Saaremaa rallile registreerus 147 ekipaaži, nende seas ka vanameister Murakas

Copy
Ken Torn on tänavu taas Saaremaa rallil stardis.
Ken Torn on tänavu taas Saaremaa rallil stardis. Foto: Pille Russi.

Täpselt nädala pärast antakse Kuressaare keskväljakul start 57. Saaremaa Rallyle. 11.-12. oktoobrini sõidetavale Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste ja Estonian Junior Challenge hooaja viimasele etapile registreerus 147 võistluspaari kaheksast riigist.

Võistlejaid ootab ees üheksa kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 104 katsekilomeetrit (asfaldil 14 protsenti). Ralli kogupikkuseks on 478,79 km. Avapäeval sõidetakse kolm ja teisel võistluspäeval kuus kiiruskatset.

«Võistlejate rivi sai pikk ja äge ning väga positiivne on näha noori proovimas Rally2-autot. Võistlustrass koosneb tänavu suuresti traditsioonilistest Saaremaa katsetest. Esimene päev on asfalti rohkem kui tavaliselt ning reede õhtul sõidetakse Oriküla katset paarisrajana, mees-mehe vastu. See tähendab, et Kuressaare linna vahel tänavu rallit ei sõideta.

Võistluse avamine ja lõpupoodiumi on nagu ikka Kuressaare keskväljakul, kuid autasustamise viime läbi laupäeva õhtul Kuressaare Spordikeskuses ralli järelpeo raames. Ma usun, et tulemas on põnev võistlus,» sõnas Saaremaa Rally võistluste juht Rasmus Uustulnd pressiteates.

Koduste meistrivõistluste hooaja viimase etapi stardirivi avab kahekordne Saaremaa ralli võitja Egon Kaur, kelle Hyundai i20 VRT auto kõrvalistmel võtab koha sisse Allan Birjukov.

«Mõte oli Saaremaal võistelda juba varakult, kuid kuna meil oli veel vaja Utena ralli ära sõita ja eelarve pole veel tänagi täitsa koos, et sõita, kuid selline see plaan on. Stardinimekiri on muljet avaldav ja kõik noored on endale viimaseks etapiks Rally2-autod saanud. Eks Ken Torn on võimsama autoga rajal, kuid äkki õnnestub ikka noortele konkurentsi pakkuda. Ootame põnevat võistlust,» ta ralli eel.

Numbri all 2 saavad stardi Saaremaa oma mehed Ken Torn / Kauri Pannas. Kui mullu pidi Torn koduteedel tunnistama kahe maailmameistri Ott Tänaku / Robert Virvese paremust, siis tänavu istub Torn pika pausi järel taas ühes autos Pannasega, kellega koos tuli Euroopa meistriks.

Nende soov on mõistagi Saaremaal võidutseda. «Tundub, et noortel on olnud edukas aasta ja nad saavad viimaseks etapiks väga head autod endale. Soov oleks muidugi koduralli võita, kuid nagu ka MM-rallidelt on näha olnud, siis vägisi ei saa midagi võtma minna.

Läheme teeme oma asja ning siis vaatame, et mis välja tuleb. Liialt ma sellele võidule ei mõtle. Võistlusauto on meil sama, millega Karl Peder Nordstrand võitis Paide Rally ja saame sellega võistluse eel ka testi ette teha,» sõnas ta.

Üheksa Rally2/R5 ekipaaži

Kui esimesed kaks võistlusautot on vaid EMV1 klassi kuuluvad Proto autod, siis stardirivi järgmised viis autot kuuluvad klassi EMV2 ja kõigis neis on istumas Eesti võistluspaarid.  Kokku on EMV2 klassis Saaremaal starti tulemas üheksa Rally2/R5-autodel võistlevat ekipaaži.

Võistlusnumbri 3 all saavad lähte tänavused EMV2 klassi Eesti meistrid Priit Koik / Kristo Tamm (Škoda Fabia Rally2 Evo), kelle järel Raul Jeets / Andrus Toom (Škoda Fabia RS Rally2), kes viimati võistlesid Saaremaal aastal 2021. Kogenud neliku järel on stardi saamas kolm Eesti autoralli tuleviku ekipaaži, kes kõik tegemas Rally2-autodega debüüdi.

