Statistikapomm: Aasia rallidel on Järveoja Tänakust kogenum

Ott Tänak ja Martin Järveoja

FOTO: TGR

Täna saab läbi kaheksa-aastane paus ja maailma võimsaimad rallimasinad hakkavad taas kihutama Türgi pinnal. Võidusõidu asukoht on aga vahepeal muutunud, mis tähendab, et sisuliselt hüppavad rallituusad pea ees tundmatusse. Need on kõige olulisemad faktid enne MM-hooaja kümnendat rallit.

Türgi ralli pole piirkonna geopoliitiliste ebastabiilsuste tõttu WRC-sarjas olnud just kõige tihedam külaline. Aastatel 2003-2006, 2008 ja 2010 võisteldi Antalya ja Kemeri ümbruses. Tänavu võõrustab MM-tippe Marmarise linn.

Marmarise peamine vaatamisväärsus on kohalik kindlust, mille pani esmalt püsti Aleksander Suur ja hiljem ehitas uuesti üles sultan Suleiman. 60 aastat tagasi hävines suur osa linnast maavärinas.

2010. oli Türgis tegu segaralliga, kus kihutati kruusal ja asfaldil. Võit kuulus Sebastien Loebile, kes on kolme võiduga ka Türgi MM-etapi rekordiomanik.

Seitsmes Türgi ralli teeb sellest MM-sarja kõige noorema võistluse. Järgnevatest, Sardiinia ja Mehhiko rallidest, ollakse kõvasti maas – seal on kihutatud 14 korral.

Seitsmenda ralliga kerkib Türgi mööda Jaapanist ja Poolast – esimene peaks peagi Toyota tiimi koduvõistlusena MM-sarja naasma, viimase vahetasid türklased aga tänavuses võistluskalendris välja.

Tänavu on stardinimekirjas 52 ekipaaži.

Kokku läbitakse 875,34 kilomeetrit, millest 312,44 võistluskiirusel. Kiiruskatseid on kavas  17 ja pikim, 38,1 km Cetibeli teedel, äratab reede hommikul sõitjas esimese katsena üles.

Kuigi Türgi on väikese üle Bosporuse väina ulatuva tüki tõttu ka Euroopa riik, toimub ralli siiski Aasia pinnal. Viimati võisteldi MM-sarjas Aasias 2011. aastal, kui oli kavas Jordaania ralli. Eesti esiekipaažile Ott Tänak ja Martin Järveoja see aga pikk paus aga debüüti ei tähenda!

Tänak on varem Aasias ja Türgis võistelnud – ta osales ka 2010. aastal toimunud rallil, kus keeras 20. kiiruskatsel oma N-rühma Mitsubishi Lancer Evo X masina katusele. Enne õnnetust oli saarlane ralli üldarvestuses 9. kohal ja N-rühma masinate seas kindel liider.

Samalt võistluselt pärineb ka Järveoja varasem kogemus Türgist: koos Karl Krudaga kihutati JWRC ridades ja lõpetati ses arvestuses kuuendana, klassi võitjatest 57 minutit (!) ja üks sekundikümnendik maas. Kaks korda on Järveoja võistelnud ka Jordaanias.

Korraldajad on veetnud kevad-suve võistlustrassile jäävaid teid parandades ja tihendades, aga ees ootab siiski väga tolmune ja autot lõhkuv kruusaralli.

Sõitjatel on Türgis kasutada 32 kõva ja 16 pehmema seguga rehvi, millest võib kokku ära kasutada 32. Kuna tegu on MM-sarja jaoks tundmatu ralliga, on tavapärast rehvikvooti suurendatud ühe jooksu jagu.

Türgis peeti esmakordselt rahvusvahelist rallivõistlust juba 1972. aastal.

Kõige tuntum Türgi rallisõitja on Volkan Isik, kes osales aastatel 1998-2006 kokku 20 MM-rallil. Ta pole kunagi võitnud ühtegi kiiruskatset, rääkimata siis kokkuvõttes poodiumile jõudmisest. Isiki parim MM-tulemus pärineb 1999. aastast, mil ta lõpetas Hiina rallil oma Toyota Corolla WRC-l kuuendana.

Tagasi üles