Saada vihje

Vormel-1 sari stardib kahe päeva pärast: kümme põnevamat muudatust (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kristjan Jaak Kangur
Copy
Vormel-1 sarja hooajaeelne test Barcelona ringrajal.
Vormel-1 sarja hooajaeelne test Barcelona ringrajal. Foto: SCANPIX

Vormel-1 sarja käesoleva hooajaga tehakse algust juba Eesti aja järgi ööl vastu reedet, kui Austraalias sõidetakse avaetapi esimesed vabatreeningud. Seekord pole kahe hooaja vahel suuri uuendusi tehtud, kuid muutusi mõistagi siiski on. Alljärgnevalt olgu üles loetud neist kümme olulisemat ja huvitavamat.

Uus ajasõit

Kvalifikatsiooni formaati muudeti vähem kui kuu enne hooaja algust väga ootamatult. Ametliku põhjendusena tahetakse sellega tõsta põnevust, samuti peaksid vähenema perioodid, kus rajal pole tippudest mitte kedagi.

Loe siit, kuidas ajasõidu uus formatsioon välja näeb.

Uus etapp

Hooaeg kasvab esmakordselt 21 etapi pikkuseks, sest kalendrisse on lisatud üks uus etapp – esimest korda kihutavad vormelid Bakuu tänavaringrajal. Aserbaidžaanis peetav, kuid ametlikult Euroopa etapi nime kandev osavõistlus toimub 19. juunil.

Uus võistkond

Viimati osales uus võistkond sarjas 2010. aastal, kui vormel-1ga liitusid Lotus, Virgin ja HRT. Nüüd on stardirivis Haasi võistkond ja see märgib 30 aasta möödumise järel USA võistkonna naasmist. Kokkusattumusena kandis ka too võistkond Haasi, täpsemalt Haas-Lola nime, ent midagi ühist kahel tiimil pole. Talviseid teste vaadates on Haasil lootust märksa parematele kohtadele kui eelnimetatud kolmel võistkonnal omal ajal õnnestus saavutada. Autot viib edasi Ferrari jõuallikas, sõitjad on varasema vormel-1 kogemusega Romain Grosjean ja Esteban Gutierrez.

Vormel-1 sarjaga liitub uus Haasi võistkond. FOTO: Scanpix
Vormel-1 sarjaga liitub uus Haasi võistkond. FOTO: Scanpix Foto: James Moy/James Moy Photography/PA Images

Uued sõitjad

Tänavu osaleb vormel-1 avaetapil kolm uustulnukat. Renault’ rooli keerab britt Jolyon Palmer, Manoriga teevad debüüdi Pascal Wehrlein ja Rio Haryanto. Palmer on ühtlasi järjekordne sõitja, kes käib isa jälgedes – Jonathan Palmer võistles sarjas aastatel 1983-89 ja pääses starti ühtekokku 83 etapil. Lisaks Palmerile on teise põlvkonna vormel-1 sõitjad sel hooajal veel Max Verstappen, Nico Rosberg ja sarja naasnud Kevin Magnussen.

Uus rahvus

Haryanto kaasalöömine tähendab seda, et vormel-1 pere saab enda ridadesse esmakordselt Indoneesiast pärit sõitja. Ühtlasi on Haryanto tänavu ainus Aasiast pärit sõitja.

Uus rehv ja rehvivaliku süsteem

Rehvitootja Pirelli on valmistanud selleks hooajaks üli-ülipehme (ultra-soft) rehvi. See kasvatab rehvitüüpide valiku viiele, sest endiselt on alles ka tavapärased kõvad, keskmised, pehmed ja ülipehmed rehvid. Uus toode on kiire ja mõeldud ennekõike tänavaradadel kasutamiseks.

Pirelli suurendas senist rehvivalikut. FOTO: Scanpix
Pirelli suurendas senist rehvivalikut. FOTO: Scanpix Foto: James Moy/James Moy Photography/PA Images

Võistkondadele on antud vabamad käed, iga sõitja saab nädalavahetuse jooksul kasutada 13 rehvikomplekti. Pirelli toob igale etapile kolm segu, mis tehakse avalikuks kaks nädalat enne etappi. Ajasõiduks määrab Pirelli tiimidele kasutamiseks kaks komplekti ning viimasesse kvalifikatsioonivooru jõudjad saavad lisaks kasutada kõige pehmemat rehvi. Võidusõiduks võivad sõitjad valida oma rehvid kolme etteantud segu seast, kuid sõidu jooksul tuleb segudest kasutada vähemalt kahte.

Uued raadioside reeglid

Tiimi ja sõitja vahelist raadiosidet on veelgi karmistatud. Reeglitesse kirjutati 31 punkti, millest on lubatud omavahel juttu teha. Rõhk on pandud sellele, et tiim edastaks sõitjale vaid infot, mis on oluline ohutuse tagamiseks või eriolukordadest teavitamiseks.

Uus väljalase

Igal autol on nüüd mulluse ühe asemel kaks väljalasketoru. Eesmärgiks on muuta vormelite hääl taas ligitõmbavamaks ja sõit publikule seeläbi vaatemängulisemaks.

Uued jõuallika osad

Kuna etappe on tänavu 21, saavad kõik sõitjad jõuallika olulistest osadest (sisepõlemismootor, turbo, kineetilist energiat säilitav KERS, soojusenergiat säilitav ERS ja elektroonikaplokk) enda kasutusse viis eksemplari mulluse nelja asemel. Selle piiri ületamisele järgneb sama karistus mis mullugi – sõitja tõstetakse stardirivis tahapoole.

Uued kaamerad

Autodele on kinnitatud tänavu uued ja paremad kaamerad, mis peaksid parandama avariide ja õnnetuste korral nende põhjuste analüüsimist.

Allikad: MTV Sport, Autosport

Tagasi üles