Tänavused juunioride maailmameistrid Romet Jürgenson / Siim Oja ja Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk on võistlemas Toyota GR Yaris Rally2 autodega, mille valmistab ette RedGrey meeskond. Tänavused EMV3 klassi meistrid Patrick Enok / Silver Simm on stardis Soome meeskonna Printsport poolt ettevalmistatud Škoda Fabia RS Rally2-autoga.

«Esiteks olen väga tänulik oma toetajatele, et me saame sel aastal Rally2-auto ära proovida ja teha seda omale ikkagi piisavalt tuttaval rallil. See on hea võimalus Rally2-auto kiirusest aru saada, sest järgmine aasta ootab meid WRC2 ees ja siis on sinna lihtsam peale minna.

See, et seda teha Eesti meeskonna alt koostöös RedGrey ja LightGrey meeskondadega tundus loogiline. LightGrey on noorte meeskond, mille all Saaremaa sõitmas ka Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk. Tuleb äge võistlus ja ootan juba väga,» sõnas Jürgenson Rally2-debüüdi eel.

EMV3 klassis, kus nagu eelpool mainitud on tänavused meistrid selgunud, tuleb starti neli võistluspaari, kelle hulgas ka septembri teises pooles Poolas WRC Promoteri poolt loodud naistalentide programmis Beyond Rally osalenud Hanna Lisette Aabna, kelle Ford Fiesta Rally3-auto kõrvalistmel võtab koha sisse Rait Jansen. Hooaja viienda stardi teevad Toomas Triisa / Laur Merisalu (Ford Fiesta Rally3). Tiisa tegi möödunud aastal just Saaremaal sportralli debüüdi.

Kui EMV2 ja EMV3 klassides on tänavused meistrid juba selgunud, siis klassis EMV4 on veel medalid jagamata ja meistritiitli võimalus veel neljal võistluspaaril, kes kõik ka hooaja viimasel etapil kohal. Meistrivõistluste liidrina lähevad Saaremaal starti Mark-Egert Tiits / Jakko Viilo (Ford Fiesta Rally4), keda hakkavad püüdma kolmik - Jaspar Vaher / Sander Pruul (Ford Fiesta Rally4), Karl-Markus Sei Martin Leotoots (Peugeot 208 Rally4) ja Kevin Lempu / Hendrik Kraav (Ford Fiesta Rally4).

Hooaja kolmanda stardi teevad möödunud aastal Saaremaal EMV4 klassi võitnud Joosep Planken / Taavi Lassmann (Ford Fiesta Rally4). Eesti suurimal saarel selgub ka tänavune Estonian Junior Challenge sarja võitja, kus on tiitliheitlusse jäänud veel Tiits ja Lempu.

EMV5 klassis on 57. Saaremaa rallile registreerunud 23 võistluspaari, kelle hulgas ka tänavused meistrid Emīls Blūms / Didzis Eglītis (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes saavad avapäeval rajale numbri all 10.

Võistlusnumbri all 33 teeb oma karjääri 34. Saaremaa ralli stardi kahekordne legendaarse võistluse võitja Margus Murakas, kes oli esimest korda kaardilugejana Tehumardi rallil stardis 1983 ja piloodina kolm aastat hiljem. Murakast saab tänavu Tehumardi ja Saaremaa rallil läbi aegade enim starte teinud võistleja. Veel vähemalt aasta hoiab enda nimel läbi aegade enim starte teinud piloodi staatust Villu Mättik.

«Saaremaa ralli on kõige traditsioonilisem, kõige ikoonilisem ralli. Kõige-kõige! Rallil on põnev ajalugu. Saaremaal on olnud - nii Tehumardi kui ka Saaremaa rallil - kõik aastaajad. Me oleme sõitnud seal piikidega lumes, oleme sõitnud täiesti suverehvidega, palavas ja tolmustel teedel, nii et nähtavust polegi. Mul tuleb nüüd 34. Luban, et 35 panen kindlasti,» meenutas Murakas Rally.ee-le antud intervjuus Saaremaal sõidetud kordi.

Margus Murakas.
Margus Murakas. Foto: Madis Veltman

Nagu juba Eesti autoralli meistrivõistlustel välja kujunenud, siis võistluste suurima osalejatega klass on tagaveoliste EMV6 ja erand pole ka Saaremaa, kus võistlusele registreerunud 32 võistluspaari.

