Kuningas Loeb taandub suurest rallist meistrina

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tandem Sebastien Loeb – Daniel Elena on maailma ralliradu valitsenud viimased 9 aastat.
Tandem Sebastien Loeb – Daniel Elena on maailma ralliradu valitsenud viimased 9 aastat. Foto: AFP/SCANPIX

Viimasel kümnendil suveräänselt autoralli MM-sarja valitsenud Sebastien Loeb kihutas nädalavahetusel koduteedel peetud Prantsusmaa rallil taas võidule ja tagas endale sellega võimaluse taanduda suurest mängust parimal võimalikul moel – üheksakordse maailmameistrina.

«Tunne on uskumatu,» sõnas Loeb, kes kindlustas üheksanda järjestikuse tiitli kaks etappi enne hooaja lõppu. «Unistasime ralli algul niisugusest hetkest, kuna saime seda juba kahe aasta eest siin korra kogeda. Atmosfäär oli nende suurepäraste fännidega imeline juba tookord ja on ka praegu.»

Loeb, kes avalikustas enne Prantsusmaa osavõistlust, et võistleb järgmisel hooajal vaid maksimaalselt viiel MM-etapil, tegeles nooruspõlves hoopis võimlemisega ja istus ralliauto rooli suhteliselt hilja, alles 21-aastasena. Tõsi, juba tema esimesed kolleegid on hiljem meenutanud, et noor Sebastien paistis silma hulljulge sõidustiiliga.

Paradoksaalsel moel on aga aastate jooksul Loebi firmamärgiks saanud just puhta joonega ja äärmiselt väheste vigadega, kuid ülikiire sõit. Alustuseks asfaldispetsina silma torganud noor prantslane võitis 2001. aastal esimest korda peetud JWRC-sarja ning kimbutas MM-rallidel ka maailma tippe, teenides 2002. aastaks põhisõitja koha MM-karusselliga liitunud Citroëni meeskonnas.

Alati koos Elenaga

Kaks aastat hiljem vaigistas Loeb kogu rallimaailma, tulles veenva ülekaaluga esmakordselt maailmameistriks ja tõestades esimese mitteskandinaavlasena lumist Rootsi rallit võites, et asfaldieksperdist on saanud kiire mees igal teekattel. Järgnev on ajalugu – Loeb on MM-sarjas domineerinud viimased üheksa aastat, kusjuures näiteks 2006. aastal ei seganud tiitli võitmist ka rangluumurd ja neli sõitmata jäänud rallit. 2005. aastal võitis ta aga ajaloos esimest korda Prantsusmaa rallil kõik kiiruskatsed ning on aastate jooksul enda nimele korjanud pea kõik võimalikud rekordid – enim punkte, enim poodiumikohti ja mõistagi enim võite.

75 võidetud MM-ralli juures on Loeb jäänud truuks nii Citroëni meeskonnale kui ka oma kaardilugejale Daniel Elenale. Ehkki väiksematel rallidel istub Loebi kõrval sageli hoopis tema naine Séverine, kuulub kogu MM-etappidel saavutatud au täies mahus ka Elenale. «Nüüd on kõik. Ilus seiklus jõudis lõpule… kuigi Sebastieniga ei või ju iial teada,» naljatas Loebist aasta vanem Elena, kes on temaga koos sõitnud alates 1998. aastast.

Kuigi järgmist hooaega plaanib Loeb siiski alustada koos kõigi teiste konkurentidega jaanuaris Monte Carlos ega tõmba rallikarjäärile veel täielikult joont alla, tunnistab ta, et ei jõua enam täismahus hooaega kaasa teha.

«Otsus sündis raskelt, aga tõtt-öelda olen MM-sarja ajakavast pisut väsinud. Testiperioode, rajaga tutvumisi ja kõike muud sellega seonduvat arvestades veedan liiga palju aega perest lahus,» selgitas ta.

Mõtteis turismiautod

Samas ei tähenda see, et prantslase motivatsioon kaduma hakkaks. «Armastan endiselt sõitmist ja võitmist. Ühelt poolt tunnen, et mul jagub ikka veel kiirust, aga samas ei taha ma ka liiga kauaks võistlema jääda,» ütles ta. Karjääri jooksul ka legendaarsel Le Mansi pikamaasõidul muljetavaldava teise koha saavutanud ning mitut puhku vormel-1 autosid testinud Loeb võib uue väljakutse leida hoopis turismiautode sarjas, millega Citroën kavatseb praeguste plaanide järgi liituda 2014. aastal. «Kui hakkasime rääkima minu tulevasest rollist Citroëni saadikuna, sain kiirelt aru, et täielikuks rahuloluks peab see roll olema aktiivne. Arvestades, et olen alati tahtnud veel rohkem ringrajasõitu proovida, tundus turismiautode MM parim variant,» märkis Loeb.

Kas Loeb on aga lisaks rekordimehe staatusele ka tõepoolest kõigi aegade parim rallisõitja? Pole ju saladus, et võrreldes autoralli kuldaegadega kipub viimastel aastatel konkurents aina hõredamaks jääma. Kahekordsel maailmameistril Marcus Grönholmil on sellele küsimusele vastus valmis. «Jah, Loeb on parim. Olen oma karjääri jooksul paljude kiirete meestega võidu sõitnud – Colin McRae, Carlos Sainz, Tommi Mäkinen… Kuid mitte keegi pole suutnud nii pika aja jooksul pidevalt sellist kiirust näidata,» põhjendab soomlane.

Tänak noppis väärt punkte, kuid ei jäänud endaga rahule  

Ford Fiesta rooli keerav Ott Tänak lõpetas Prantsusmaa MM-ralli kuuenda kohaga. Probleemivaba sõitu kroonis viimasel päeval saadud katsevõit ja selle eest teenitud kolm MM-punkti, mis koos kuuenda koha eest saadud kaheksa punktiga kergitas eestlase MM-tabelis 9. positsioonile. Sellegipoolest leidis Tänak ise pärast rallit palju parandamist vajavat.

«Oli väga raske võistlus. Me ei suutnud algusest peale õiget rütmi leida, sest pärast Saksamaa asfaldirallit ei ole meil testimisvõimalust olnud,» kommenteeris Tänak M-Spordi pressiteenistuse vahendusel. «Katsevõiduga olen muidugi väga rahul, sest meil õnnestus distants läbida ainsatki viga tegemata. Aga samas olen kindel, et näitasin Saksamaal paremat kiirust kui siin,» märkis Tänak.

Eestlane kurtis kõigil kolmel päeval liialt aeglase kiiruslegendi üle, mis sobinuks küll kruusarallile, ent sundis asfaldil ülemäära ettevaatlikult sõitma. «Metsavahelised katsed olid väga kiired ja ilma korraliku legendita on raske õiget tunnetust leida. Samas paranes asi ralli käigus ja lõppude lõpuks peame nädalavahetusega rahule jääma,» leidis Tänak.

Tagasi üles