Dopinguskandaal jätab Armstrongi rahata

, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lance Armstrongist ütlevad lahti mitmed senised toetajad.
Lance Armstrongist ütlevad lahti mitmed senised toetajad. Foto: Reuters /Scanpix

Eelmise nädala kolmapäeval avaldas USA Anti-Dopingu Agentuur (USADA) mahuka raporti, mis selgitab üksipulgi, kuidas üheks läbi aegade parimaks jalgratturiks peetud Lance Armstrong kasutas oma karjääri jooksul keelatud aineid. Seepeale teatas ameeriklase kauaaegne sponsor, maailma suurim sporditarvete tootja Nike, et lõpetab Armstrongiga koostöö. Tegelikult on aga Nike loobumine vaid jäämäe tipp ja seitsmel korral Tour de France’i võitnud jalgrattur kaotab skandaali tõttu miljoneid.

USADA palju kõneainet pakkunud ülimahukas raportis on muu hulgas ära toodud kontoväljavõtted, kust on näha, kuidas Armstrong on dopinguarstile raha maksnud, ning ka 26 inimese tunnistused, et 41-aastane ameeriklane kasutas omal ajal keelatud aineid.

Pärast raporti avaldamist teatas Nike, et jätkab Armstrongi ja tema vähivastase fondi Livestrongi toetamist, ent sel nädalal muudeti meelt ja lõpetati sportlasega koostöö, fondi toetatakse siiski ka edaspidi. Armstrong avaldas samal päeval pressiteate, kus andis teada, et astub Livestrongi juhi kohalt tagasi.

Raportit ei kommenteeri

«See organisatsioon, selle missioon ja selle toetajad on mu südamele väga lähedased,» ütles vähi seljatanud Armstrong pressiteate vahendusel. «Et hoida fondi juurest eemale negatiivne vastukaja, mis on seotud minu sportlaskarjääriga, astun juhi koha pealt tagasi.»

USADA raportit pole Armstrong siiani kommenteerinud. Augusti lõpus loobus ta edasisest võitlusest oma nime puhastamiseks, niisiis määras USADA talle eluaegse võistluskeelu ning otsustas tühistada kõik tema tulemused alates 1998. aasta 1. augustist, sealhulgas ka seitse Tour de France’i võitu. See karistus aga jõustub alles siis, kui Rahvusvaheline Jalgrattaliit (UCI) selle kinnitab, seni pole UCI ametlikku kommentaari andnud.

Mõni tund pärast Nike avaldust teatas Armstrongi Mi­chelobi õlle reklaamnäona kasutanud Anheuser-Busch, et otsustas temaga tänavu lõppevat lepingut mitte pikendada. Sellele järgnes energiatoitu tootva firma Honey Stingeri avaldus, et nad eemaldavad Armstrongi kõigilt oma toodetelt.

Spordiagendi Steve Rosneri hinnangul kaotab Armstrong skandaali tõttu umbes 30 miljonit dollarit ehk ligikaudu 22,9 miljonit eurot. «Selle summa juures on arvesse võetud praeguseid ja võimalikke tulevasi sponsorlepinguid ning ka mitmesuguste toodete kõneisikuks olemist,» selgitas Rosner.

«Lance’i brändi aeg on läbi,» nentis sportlaste turustamisega tegelev Paul Swangard Bloombergile. «Ta ei suuda enam oma head mainet taastada. Kõige suurema löögi andis tema reklaamikarjäärile mõistagi Nike loobumine, sest siiani oli Nike kogu aeg tema kõrval seisnud.»

Ka UCI kriitika all

Teinegi energiatoitu tootev ettevõte FRS Healty Performance otsustas Armstrongiga kõik ärilised suhted katkestada, maailma suurim prillitootja Luxottica Group S.p.A. teatas, et ootab enne koostöö lõpetamist ära UCI otsuse.

«Praegu oleks tal võimalik reklaamida ainult midagi sellist, mis on seotud vähivastase võitlusega,» nentis San Francisco reklaamiagentuuri Baker Street Advertising asepresident Bob Dorfman USA Todayle. «Ta on selle võitluse ise üle elanud ja see läks inimestele korda. Aga midagi muud reklaamida? Mitte mingil juhul. Reklaamnäolt oodatakse eelkõige seda, et ta on siiras, aga ilmselgelt ei saa Lance’i enam siiraks pidada.»

Spordimarketingi konsultant David Carter soovitas esmalt Armstrongil avalikult vabandust paluda. «Kuni ta kõike ausalt ära ei räägi, on raske uskuda, et keegi tahaks teda kasutada,» mõtiskles Carter. «Kui ta ei saa olla oma organisatsiooni nägu, miks peaks siis keegi teda enda reklaamnäoks tahtma?»

Lisaks Armstrongi isiklikele sponsoritele ähvardab rattaspordist kõrvale astuda ka profitiimi Rabobank ning Austraalia jalgrattaliidu toetaja, Austraalia spordiriiete tootja SKINS. Firma juht Jaimie Fuller pole rahul sellega, et UCI pole siiani oma seisukohta avaldanud. Rahvusvaheline alaliit peab hiljemalt 31. oktoobriks otsustama, kas nõustub USADA määratud karistusega või pöördub spordiarbitraaži.

«UCI esimene reaktsioon oli ennast kaitsev, mitte koostööaldis. Mida kauem nad vaikivad, seda hullemini see rattaspordile mõjub,» lausus Fuller Reutersile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles