Vormel-1 sarjas võetakse kasutusele virtuaalne turvaauto

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vormel-1 sarja turvaauto.
Vormel-1 sarja turvaauto. Foto: SCANPIX

Vormel-1 võistkonnad ja Rahvusvaheline Autoliit (FIA) on andnud rohelise tule virtuaalse turvaauto süsteemile, mis võetakse praeguste plaanide kohaselt kasutusele juba 2015. aastal.

Virtuaalne turvaauto ehk VSC kujutab endast süsteemi, mis kehtestab teatud rajalõigule kiirusepiirangu. Seda rakendatakse juhul, kui toimunud avarii ei vaja turvaauto sekkumist. Vajadus niisuguse süsteemi järele kerkis eriti teravalt päevakorda tänavusel Jaapani GPl, kus Jules Bianchi sõitis kollaste lippude tsoonis rajalt välja ja põrkas kokku rajatraktoriga, mis toimetas kaitsepiirde taha mõni hetk varem samas kohas avarii teinud teist autot.

FIA katsetas uut süsteemi tänavuse hooaja lõpus Austini etapil, kus mõlema reedese vabatreeningu lõpus muudeti üks rajalõik virtuaalse turvaauto tsooniks. Sõitjad pidid selle lõigu läbima etteantud keskmise kiirusega.

Arvamused jagunesid toona siiski seinast seina. Näiteks Romain Grosjean leidis, et kiirust hoida oli keeruline. «Kontrollaeg muutub pidevalt – üheksa kümnendikku üle, kuus kümnendikku alla, kolm juurde, kaks maha… Süsteem näitas küll, kui pidin kiirust kahandama, aga kui näit roheliseks muutus, kadus ajavõrdlus ekraanilt,» selgitas prantslane.

Seevastu Pastor Maldonado kiitis uut süsteemi erakordselt lihtsaks. Sõitja ette ekraanile ilmunud kiirusenäitu dubleerib kõrvaklappidesse jõudev helisignaal, mis kõlab siis, kui kiirus läheb liiga suureks. «Kui on vaja kiirust vähendada, piisab selle teadmiseks piiksust. Ja kui kõik on korras, näitab seda ka ekraan,» sõnas Maldonado.

Pärast Austini etappi väljendasid ka teised sõitjat muret selle üle, et VSCle keskendumine häirib nende tähelepanu. Samuti võib juhtuda, et üks sõitja vähendab kiirust, taganttulija aga ei märka seda ning niisugusel juhul muutub kiiruste vahe erakordselt ohtlikuks. Küsimusi tekitas ka see, et VSC puhul poleks kiirusepiirangu tsooni algus rajal visuaalselt selgesti määratletav, see aga võiks omakorda kaasa tuua protestilaine.

Samas on enamik sõitjaid nüüdseks nõus, et oma põhimõttelt on VSC vajalik uuendus. Sestap katsetatakse seda veel 1. veebruaril Jerezis algavatel hooajaeelsetel testidel, et pisiprobleemidest vabaneda ja süsteemi sõitjatele lihtsamini mõistetavaks muuta. 2015. aasta esialgsetesse reeglitesse on VSC praegu juba sisse kirjutatud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles