Naftariigi ülipikk leping WRCga raskendab Eesti väljavaateid

Copy
Urmo Aava võrdles mõningaid Saudi Araabia teid Kreeka MM-ralli omadega. Pildil Ott Tänak 2021. aastal Akropolise MM-etapil.
Urmo Aava võrdles mõningaid Saudi Araabia teid Kreeka MM-ralli omadega. Pildil Ott Tänak 2021. aastal Akropolise MM-etapil. Foto: Bastien Baudin/Hyundai Motorsport GmbH/Austral

Rohkem kui nädal tagasi avaldas WRC, et on sõlminud Saudi Araabiaga kümneaastase lepingu MM-etapi korraldamiseks. Tegemist on vastuolulise otsusega, kuid paigal tammuvale WRC-le võib see puhuda sisse uue elu. Põhjatu rahakotiga riikide lisandumine võib vähendada aga Eesti võimalusi tulevikus MM-etappi korraldada, kuid ei tõmba sellele lõplikult kriipsu peale.

Rikka naftariigi lisandumine MM-sarja tähendab suure tõenäosusega, et mõnel Euroopa etapil tuleb oma kohast sarjas loobuda. Tänavu on kalendris 13 rallit, millest pikemaks on hooaega raske venitada.

WRC on võtnud sihiks lähiaastatel suruda sarja ka etapp Põhja-Ameerikas, suure tõenäosusega USAs. Maha pole visatud ka plaani kaugemas tulevikus Hiinaga suhteid soojendada, seega on sarjaga liitujaid oluliselt rohkem, kui vakantseid kohti.

Geopoliitiliselt on tegemist võimsate suurriikidega, mille lisandumine kahtlemata tõstaks WRC väärtust ja meelitaks juurde uut publikut. 14 aastat tagasi esimese Rally Estonia korraldanud Urmo Aava tõdeb, et selliste lepingute valguses vähenevad Eesti võimalused MM-sarja etapina jätkata, kuid lõplikult need ei kao.

«Ühtpidi tore, et WRC promootor ja FIA (Rahvusvaheline autoliit – toim) on teinud head tööd, saanud pika lepingu, see annab mingi stabiilsuse. Loogilise mõtlemisega oskame kõik näha, et seal taga on raha ja mõjuvõim.

Alguses on valus, midagi võetakse ära, aga lõpuks kui seisvast veest murtakse välja, siis see tegelikult annab nii palju juurde.

Rally Estonia korraldaja Urmo Aava.

Kuhu ma selle jutuga tüürin on see, et eks see järjest raskendab väikeriikidel, nagu Eesti ja Läti, olla selle karusselli peal. Me peame vaatama peeglisse. Rotatsioon on üks loogiline lahendus – kord korraldad EM-, siis jälle MM-etappi. Küsimus on selle tiheduses: kas see toimuks üle aasta, et kord ERC (EM-sari – toim) ja siis WRC või on ta ERC, WRC, WRC ja ERC,» arutles Aava Eesti võimaluste üle ralli tippsarjades osaleda.

WRC muutub tugevamaks

Rallide rotatsioon juba mõnel määral töötab. Pikalt ERC-rallit korraldanud Läti saab järgmisel kuul esmakordselt võõrustada WRCd ning neist vabaks jäänud EM-sarja koha sai endale aastaks Eesti. 2025. aastal on WRC-karussell jälle Lõuna-Eestis, kuid mis saab kaugemas tulevikus, on lahtine.

Urmo Aava.
Urmo Aava. Foto: Tairo Lutter

Aava vaatas kaugemasse tulevikku ning usub, et kui WRC-sari saab tugevamaks, tuleks see igal juhul Eestile kasuks, isegi kui MM-etapp ei toimuks siin iga-aastaselt. «See tähelepanu, mis sellega siis kaasneb... Sellised turud nagu Lähis-Ida, riigid, kus võib olla on mootorispordihuvi, siis sealt võetakse kaasa kümneid või sadu miljoneid huvilisi. Lisame siia Põhja-Ameerika ja USA, üle 300 miljoni inimese.»

Alates 2020. aastast MM-sarja kuulunud Rally Estoniat on kõvasti toetanud riik ja kohalikud omavalitsused ning tähelepanuta ei saa jätta ka erasektorit. Aava sõnul on see ainuõige, sest ühel hetkel hakkab see kõik tagasi tooma. «Alguses on valus, midagi võetakse ära, aga lõpuks kui seisvast veest murtakse välja, siis see tegelikult annab nii palju juurde,» ütles Aava.

Aava Saudi Araabia MM-etapist: seal tuleb väga äge ralli

WRC promootori tegevdirektor Jona Siebel ja Saudi Araabia print Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al-Faisal allkirjastasid juuni alguses kümneaastase lepingu WRC-ralli korraldamiseks Lähis-Ida riigis.
WRC promootori tegevdirektor Jona Siebel ja Saudi Araabia print Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al-Faisal allkirjastasid juuni alguses kümneaastase lepingu WRC-ralli korraldamiseks Lähis-Ida riigis. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Rally Estonia korraldaja Urmo Aava arvab, et 2025. aastal esmakordselt WRC-rallit võõrustav Saudi Araabia saab selle korraldamisega hakkama, sest juba praegu on seal võimalused suurepärase võistluse korraldamiseks olemas.

Üks pool on muidugi raha, kuid ka võimalike rallikatsete iseloom on Lähis-Ida riigis imekspandav. «Käisin umbes kolm aastat tagasi kohalikul autospordiliidul külas. Mul oli võimalus seal piirkonnas liikuda, kus nad kavatsevad WRC-ralli katseid korraldada. Seal on liivakõrb, kuhu võiks midagi ehitada, aga tegelikult on see riik nii suur, et seal on ägedaid kohti väga palju.

On selliseid väga kõva põhjaga, kiireid ja loogilisi teid, nagu Lõuna-Eesti kruusateed. Siis on kivimäed nagu Sardiinias, aga nagu veel jõhkramaid. Mõned lõigud meenutavad Kreekat, on katseid, mida saaks teha jõeorgudes. Ma usun, et seal tuleb väga äge ja vaheldusrikas ralli. Kahtlemata midagi uut,» arvas Aava.

Majanduslik vs sportlik külg

Viimati 2016. aastal ERC-rallit korraldanud Rally Estonia korraldajate jaoks tekitab ERC- ja WRC-etapi rotatsioon juba praegu olukorra, kus mõlemat võistlust on vaja korraldada tipptasemel ning teha samal ajal pealtvaatajale selgeks, millise ralliga on nüüd tegu. «ERC vajab meie jaoks tarbijale selgeks tegemisel pingutamist. Kes on juba WRC maitse suhu saanud, siis talle võib alguses see toode tunduda segane,» arvas Aava.

Ühe publikumagneti meelitamiseks hakkasid Rally Estonia korraldajad kohe tööd tegema. Ott Tänaku ja Martin Järveoja osalemine Rally Estonial sai kinnituse eelmisel nädalal. Aga kuna nad stardivad Eesti meistrivõistluste arvestuses Hyundai i20 Rally1-autoga ja ralli üldvõidu nimel ei võistle, sest EM-etapil saab seda teha Rally2-autoga, siis tuleb neil sõita harjumatult taga ehk umbes 60. võistlusautona.

WRC-kalendrit laiemalt vaadates ja selle tuleviku vaagides viis Aava jutu riikidele, mis küll korraldavad MM-etappi, kuid kel pole WRC-klassis tippsõitjat või on nende kohaliku sarja tase niivõrd madal, et sealt ongi raske suurt läbilööki loota.

«Mängitakse majandusmõju ja riigi tuntuse peale, mis pole ka halb. Aga minu, kui rallikorraldaja jaoks, on hästi oluline ka sport ja kirg. Teha seda lihtsalt nagu liinitööd, et toodad PRi ja majanduslikku mõju, ma ei usu, et see oleks meie tiimile piisav motivaator. Need asjad peavad käima käsikäes,» täpsustas Aava, et just seepärast on oluline, et lisaks Tänakule ja Järveojale saaksid tähelepanud ka noored Eesti rallisõitjad, kel on head väljavaated tippu tõusta.

Tagasi üles