegemist oli puhta koolitusega.»

Tagantjärele tarkusena möönis Parts siiski, et ilmselt polnud loa väljastamine kõige õigem tegu. Mitmed rallide korraldamisega seotud inimesed nimetasid aga võistluste juhi tegu lihtsalt inimlikuks eksimuseks. Ilmselt sattuski Vorobjovs oma nahaalse küsimisega õigele ajale, mil Parts oli kõiksugu tegemistega hõivatud ja andis oma nõusoleku pikema järelemõtlemiseta. Esialgne luba antigi suuliselt telefonitsi.

Kraagi hinnangul ei pea aga sellised seletused paika ja tegemist on lihtsalt sohitegijaga. Ta juhtis tähelepanu, et ebaausate võtete kasutamine on Vorobjovsi tiimi jaoks tavaline. Hiljuti otsustas Venemaa Autospordiliit tühistada Tagirovi tulemuse riigi meistrivõistluste etapil, kuna tema auto ei vastanud tehnilistele tingimustele. Tagirovi auto ettevalmistuse eest hoolitseb aga just Vorobjovsi meeskond…

«Meie noored rallimehed on asjade sellisest käigust eriti nördinud. Nad on isegi ähvardanud, et kui Vorobjovs pääseb Rally Estonial rajale, sõidavad nemad küll üle stardipoodiumi, kuid jätavad autod seejärel seisma,» rääkis Kraag.

Kogu loo muudab keerulisemaks seegi, et Rally Estonia on ühtlasi ka Läti meistrivõistluste etapp. Väidetavalt on sealne alaliit Vorobjovsi tegu arutanud, kuid suurt süüd ei leitud. Nende argument on selge – võistluste juht andis loa, järelikult ei saa olla mahavõtmisest juttugi.

Väidetavalt on võistluse korraldajad konsulteerinud ka rahvusvaheliste ringkondadega, kuid sealtki on tulnud selge sõnum: kui eksimus tuli korraldajate leerist, pole õige sõitjaid karistada.
Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava ei tõtanud žürii võimalikku otsust ennustama.

«Kaasasime žüriisse Soomes väga hinnatud Risto Franki, see annab juurde rahvusvahelist kompetentsi. Otsustamine käib aga vastavalt protseduurireeglitele – milline otsus langetatakse, ei oska ma öelda,» sõnas Aava. Žürii on rahvusvaheline, selle tööd juhib Juhan Mänd, ent sinna kuuluvad ka Läti ja Venemaa esindaja.   
 

Tagasi üles