Piruetid, kivid, ajalugu ja unistus mudavabast teest

Peep Pahv
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak ja Kuldar Sikk kihutavad Hispaania ralli poristel ja kurvilistel teedel.
Ott Tänak ja Kuldar Sikk kihutavad Hispaania ralli poristel ja kurvilistel teedel. Foto: Timo Anis

Ott Tänak tegi eile Hispaanias MM-sarja viimasel etapil ajalugu – kolmanda Eesti rallisõitjana asus ta WRC-sarja etapil liidrikohal. Päeva lõpuks leppis ta siiski viienda kohaga. Eestlastest on varem saanud liidristaatust nautida Markko Märtin ja Urmo Aava. Huvitaval kombel istus toona Aava kõrval kaardilugejana Kuldar Sikk. Sama mees loeb kiiruslegendi ka Tänakule.

Tänak kerkis Hispaanias vihmas sõidetud rallil liidriks teise kiiruskatse järel. Edu norralase Mads Østbergi ees oli küll napp, kuid see ei vähenda sündmuse märgilisust. Asja väärtust suurendab teadmine, et eile valitsesid terve päeva väga keerulised olud, mis jätsid mitmed ässad sootuks teepervele uut päeva ootama.

Edu tuli vaatamata sellele, et eestlased elasid juba esimestel kiiruskatsetel üle mitu ärevat momenti. «Esimesel kiiruskatsel sõitsime ühes kohas otse – pidime tagurdama ja kaotasime sellega palju aega,» rääkis Tänak Kuku raadio saate «Piloot» toimetajale Margus Kiivrile antud intervjuus. «Teisel kiiruskatsel katsusime kivi ja vigastasime auto silla tala. Roolivarras oli küll sirge, kuid rool ise viltu. Kahe katse vahelisel ülesõidul saime asja siiski enam-vähem korda. Hommik polnud ilmselt kellelegi kerge ning tuleb olla rahul, et oleme esimeselt ringilt tagasi.»

Selleks hetkeks oli Tänak teisel kohal, kaotades Østbergile 2,7 sekundit. Eestlase hinnangul polnud esimestel kiiruskatsetel oluline rehvide jäikus, vaid mustri sügavus. «Viimase kiiruskatse lõpus kulusid rehvid ära ja ei loopinud enam vett välja, aga usun, et meie valik oli hea,» sõnas ta. «Nüüd peame mõtlema, milline valik tuleks teha järgmisteks katseteks. Uusi pehmeid rehve meil enam pole, peame vaatama, kas saame kasutada kvalifikatsioonis kasutatuid või võtame hoopis jäigad rehvid. Mägedes on teed väga märjad.»

Paraku muutusid rehvid päeva teises pooles väga oluliseks teguriks. Tänak otsustas päev varem kvalifikatsioonis pisut vatti saanud rehvide kasuks, ent need ei hoidnud autot piisavalt hästi teel.

«Eriti keeruline oli liikuda viiendal kiiruskatsel. Tegime kohe alguses pirueti ning auto ümberpööramine röövis palju aega,» rääkis Tänak Fordi meeskonna pressiteenistuse vahendusel. Pealegi polnud kõik korras ka auto piduritega. Saaremaalt pärit rallimees võrdles sellistes oludes sõitmist veesuusatamisega.  «Arvestades tänast päeva ja kõike seda, mis juhtus, olen väga rahul, et jõudsime päeva lõpuks siia tagasi ning asume väga heal positsioonil,» väljendas ta siiski rahulolu.

Eile sõidetud viie kiiruskatse järel kaotas Tänak Østbergile 1.10,8. Nende vahele mahuvad veel Sebasteil Loeb, Jari-Matti Latvala ja Mikko Hirvonen. Tänak jääb Hirvonenist maha 8,2 sekundit, ent selja tagant pole tal kedagi karta, lähimad jälitajad on nii kaugel, et puhta sõiduga ei suuda nad teda kindlasti püüda.

Täna sõidetakse kuus kiiruskatset. Erinevalt eilsest mudarallist siirdutakse seekord asfalditeedele. «Ootan seda juba kannatamatult, et saaksime seal taas gaasi põhja suruda ja suurema hooga liikuda,» märkis Tänak. «Nendel teedel on vähem muda ja see muudab sõitmise palju meeldivamaks.»

Teise eestlasena Hispaanias võistelnud Karl Kruuda teekond katkes juba teisel kiiruskatsel, kui ta sõitis vastu kivi ja lõhkus auto. Täna püüab koos kaardilugeja Martin Järveojaga sõitev mees jätkata superralli süsteemis.

Kruudale sai saatuslikuks sama kivi, mis lõpetas täna võistluse ka Petter Solbergil ja Thierry Neuville’il. Väidetavalt oli mullu samas kohas vastu kivi sõitnud ka Ott Tänak. S-2000 masinaga sõitev Kruuda oli ralli esimesel kiiruskatsel oma klassis neljas. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles