Hääletuse lõpuni on jäänud

Vormeliuuendused muudavad sarja senisest tasavägisemaks

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

FOTO: Reuters

Siledad rehvid, kineetilise energia taastuv­süsteemi KERSi kasutuselevõtt, muudatused aerodünaamikas – vormel-1 sari tõotab tänavusel hooajal tulla viimaste aastate põnevaim.


Kõik need muudatused aitavad autospordi kuninglikul sarjal ellu jääda. Esiteks tänu sellele, et need vähendavad meeskondade kulutusi peaaegu kolmandiku võrra. Ja olukorras, kus Honda tiim on juba teatanud majandusraskustest ning F1 sarjast loobumisest, on see igati tervitatav. Isegi mitte tervitatav, vaid hädavajalik.



Ja teiseks seetõttu, et kõik need uuendused aitavad muuta vormel-1 sarja põnevamaks, kaasakiskuvamaks ning tasavägisemaks. Fännidele peaks see kindlasti meeltmööda olema.



«Küllap see grupp inimesi, kes neid muudatusi välja töötab, teab, kuidas möödasõiduvõimalusi suurendada. Mina igatahes pooldan neid,» arutles autospordispetsialist Rein Luik, kelle hinnangul on olulisimaks muutuseks siledate rehvide ehk slick’ide kasutuselevõtt. Viimati nähti neid F1 sarjas 1998. aastal.



KERS (pidurdamisel tekkiv soojus muundatakse ümber energiaks, millest järgnevad kiirendused saavad juurde lisajõudu) võeti mehe hinnangul kasutusele liiga vara. Aastakese oleks võidud seda veel testida ning tõhusamaks muuta.


Nurisemist on kuulda olnud siit ja sealt. «KERS peaks olema t


uleviku jaoks ja vajab kolm või neli aastat tööd. Ei ole võimalik teha kõike üleöö,» kurjustas Ferrari president Luca di Montezemolo.



Temaga nõustus ka Red Bulli sõitja Sebastian Vettel. «Ma muretsen uue süsteemi turvalisuse pärast. Kas see ikka on piisavalt ohutu, et seda võistlustel kasutada?» arutles nooruke sakslane. «Meeskonna jaoks on tähtis, et KERS oleks kiire ja selle peale saaks alati kindel olla. Mina aga arvan, et praegu alahindavad paljud ühte asjaolu:  kas süsteem on piisavalt ohutu?»



KERSi kasutamine tuleval hooajal on vabatahtlik, kuid see annab autole võitu 0,2–0,4 sekundit ringi kohta.



Ent need pole ainukesed muudatused. Kaugeltki mitte! Testikilomeetreid on vähendatud 10 000 kilomeetri võrra, mootor peab kahe GP-etapi asemel vastu pidama kolm etappi, välised osad, nagu haiuim, tiivake, tuulesuunaja, küljetiib ning esitiib, keelatakse ära.



Veelgi põhjapanevamad muudatused ootavad Luige hinnangul vormel-1 sarja ees aga 2010. aastal. Siis ei pea kõik tiimid kasutama küll samasuguseid mootoreid, nagu paljud kartsid. Kuid meeskonna enda ehitatud jõuallikas ei tohi olla kallim kui Cosworthi mootor, mida kõik saavad osta. Cosworthi esialgne hind on viis miljonit eurot komplekti eest.

Tagasi üles