Võistlejate rivi avavad Toyota Starletiga sõitvad mehed, kellel mõlemal ette näidata ka Saaremaa ralli võit ehk Robert Virves / Raigo Mõlder. Viimati 2021. aastal võistlustingimustes rallil osalenud Mõlder tähistab koduteedel 20 aasta möödumist esimesest Saaremaa ralli stardist.

Kui Virves / Mõlder saavad võistelda n-ö pingevabalt, siis nende seljataga on kolmel võistluspaaril veel võimalus tulla tänavusteks klassi EMV6 meistriteks. Punktitabeli liidrina saavad hooaja viimase stardi Markus Abram / Rasmus Vesiloo (BMW Compact), kellest üheksa punkti kaugusele jäävad Taavi Niinemets / Esko Allika (BMW M3) ja neist omakorda punkti kaugusele Markus Tammoja / Henri Ääremaa (BMW M3).

Kui klassis EMV7 mahub hooaja viimase etapi eel esikolmik kümne punkti sisse, siis klassis EMV8, kus starti tulemas 25 ekipaaži lahutab Saaremaa ralli eel esimest kahte - Sander-Erik Tiits / Fredi Kostikov (VW Golf 2) ja Madars Dīriņš / Gints Lasmanist (Honda Civic) neli punkti.

EMV8 arvestuses, kus Saaremaa rallile registreerunud 16 võistluspaari on tänavusel hooajal punkte jagatud vaid kahel korral ja meistritiitli suunas on teel Tiit Keldo / Jaagup Toome (Ford Fiesta R2), kelle punktiedu on Karel Tölp / Indrek Hioväin (Ford Fiesta R2) ees 22 ja Romario Voksepp / Kadri Paiste (Honda Civic) ees 35 punkti.

EMV Lada klassis on Saaremaal starti tulemas hooaja rekordit tähistav 11 võistluspaari. Ladade klassis, kus võistlejate vähesuse tõttu on tänavu punkte jagatud vaid korra on viimasele etapile liidrina startimas Einar Visnapuu / Anti Kaljumäe (Lada VFTS). Lähimad jälitajad, kelleks on Rauno Plado / Marko Kaasik (Lada VFTS) jäävad neist 7 punkti kaugusele.

Ka veoautode klassis EMV9 on Saaremaal starti tulemas tänavuse aasta suurim võistlejate arv, milleks on 15. Tänavune parim GAZ veoautodel sõitev ekipaaž selgub just Saaremaa teedel ja tiitli võimalus on säilinud veel kolmel võistluspaaril.

Kui esimest kahte võistluspaari, kelleks on Veiko Liukanen / Toivo Liukanen (GAZ-51) ja Martin Leemets / Andres Lichtfeldti (GAZ-51) lahutab viis punkti, siis tänavu kaks rallit võitnud Martin Kio / Toomas Tisson (GAZ-51) jäävad liidritest 27 punkti kaugusele.

Veoautode arvestuses on esimest korda stardis ka naisekipaaž, kelleks on Aira Lepp / Aneta Liik, kelle GAZ 52-04 veoauto kannab stardinumbrit 145.

***

Alates 4. oktoobrist kuni 19.jaanuarini on kõik rallisõbrad oodatud Kuressaare linnusesse, kus on avatud Saaremaa ralli 50. aastapäevale pühendatud foto- ja mudelinäitus «Kirgede tolm.» 

Näitusel on väljas saarlaste ülesvõtted Tehumardi ja Saaremaa rallidelt ja vaatamiseks üle 250 mudelauto, mille hulgas ka Saaremaalt pärit autoralli maailmameistri Ott Tänaku, Markko Märtini, Urmo Aava ja paljude teiste autode mudelite 1/43 ja 1/18 koopiad.

Saaremaa I autoralli sõideti 2. oktoobril 1960 ja esimeste võitjatena läksid ajalukku E. Peirumaa ja A. Opp. Saaremaa ralli traditsioon nii nagu me teame seda täna, sai alguse 1974, kui sõideti esimene Tehumardi ralli, mille võitjatena läksid ajalukku Toonart Rääsk / Urmas Silm

57. Saaremaa Rally kiiruskatsed on pealtvaatajatele tasulised ning täpsemat infot võistluse ja piletimüügi kohta saab ralli kodulehelt. Saaremaa ralli ralliraadio on Raadio Kadi.

Märksõnad

Tagasi üles